Karmienie piersią a aktywność fizyczna: dieta mamy karmiącej i odpowiednie ćwiczenia

2019-07-01 12:20
Fit mama
Autor: Getty Images

Karmienie piersią nie oznacza rezygnacji z aktywności fizycznej. Zobacz, jak powinnia wyglądać dieta mamy karmiącej i ćwiczenia, aby na długo zachowała zdrowy wygląd i dobrą kondycję.

Eksperci podkreślają, że w okresie karmienia piersią bardzo ważne  jest zachowanie przez matkę odpowiedniej, pełnowartościowej i urozmaiconej diety służącej zarówno jej samej, jak i maleństwu. Dieta karmiącej nie oznacza rezygnacji z ulubionych produktów, ani nie wyklucza też dbania o sylwetkę. Aktywność fizyczna podczas karmienia piersią jest jak najbardziej wskazana.

>> Dieta karmiącej mamy: jadłospis na 5 dni

Dieta mamy karmiącej piersią

Podstawowe zalecenia żywieniowe, jakich powinna przestrzegać karmiąca mama:

  • Podstawa to regularne posiłki - jedz regularnie, 5 razy dziennie.
  • Jedz nieco więcej, niż w okresie ciąży.
  • Pij około 2,5-3 litrów płynów na dobę.
  • Nie stosuj diet odchudzających! Mleko musi pozostać pełnowartościowe.
  • Precz z konserwantami i żywnością przetworzoną: unikaj żywności nadmiernie przetworzonej, konserwowanej chemicznie, sztucznie aromatyzowanej i barwionej.
  • Uważaj na słodycze! Staraj się wyeliminować z diety cukier i słodycze – to puste kalorie!
  • Unikaj spożywania potraw zmieniających smak twojego mleka np. cebuli, czosnku, brokułów.
  • Unikaj potraw ostrych, kwaśnych, ciężkostrawnych i tłustych.
  • Zrezygnuj z picia alkoholu, palenia papierosów i unikaj picia kawy i herbaty.

Niektóre pokarmy przyjmowane przez mamę karmiącą mogą spowodować kolkę u dziecka. Wówczas konieczne  jest zmodyfikowanie diety – chwilowe wykluczenie produktu, który potencjalnie wywołuje kolkę, bądź rezygnacja z niego. Do produktów, które mogą mieć taki efekt zaliczamy: czosnek, cebulę, kapustę, brokuły, morele, suszone śliwki, fasolę, rabarbar, czekoladę, kakao i świeże owoce.
Podobnie, niektóre składniki żywności mogą powodować alergię pokarmową u dziecka. Niezbędna jest wtedy konsultacja z lekarzem i wykluczenie z diety matki tych, na które dziecko jest uczulone. W miejsce wyeliminowanych uczulających produktów należy wprowadzać zamienniki o podobnych właściwościach odżywczych. Do produktów najczęściej uczulających należą: mleko krowie, jaja, owoce (cytrusy, truskawki), pomidory, ryby i owoce morza, orzechy, czekolada i kakao.

Aktywność fizyczna zalecana w okresie karmienia piersią

Aktywność fizyczna w okresie karmienia piersią powoduje lepsze ukrwienie klatki piersiowej, a tym samym pobudza laktację. Warto zatem wykonywać ćwiczenia o umiarkowanej intensywności. Pozwolą one na szybki powrót do formy sprzed ciąży.
Podstawowe zasady aktywności fizycznej, o których powinna pamiętać karmiąca mama:

  • Nie należy przesadzać z aktywnością; ewentualne zakwasy będą zakwaszać pokarm.
  • Spacery dotlenią i pozwolą zniwelować zmęczenie.
  • Bardzo ważna jest zabawa z dzieckiem! Noszenie malca to też aktywność fizyczna!
  • Po połogu, stopniowo do spacerów należy dokładać inne ćwiczenia np. pilates i ćwiczenia wzmacniające (przysiady, uniesienia ramion, brzuszki, wypady).
  • Przez okres 6 tygodni po porodzie nie należy wykonywać klasycznych brzuszków!

O czym jeszcze warto pamiętać: należy ćwiczyć mięśnie Kegla. Możesz to robić już w pierwszej dobie po porodzie, jeśli rodziłaś siłami natury. Ćwiczenia te zmniejszają ryzyko nietrzymania moczu i przyspieszają „powrót brzucha” do stanu sprzed ciąży. Jeśli jesteś po cesarskim cięciu, powinnaś poradzić się lekarza, kiedy możesz zacząć ćwiczyć.

Pamiętaj!
Karmisz piersią – Twoje żywienie nadal ma podwójne znaczenie.

>> Dieta laktacyjna – 7 składników, które poprawią laktację

Materiały prasowe z konferencji IŻŻ "MAMO, ZADBAJ O SIEBIE

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, czy w ciąży można zaszczepić się przeciwko grypie oraz jakie pozycje porodowe przyspieszają przejście dziecka przez kanał rodny. Przeczytaj również o tym, co przysługuje studiującej mamie i kiedy dziecko jest gotowe do siadania

Kup dostęp od 2,50 zł
mjm 11/19
KOMENTARZE