Ryba w jadłospisie dziecka. Kiedy wprowadzić rybę do diety dziecka?

2020-01-03 10:25 konsultacja tekstu: Agnieszka Leciejewska dr inżynier dietetyk
Ryba w jadłospisie dziecka
Autor: Getty images

Ryby to bardzo cenny składnik diety dziecka, dlatego powinny się one obowiązkowo znaleźć w jadłospisie dziecka. Jeszcze kilka lat temu uznawane były za silny alergen. Dziś wiemy, że korzyści z podawania ryb są dużo większe niż ryzyko uczulenia. Kiedy należy wprowadzić do diety dziecka ryby?

Ryby w diecie dziecka pełnią ważną rolę. Kiedy przychodzi czas na rozszerzanie diety dziecka, nie wolno o nich zapominać. Dlaczego?

Pod względem wartości odżywczej mięso ryb nie ustępuje mięsu innych zwierząt, a nawet je przewyższa, zwłaszcza pod względem zawartości witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D) oraz składników mineralnych (jod, fluor, potas, fosfor).

Ryby zawierają tyle samo pełnowartościowego białka (potrzebnego do prawidłowego wzrostu i rozwoju dziecka), co drób czy wieprzowina. Rybie mięso jest bogate w witaminy z grupy B, które są zmagazynowane w ciemnych częściach tuszki.

Tłuste morskie ryby są również cennym źródłem kwasów omega-3, koniecznych do rozwoju mózgu, wzroku, wspierania odporności. Rybie mięso ma luźną tkankę, dzięki czemu układ pokarmowy maluszka trawi go łatwiej. Również rybi tłuszcz jest lekkostrawny. Dlatego warto przestrzegać terminu wprowadzania ryb do menu niemowlaka. Jak to robić?

Przeczytaj także: Zalecenia schematu żywienia niemowląt - 8 ważnych zasad rozszerzania diety!

Dieta zapobiegająca osteoporozie u dziecka

W jakim wieku wprowadzamy do diety dziecka ryby?

To zależy od sposobu karmienia i od tego, czy rodzice nie są alergikami. Zgodnie z zaleceniami specjalistów, do menu dziecka nieobciążonego alergią i karmionego butelką rybę można wprowadzić już w 6. miesiącu życia. Miesiąc później – jeśli dziecko jest karmione piersią. Na tak wczesne podawanie ryb lekarze zezwolili dopiero kilka lat temu. Wcześniej zalecano je w drugim roku życia.

Przeczytaj również: Jadłospis 6-miesięcznego dziecka - co i ile może jeść 6-miesięczne niemowlę

Czego nie wolno jeść dzieciom?

Dobrze wiedzieć

Jak się objawia alergia na ryby?

Według najnowszych danych, alergię na białko ryb ma od 3 do 7 proc. dzieci. Jej najczęstsze objawy są podobne jak w przypadku pozostałych alergii pokarmowych. Na buzi malca mogą pojawić się czerwone krostki – to tak zwany wyprysk alergiczny, który występuje w blisko 43 proc. reakcji uczuleniowych.

Dziecko może oddawać też śluzowate, luźne stolce, cierpieć z powodu kolki, wymiotować. Gdy po wprowadzeniu ryby zaobserwujesz u dziecka którykolwiek z tych objawów, przestań ją podawać i skonsultuj się z lekarzem.

Nie zmuszaj maluszka do jedzenia ryb, jeśli ich nie akceptuje – niemowlęta często instynktownie unikają dań, które mogą im zaszkodzić. Uwaga: ryzyko alergii wzrasta, jeśli któreś z was jest alergikiem. W takim przypadku chęć wprowadzenia ryb do diety dziecka warto skonsultować z lekarzem.

Sprawdź również kalendarz rozwoju dziecka >>

Które gatunki ryb są najlepsze dla niemowlęcia?

Niemowlakowi możesz podawać ryby słodkowodne i morskie. Dziecko powinno jeść zarówno ryby chude (np. sandacz, mintaj, dorsz czy morszczuk), jak i tłuste (łosoś, halibut, śledź, makrela). Cenniejsze, ze względu na zawartość kwasów omega-3, są tłuste ryby morskie.

Dzieciom nie zaleca się pangi, hodowanej często w stojącej, brudnej wodzie – może zawierać substancje toksyczne. Należy też unikać ryby maślanej – ma niestrawne woski, które mogą wywoływać zatrucia pokarmowe.

Czytaj: Jak znaleźć rybę bez metali ciężkich, czyli bezpieczna dieta

Na co zwracać uwagę, kupując ryby dla dziecka?

Ryba musi być świeża. Podczas zakupów zwróć uwagę na zapach (nie może być ostry ani nieprzyjemny), skrzela (muszą być czerwone, nie mogą mieć śladów śluzu), płetwy (sprężyste, niewyschnięte). Łuski muszą być lśniące, wilgotne, nie mogą odchodzić od skóry.

Pamiętaj też o tym, że do rybiego mięsa łatwo przenikają zanieczyszczenia znajdujące się w wodzie skażonej toksynami czy metalami ciężkimi. Dlatego też ryby powinny pochodzić ze sprawdzonego źródła. Najlepiej kupować je w specjalistycznych sklepach rybnych, mających zaufanych dostawców.

Jeśli nie masz pewności co do kraju pochodzenia czy sposobu hodowli, lepiej wybierać ryby małe – ryzyko ich ewentualnego zanieczyszczenia toksynami jest mniejsze, gdyż ryba krócej przebywała w wodzie.

Długo żyjące ryby drapieżne zawierają średnio kilkadziesiąt razy więcej szkodliwych substancji niż małe ryby roślinożerne. Jeśli masz problem z kupieniem dobrej, świeżej ryby, dobrym rozwiązaniem są mrożone filety rybne.

Dzieciom nie kupuj za to ryb w panierce (są w niej sztuczne dodatki i konserwanty wzmacniające smak) ani paluszków rybnych – oprócz mięsa ryb mogą one bowiem zawierać także zmielone mięso zwierząt.

Przeczytaj również: Przekarmianie przyczyną otyłości u dzieci

Jak wprowadzać rybę do menu niemowlaka?

Niemal w ten sam sposób, co w przypadku innych nowych pokarmów – zaczynamy od niewielkiej ilości ryby (ok. 10 g, czyli pół łyżki stołowej). Na początek najlepsze będą mniej tłuste ryby o białym, delikatnym mięsie i mniej intensywnym zapachu: dorsz, mintaj lub pstrąg.

Starszym niemowlętom można podawać tłustsze ryby o bardziej intensywnym smaku i zapachu (np. łosoś). Ponieważ białko rybie to jeden z alergenów pokarmowych, w czasie pierwszych prób z rybą nie wprowadzaj już do diety żadnego innego pokarmu, abyś mogła ocenić, w jaki sposób organizm malca zareaguje na mięso rybie.

Przeczytaj również: Kiedy zakończyć karmienie dziecka w nocy?

Jak przygotować rybę i jak często ją podawać?

Najlepiej gotować rybę na parze albo w wodzie (bez dodatku soli), a po ugotowaniu starannie usunąć z niej wszystkie ości, dokładnie ją rozdrobnić i dodać do zupki (bez wywaru). Starszemu niemowlęciu można podawać rybkę upieczoną w naczyniu do zapiekania albo w folii.

Maluszkom nie podawaj ryby smażonej. Jeśli organizm nie zareaguje alergią, a niemowlę polubi rybę, podawaj ją dwa razy w tygodniu, zastępując nią porcję mięsa.

Czy dziecko może jeść ryby z puszki, wędzone, marynowane?

Nie, bo są one zbytnim obciążeniem dla niedojrzałego układu pokarmowego. Marynowane i wędzone ryby zawierają dużo soli i konserwanty. Dym używany do wędzenia ryb może zawierać substancje szkodliwe dla zdrowia niemowlaka (substancje kancerogenne).

Polecamy wideo: Jak wykształcić u dziecka nawyk zdrowego żywienia?

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Nowy numer magazynu Dziecko Zakupy i My już w sprzedaży! A w nim ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży a także inspiracje i porady dla całej rodziny! 164 strony za 4,99 zł.

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE