Dieta OXY - sprawdź, czy warto ją stosować

2019-10-15 9:21 Anna Nowak
Dieta OXY
Autor: Getty images

Dieta OXY jest sposobem odżywiania, mającym na celu redukcję masy ciała oraz detoksykację (oczyszczenie organizmu z toksyn). Podstawę jadłospisu stanowią produkty wysokobiałkowe. Dowiedz się, na czym polega działanie diety OXY, jakie są jej zalety oraz wady i jak wygląda przykładowy jadłospis.

Dieta OXY jest kuracją zbliżoną do diety Dukana, z uwagi na znaczący odsetek białek w codziennym jadłospisie. W diecie tej obowiązuje trójfazowy system odchudzania, który umożliwia znaczną redukcję masy ciała w krótkim czasie (około 10 kg na przestrzeni 3 miesięcy).

Spis treści:

  1. Założenia diety OXY
  2. Faza pierwsza – „fat burning”
  3. Faza druga – „step”
  4. Faza trzecia – „balance”
  5. Zalety, wady, przeciwwskazania do stosowania diety OXY
  6. Przykładowy jadłospis

Założenia diety OXY

Każda faza trwa 7 dni oraz stałym jej składnikiem odżywczym jest shake (przygotowywany z kefiru, żurawiny, otrąb pszennych) – celem jego wprowadzenia jest zamiar detoksykacji organizmu (usunięcia toksyn) oraz poprawa samopoczucia (zniwelowanie osłabienia, zmęczenia, osłabionej koncentracji).

Kefir jest skarbnicą witamin z grupy B (tiaminy – witaminy B1, kobalaminy – witaminy B12), kwasu foliowego, witaminy K i biotyny. Ponadto zawiera duże ilości wapnia, aminokwasów egzogennych (struktur budujących białka, których organizm sam nie wytwarza) oraz magnezu.

Ten napój mleczny jest znakomitym źródłem probiotyków – mikroorganizmów, wspomagających rozwój mikroflory organizmu i chroniących zarazem przed infekcjami bakteryjnymi. Kefir charakteryzuje się niską kalorycznością.

Żurawina wykazując działanie antybakteryjne, wspomaga leczenie zapalenia układu moczowego (ZUM) oraz chroni przed nawrotem infekcji. Jest skarbnicą witaminy C oraz potasu, który wywiera korzystne działanie na układ sercowo-naczyniowy (normalizuje ciśnienie tętnicze, zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca).

Otręby pszenne zawierają duże ilości błonnika, dlatego szybko powodują uczucie sytości, wspomagając proces odchudzania. Ponadto stanowią bogate źródło witamin z grupy B, magnezu, potasu, fosforu, żelaza i cynku.

Czytaj: Dieta bogata w żelazo w ciąży – produkty bogate w żelazo dla ciężarnych

Faza pierwsza – „fat burning”

Ma na celu szybką redukcję masy ciała. W tym celu uwzględnia spożywanie dużych ilości pełnowartościowego białka zwierzęcego (zawierającego aminokwasy egzogenne, czyli takie których organizm sam nie jest w stanie produkować).

Białko zwiększa uczucie sytości, co sprzyja chudnięciu. Ponadto proces jego trawienia wymaga wydatkowania dużej ilości energii, co wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej.

Faza druga – „step”

Służy utrwaleniu, uzyskanych w pierwszym etapie diety, efektów. W tej fazie wprowadzane są produkty zawierające białko roślinne (czyli białko niepełnowartościowe, nie dostarczające organizmowi wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu aminokwasów). Proporcje w diecie produktów zawierających białko pełnowartościowe oraz niepełnowartościowe powinny wynosić 1:1.

Faza trzecia – „balance”

Polega na ustabilizowaniu uzyskanych efektów, przeciwdziałając zarazem wystąpieniu efektu „jo-jo”. Proporcje składników odżywczych są zgodne z wytycznymi dotyczącymi zdrowego żywienia: węglowodany powinny pokrywać około 55% dziennego zapotrzebowania energetycznego, białka około 25% a tłuszcze około 20% dziennej racji żywieniowej.

Zalety, wady, przeciwwskazania do stosowania diety OXY

Dieta OXY, jak każda z diet wykazuje zarówno korzystne działanie na organizm jak i negatywne. Niewątpliwą zaletą jest krótki czas trwania diety, w przeciwieństwie do wielu innych programów żywieniowych. Wpływa to na wysoką skuteczność w redukcji masy ciała, z uwagi na krótszy okres restrykcji pokarmowych.

Reżim żywieniowy nie jest tak nasilony jak w przypadku diety Dukana – zbilansowana kuracja (szczególnie w drugiej i trzeciej fazie) z mniejszą ilością białka nie stanowi dużego obciążenia dla organizmu (szczególnie dla nerek). Wprowadzenie do jadłospisu kefiru wraz z żurawiną i otrębami wzbogaca dietę w witaminy oraz makroelementy i mikroelementy.

Do wad diety OXY zaliczamy małą różnorodność produktów w pierwszej fazie. Z uwagi na to, iż kuracja jest niskoenergetyczna, istnieje ryzyko zwolnienia tempa redukcji tkanki tłuszczowej.

Diety OXY nie mogą stosować małe dzieci i młodzież w okresie dojrzewania, kobiety w ciąży i laktacji. Ponadto choroby nerek i wątroby, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, cukrzyca, osłabiona odporność i niedokrwistość również stanowią przeciwwskazanie do stosowanie tej diety.

Czytaj: Dieta doktor Dąbrowskiej – działanie, efekty, przykładowy jadłospis

Przykładowy jadłospis

  • Pierwsza faza

Śniadanie:
3 jajka ugotowane na twardo (200g)
Herbata miętowa, bez cukru (250ml)

Drugie śniadanie:
Shake oxy przygotowany z kefiru, żurawiny i otrąb pszennych (500ml)

Obiad:
Pierś z indyka, przygotowana bez dodatku tłuszczu, z przyprawą curry (300g)
Woda niegazowana z cytryną (300ml)

Podwieczorek:
Kostka sera białego chudego (250g)
Herbata rumiankowa, bez cukru (250ml)

Kolacja:
Łosoś pieczony w folii aluminiowej (200g)
Herbata miętowa, bez cukru (250ml)

  • Druga faza

Śniadanie:
Jajecznica przygotowana z 3 jajek z dodatkiem cebuli (250g)
Herbata zielona, bez cukru (250ml)

Drugie śniadanie:
Shake oxy przygotowany z kefiru, żurawiny i otrąb pszennych (500ml)

Obiad:
Halibut pieczony w folii aluminiowej (250g)
Zestaw surówek z białej i czerwonej kapusty oraz marchewki (300g)
Woda niegazowana z cytryną (250ml)

Podwieczorek:
Kilka plasterków wędliny drobiowej (100g)
Pomidor (100g)
Ogórek (100g)
Herbata miętowa (250ml)

Kolacja:
Sałatka z pomidora, ogórka, rzodkiewki, sałaty lodowej oraz ziół prowansalskich z dodatkiem sera mozzarella (300g)
Sok pomidorowy (300ml)

  • Trzecia faza

Śniadanie:
2 kanapki z wędliną drobiową oraz serem żółtym, przygotowane na pieczywie pełnoziarnistym (200g)
Pomidor (100g)
Ogórek (100g)
Sok pomarańczowy (250ml)

Drugie śniadanie:
Serek wiejski (200g)
Banan (150g)
Woda niegazowana (300ml)

Obiad:
Zupa krem z  dyni (300ml)
Wątróbka z indyka z jabłkiem i cebulą (300g)
Sok jabłkowy (250ml)

Podwieczorek:
Orzechy włoskie (50g)
Jabłko (150g)

Czytaj: Dieta paleo: zasady, efekty. Jadłospis diety, którą zachwalała Anna Lewandowska

O autorze
Lek. Anna Nowak
Lek. Anna Nowak
Lekarka i dietetyczka, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Nauczyciel akademicki. W obszarze jej zainteresowań znajdują się zagadnienia z zakresu endokrynologii, chorób wewnętrznych oraz zdrowego żywienia i dietoterapii. Autorka publikacji naukowych i popularnonaukowych, zarówno krajowych jak i zagranicznych, z zakresu medycyny i dietetyki.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, co jeść w ciąży, by nie mieć anemii i jakie nazwisko może nosić nowo narodzone dziecko. Przeczytaj również o tym, jak uniknąć błędów przy karmieniu piersią i dowiedz się, co czuje rodzący się maluch

Kup dostęp od 2,50 zł
okladka m jak mama 1/20
KOMENTARZE