Dieta dziecka z nietolerancją laktozy: co powinno jeść dziecko z nietolerancją laktozy?

2021-02-17 12:08
Dieta dziecka z nietolerancją laktozy: co powinno jeść dziecko z nietolerancją laktozy?
Autor: Getty images Co powinno jeść dziecko z nietolerancją laktozy?

Dieta dziecka z nietolerancją laktozy lub alergią pokarmową może być skomplikowana. Mleko to przecież cenne źródło białka i wapnia w diecie dziecka. Czym je zastąpić, by dziecku nie zabrakło składników odżywczych? Co powinno jeść dziecko z nietolerancją laktozy?

Dieta dziecka z nietolerancją laktozy to właściwe jedyny sposób na unikniecie przykrych objawów tej dolegliwości. Nietolerancja laktozy to choroba, której nie da się wyleczyć lekami. Aby uniknąć jej skutków, należy po prostu unikać w diecie mleka i produktów mlecznych. 

Dieta dziecka z nietolerancją laktozy zależy od nasilenia objawów, wieku malca i jego ogólnego stanu zdrowia. Co powinno jeść dziecko z nietolerancją laktozy? 

Spis treści

  1. Na czym polega dieta przy nietolerancji laktozy? 
  2. Jak wprowadzać dietę u dziecka z nietolerancją laktozy
  3. Czym zastąpić składniki obecne w mleku?

Na czym polega dieta przy nietolerancji laktozy? 

Laktoza to rodzaj cukru występującego w mleku i przetworach mlecznych. Nietolerancja laktozy występuje wtedy, gdy dziecko spożywa więcej laktozy, niż jest w stanie strawić jej organizm. Może tak się stać, gdy organizm nie produkuje wystarczającej ilości enzymu zwanego laktazą, który pomaga trawić laktozę. 

Nietolerancja laktozy najczęściej występuje w okresie dojrzewania i u dorosłych - wraz z wiekiem produkcja enzymy laktazy jest coraz mniejsza. U niemowląt i małych dzieci występuje bardzo rzadko, chociaż laktoza znajduje się również w mleku matki.

Jeśli maluszek karmiony piersią nie toleruje laktozy, mama powinna zmniejszyć ilości mleka i nabiału, które spożywa. Jeśli dziecko jest karmione mlekiem modyfikowanym - powinno przejść na mieszanki z obniżona zawartością laktozy. 

Kilkuletnie dzieci i nastolatkowie cierpiący na nietolerancję laktozy powinni również unikać produktów zawierających mleko lub laktozę. W niektórych przypadkach taka dieta eliminacyjna może trwać do końca życia, ponieważ żadne leczenie nie pomoże organizmowi dziecka wytworzyć większej ilości laktazy. 

Aby ograniczyć objawy nietolerancji nie jedz produktów z laktozą. Cukier ten znajduje się w:

  • serwatce
  • serach (żółtych i białych)
  • produktach mlecznych, np. jogurtach
  • mleku w proszku
  • maśle.

Produkty zawierające małe ilości laktozy to produkty spożywcze, które mają na etykiecie informację „może zawierać mleko”. Są to np.:

  • pieczywo i wypieki
  • czekolada mleczna i słodycze
  • sosy do sałatek  
  • płatki śniadaniowe i batony zbożowe
  • zupy i sosy w proszku
  • niektóre przekąski
  • wędliny.

Laktoza jest również obecna w około 20 proc. leków na receptę i bez recepty.

Czytaj również: Alergia na pokarm matki: co uczula niemowlę karmione piersią?

Nietolerancja glutenu: celiakia czy alergia? Objawy, dieta i badania

Jak wprowadzać dietę u dziecka z nietolerancją laktozy

Dietę dziecka z nietolerancją laktozy należy wprowadzać powoli. Po tygodniu ograniczania pokarmów zawierających laktozę spróbuj podać mu małe ilości mleka lub przetworów mlecznych. Obserwuj, czy ma jakiekolwiek objawy, zwróć uwagę, z jakimi produktami radzi sobie jego organizm, a z którymi nie.  

Może się okazać, że twoje dziecko będzie miało mniej objawów po zjedzeniu jogurtu, a więcej po wypiciu szklanki mleka. 

Możesz zacząć kupować specjalne produkty z obniżoną zawartością laktozy lub zupełnie jej pozbawione - w sklepach dostaniesz zarówno mleko bez laktozy, jak i masło, sery czy jogurty.

Czym zastąpić składniki obecne w mleku?

Mleko krowie i jego przetwory są uważane za cenne źródło białka, wapnia, witamin A, D oraz witamin z grupy B. Może to oznaczać, że dzieci na diecie bezlaktozowej będą pozbawione tych wartościowych składników. Nie jest to jednak sytuacja bez wyjścia.

Składniki odżywcze znajdujące się w mleku znajdują się również w innych pokarmach. Warto więc tak komponować jadłospis malucha, by brak mleka nie wywołał niedoborów witamin, białka czy wapnia.

  • mleko kozie – zawiera mało laktozy, więc jest lepiej trawione przez dzieci z nietolerancją laktozy. Poza tym jest źródłem wapnia, witamin A, D, niezbędnych kwasów tłuszczowych, potasu, cynku i fosforu.
  • przetwory z mleka krowiego: kwaśne mleko, kefir, jogurt – zawarte w nich kultury bakterii produkują enzym laktazę, dzięki którym są one lepiej przyswajalne przy nietolerancji laktozy.
  • napój ("mleko") sojowy – najlepiej nadaje się jako zastępnik mleka krowiego, ponieważ ma najbardziej korzystną zawartość białka i wapnia. Wybierz mleko niesłodzone, takie, które można podawać dzieciom (na rynku znajdziesz napoje sojowe do podawania niemowlętom już po 6. miesiącu życia). Można też podawać dziecku inne produkty sojowe, np. tofu. Inne mleka roślinne, np. ryżowe, owsiane, migdałowe można stosować jako zastępnik mleka np. do płatków, jako surowiec w ciastach i innych daniach, a także jako napój.
  • wapnia dostarczą też ser żółty (w małych ilościach), ryby, jajka, warzywa strączkowe, natka pietruszki, jarmuż, orzechy, migdały, sezam.
Nietolerancja laktozy
Składniki, których nie może zabraknąć
  • Wapń

Dzieci i nastolatki nietolerujące laktozy mogą mieć niedobory wapnia, który jest potrzebny do wzrostu i regeneracji kości. Może również pomóc w zapobieganiu niektórym chorobom. Jeśli twoje dziecko nie toleruje laktozy, podawaj mu: zielone warzywa, takie jak kapusta, rzepa, brokuły i jarmuż, ryby z miękkimi ościami, takie jak łosoś i sardynki, tofu, sok pomarańczowy czy patki śniadaniowe z dodatkiem wapnia.

  • Witamina D

Witamina D jest potrzebna organizmowi do wchłaniania wapnia, ale i do wspomagania wszystkich funkcji organizmu - od odporności, po zapobieganie wielu chorobom, w tym nowotworom. Źródła witaminy D to jaja i wątroba. Konieczna jest również suplementacja witaminy D, zwłaszcza w naszym klimacie. 

Czytaj również: Jak komponować dietę dziecka z alergią na mleko, jajka lub gluten?

Uczulenie na mleko: co robić, gdy niemowlę ma alergię na mleko? [6 porad]

Witamina D – prawie jak hormon. Jakie są właściwości i funkcje witaminy D3?

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE