Domowe sposoby na oparzenia słoneczne: co robić, gdy przesadziłaś z opalaniem?

2019-12-10 10:39
Poparzenie słoneczne
Autor: Getty Images

Piękna opalenizna okazuje się dla wielu z nas zbyt silną pokusą. Chcemy jak najszybciej ją uzyskać, a pierwszym tego rezultatem są często oparzenia słoneczne. Co robić w takiej sytuacji? Poznaj domowe sposoby na oparzenia słoneczne.

Stało się. Przyrzekałaś sobie, że w tym roku nie powtórzysz błędów z przeszłości. Że będziesz uważać na słońce, stosować kosmetyki z filtrami co dwie godziny i unikać zbyt długiego plażowania, zwłaszcza w godzinach szczytowania słońca. A wyszło jak zawsze. Albo kosmetykami z filtrami UV posmarowałaś się tylko z rana, a potem zapomniałaś, albo nałożyłaś je niestarannie, albo zapragnęłaś zbyt szybko strzaskać się na śliczny brązik i wybrałaś słabsze, niż potrzebujesz. W efekcie już po pierwszym dniu urlopu twoja skóra jest czerwona i piecze. W dodatku zapomniałaś wziąć preparaty, które by ci pomogły.

Jak złagodzić skutki oparzeń słonecznych? Są na nie domowe sposoby. Nie warto czekać, aż zaczerwienienie skóry samo ustąpi. Owszem, doczekasz się tego, ale przez dłuższy czas będziesz musiała zrezygnować z kolejnych kąpieli słonecznych, poza tym chyba jak najszybciej pragnęłabyś przynieść ulgę spieczonej skórze.

1. Weź chłodny prysznic lub kąpiel

Pierwsza pomoc przy oparzeniach słonecznych to właśnie chłodny prysznic. Złagodzi on pieczenie i uczucie gorąca, ponadto oczyści skórę z resztek piasku i słonej wody, które dodatkowo drażnią skórę.

Uwaga: nie przesadź i nie polewaj się lodowatą wodą, gdyż jej kontakt z nagrzaną skórą może wywołać szok termiczny. Poza tym skuteczniejszy jest dłuższy natrysk, a pod lodowatym za długo nie wytrzymasz. Zacznij zatem od letniego, a potem przejdź do chłodnego prysznica. Taki zabieg powinien trwać około 10 minut. Jeszcze lepiej, jeśli masz do dyspozycji wannę.

Kąpiel działa szybciej, bo przez cały jej czas większość twojego ciała poddana jest chłodzeniu. Po kąpieli bardzo delikatnie osusz ciało gładkim ręcznikiem, by dodatkowo nie podrażniać skóry.

2. Kompresy z mleka

To sposób na oparzenia słoneczne znany już naszym babciom. Zawarte w mleku (najlepiej kwaśnym lub zsiadłym) bądź w kefirze czy maślance proteiny odżywią skórę i pomogą w jej regeneracji. Poza tym mleko działa nawilżająco. Oczywiście najlepiej, jeśli będzie prosto z lodówki – podziała też chłodząco. Możesz również użyć jogurtu, ale koniecznie naturalnego – bez owoców i cukru. Cukier, także ten zawarty w owocach, może jeszcze bardziej podrażnić skórę.

3. Okłady z ogórka

Mogą to być plastry, obierzyny (położone wewnętrzną stroną na skórę) lub sam sok z ogórka. Najlepiej zaś po prostu zetrzeć kilka świeżych ogórków na tarce i nałożyć na piekące miejsca na 15-20 minut. Ten sposób jest dobry, jeśli nie masz oparzeń na całym ciele, a jedynie miejscowe – trudno by było obłożyć całe ciało ogórkami.

4. Papka z mączki ziemniaczanej

Zmieszaj mączkę ziemniaczaną z taką ilością wody, by powstała papka. Nałóż cienką warstwę na piekące miejsca i spłucz, kiedy zacznie twardnieć. Efekt będzie jeszcze lepszy, jeśli zamiast z wodą zmieszasz mączkę z mlekiem, zwłaszcza kwaśnym jub zsiadłym.

5. Okłady z aloesu

Również świeży sok z aloesu działa kojąco na oparzoną słońcem skórę. Ma zaletę: łatwo go nanieść na duże partie ciała, a nawet w całości się nim natrzeć.

6. Okłady pomidorowe

To sposób na oparzenia słoneczne bardzo pochwalany i zalecany przez niektóre kobiety. Należy przekroić pomidor na pół i smarować wewnętrzną częścią oparzone miejsca.

7. Zimno, coraz zimniej!

Oczywiście pomocne okażą się również okłady z lodu. Jeśli masz poparzone małe partie ciała (np. zmieniłaś strój kąpielowy na taki, który ma ramiączka w innym miejscu i w efekcie pojawiły ci się czerwone paski w miejscach starych ramiączek na plecach i dekolcie), wystarczy kostka lodu. Pocieraj nią piekącą skórę, dopóki się nie stopi.

Jeśli poparzenia dotyczą większych, ale pojedynczych części ciała, sprawdzą się woreczki z lodem lub mrożonki owinięte w ściereczki. Natomiast jeśli poparzone masz całe nogi i/lub plecy, najefektywniejszy będzie ręcznik. Zmocz go w lodowatej wodzie i przyłóż. Gdy się ociepli, znów go zmocz i znów przyłóż.

8. Intensywne nawilżanie

Spieczona słońcem skóra wymaga intensywnego nawilżania od zewnątrz i od wewnątrz. Dlatego po zakończeniu zabiegów kojących nałóż na nią balsam nawilżający. Pamiętaj też, aby pić duże ilości płynów, zwłaszcza niegazowanej wody mineralnej. Odwodnienie organizmu często się zdarza po długim opalaniu i bardzo przeszkadza w regeneracji poparzonej skóry (nie mówiąc o tym, że jest niebezpieczne dla zdrowia).

Niestety, dopóki oparzenia słoneczne nie znikną, nie możesz opalać zaczerwienionych miejsc, gdyż w ten sposób doprowadzisz do poważniejszych oparzeń, nawet drugiego stopnia. Jeśli oparzone są małe kawałki skóry, wystarczy posmarować je sun-blokerem i przykrywać, gdy leżysz na plaży, lecz jeśli spore połacie skóry są czerwone i pieką, musisz odpuścić sobie plażowanie.

Jeśli jednak będziesz stosować domowe sposoby na oparzenia słoneczne wytrwale i regularnie, znacznie skrócisz czas przymusowej abstynencji od słońca. A następnym razem z pewnością będziesz bardziej uważać.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych – czytaj już za 3 zł!

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE