Jadłospis rocznego dziecka: co może jeść roczne dziecko?

2015-10-13 13:15 Katarzyna Hubicz
Dieta rocznego dziecka
Autor: thinkstockphotos.com Dieta rocznego dziecka powinna składać się z ekologicznych owoców i warzyw.

Sprawdź, jak powinien wyglądać jadłospis rocznego dziecka. Zastanawiasz się co może jeść roczne dziecko? To, co kładziesz roczniakowi na talerzyk jest niezmiernie ważne, bo właśnie teraz kształtuje się jego gust kulinarny. Warto więc zadbać, by dostawał tylko zdrowe posiłki. 

W drugim roku życia większość maluchów po raz pierwszy próbuje tego, co jedzą dorośli i zaczyna spożywać posiłki razem z rodzicami, siedząc w swoim dziecinnym krzesełku do karmienia, dosuniętym do „dorosłego” stołu. Wspólne obiady czy kolacje to dobra okazja do zacieśniania rodzinnych więzi. Jednak to, ze maluch nie jest już niemowlakiem, nie znaczy, że wolno mu jeść to, co je mama albo tata. Jak powinien wyglądać jadłospis rocznego dziecka?

Zobacz też: BLW w praktyce - niemowlę je, co chce! Na czym polega metoda "Bobas Lubi Wybór"?

Menu rocznego dziecka: czego nie podawać roczniakowi?

Mocno przyprawiony rosół, kotlet schabowy, ogórek konserwowy, zasmażana kapusta – nawet jeśli takie dania smakują dziecku, nie są odpowiednie dla jego malutkiego żołądka, bo mogą powodować niestrawność i zaparcia. Nie powinny więc się znaleźć w diecie rocznego dziecka.

To, co niemowlak dostaje do jedzenia na tym etapie rozwoju, ma też znaczenie dla jego przyszłych kulinarnych upodobań. Jeśli teraz przyzwyczai się do niezdrowego jedzenia, za parę lat nie będzie chciał jeść dań o smaku mniej wyrazistym, za to zdrowszych, co niekorzystnie odbije się na jego zdrowiu.

Sadzając dziecko przy rodzinnym stole, warto więc przestrzegać menu rocznego dziecka, dzięki któremu posiłki nadal będą dla niego zdrowe. Najważniejsze jest to, by nie dawać dziecku dań dla dorosłych. Od mięsa w panierce bardziej odpowiednie będzie mięso gotowane, pieczone albo duszone. Ziemniaki lub ryż trzeba gotować osobno, nie dodając soli. Surówkę lepiej doprawiać oliwą, a nie sosem vinegret czy majonezem (na musztardę i keczup również jest jeszcze za wcześnie). Zrezygnuj z parówek – zawierają niewiele mięsa, a sporo wypełniaczy, tłuszczu i soli.

Menu rocznego dziecka: co może jeść roczne dziecko?

Ważna jest jakość produktów. Jeśli tylko jest to możliwe, podstawą menu rocznego dziecka powinny być ekologiczne warzywa i owoce oraz jajka ekologiczne (oznaczone numerem 0), ewentualnie jajka kur z wolnego wybiegu (oznaczone numerem 1), mięso, drób i ryby ze sprawdzonych hodowli (dobre są te sprzedawane w sklepach ekologicznych).

Roczne dziecko powinno dostawać pięć posiłków dziennie. Trzy większe to śniadanie, obiad i kolacja, dwa pozostałe – to drugie śniadanie i podwieczorek. Pomiędzy nimi nie podawaj przekąsek, by żołądek mógł odpocząć od trawienia.

Czytaj także: Mleko w jadłospisie rocznego dziecka >>

Menu rocznego dziecka: najlepsza do picia jest woda

To najlepszy i najzdrowszy sposób, by zaspokoić pragnienie. Woda dla niemowlaka powinna być nisko lub średnio zmineralizowana, a dziecko powinno pić ją z kubeczka. Malec może też pić soki (najwyżej 150 ml dziennie), owocowe i ziołowe herbatki, domowe niskosłodzone kompoty. Zakazana jest czarna herbata (działa pobudzająco) oraz słodzone, barwione i gazowane napoje oraz woda smakowa.

Menu rocznego dziecka: bez soli i koncentratów, cukier i słodycze od święta

Im później maluch pozna słony smak, tym większe prawdopodobieństwo, że się do niego nie przyzwyczai. Do przygotowania potraw dla malucha nie używaj koncentratów spożywczych (np. kostek rosołowych), bo zawierają mnóstwo soli i sztuczne dodatki. Warto natomiast dodawać zioła, np. bazylię lub koperek. Malec nie powinien również dostawać słodyczy codziennie. Cukier ukryty jest bowiem w wielu produktach spożywczych, a jego nadmiar powoduje próchnicę i otyłość. Dziecku lepiej nie dawać gotowych ciast kupionych w sklepie, niewskazane są zwłaszcza te z kremami i tłuste (np. z ciasta francuskiego), a także gotowe ciasteczka, w których są konserwanty i barwniki.

Menu rocznego dziecka: bez papek

Dziecko powyżej roku umie już gryźć i trzeba mu dawać taką możliwość, bo jest to ważne dla rozwoju zgryzu. Dania powinny mieć wyraźnie wyczuwalne grudki i kawałeczki.

Polecamy e-poradnik "Płatki śniadaniowe pod lupą"
e-poradnik Płatki śniadaniowe pod lupą

Autor: redakcja

Jęczmienne, owsiane, pszenne, żytnie, jaglane, kukurydziane oraz musli i płatki czekoladowe – kaloryczność, zawartość białka, węglowodanów i błonnika.

Z poradnika dowiesz się:

  • które z płatków są dobrym źródłem witamin
  • w których jest dużo tłuszczu
  • które mogą jadać dzieci na diecie bezglutenowej
Dobrze wiedzieć

Menu rocznego dziecka: mleko ciągle jest ważne

Choć nie jest już w stanie pokryć pełnego zapotrzebowania organizmu na witaminy czy składniki mineralne, nadal jest bardzo cennym składnikiem diety – źródłem wapnia, żelaza, fosforu, witamin i niezbędnych do prawidłowego rozwoju kwasów tłuszczowych. Rocznemu maluchowi można już podawać mleko krowie albo modyfikowane typu junior. To ostatnie jest lepiej dopasowane do potrzeb organizmu – ma odpowiedni dla małego dziecka poziom sodu i białka (dzięki czemu nie obciąża nerek), pokrywa część zapotrzebowania na nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy i żelazo. Kupując taką mieszankę, warto wybrać tę wzbogaconą probiotykami, prebiotykami lub kwasami LCPUFA. Maluchowi możesz dawać również jogurt naturalny, z dodatkiem świeżych sezonowych owoców, albo twarożek, np. ze szczypiorkiem czy rzodkiewką.

Ważne składniki diety rocznego dziecka

Dziecko, które coraz więcej się rusza, potrzebuje coraz więcej energii. Im bardziej urozmaicone menu, tym większe prawdopodobieństwo, że nie zabraknie w nim żadnych ważnych składników, czyli żelaza, białka, witamin i składników mineralnych. W codziennej diecie powinny się znaleźć:

  • Warzywa. Maluch może jeść je niemal bez ograniczeń, gdyż warzywa zawierają wiele witamin i minerałów. Wyjątkiem jest szpinak, który zawiera wprawdzie dużo żelaza, ale również szczawiany, utrudniające wchłanianie się wapnia – malec nie powinien dostawać go częściej niż raz w tygodniu. By zapobiec utracie witamin, jak najczęściej podawaj dziecku warzywa surowe (np. położone na kanapce czy w formie surówek).
  • Owoce. Ich również nie trzeba dziecku odmawiać. Zawierają dużo witamin, zwłaszcza witaminę C, która wzmacnia układ odpornościowy, a także potas, magnez i inne składniki mineralne. Można je podawać na drugie śniadanie lub podwieczorek jako samodzielne danie bądź jako dodatek.
  • Produkty zbożowe. Dzięki węglowodanom dostarczają energii, zawierają też witaminy z grupy B i błonnik, dobrze wpływający na pracę układu trawiennego. Rocznemu maluchowi zamiast zwykłego makaronu czy białego pieczywa lepiej podawać gotowe kaszki dla dzieci i produkty z mąki z pełnego przemiału – razowy chleb, gruboziarnistą kaszę, makaron z razowej mąki.
  • Mięso i ryby. Zawierają dużo białka i żelaza, niezbędnych do prawidłowego rozwoju. Mięso najlepiej podać dziecku na obiad (jako samodzielne danie bądź dodatek do zupy). Możesz dawać mu mięso z indyka, jagnięcinę albo kurczaka. Dwa razy w tygodniu na talerzu malucha powinna znaleźć się ryba (np. łosoś lub tuńczyk), upieczona albo ugotowana na parze.

Obiad dla roczniaka: 5 przepisów dla dzieci od 1. roku życia!

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, jaki wpływ na zdrowie mamy i dziecka ma cesarskie cięcie oraz jakie jest ryzyko ciąży po 40. roku życia. Przeczytaj również, jak wybrać najlepsze krzesełko do karmienia i jak skompletować eko-wyprawkę

Kup dostęp od 2,50 zł
okładka 10/19
KOMENTARZE
Ojciec
|

Wszystko ok po za tymi rybami. Żadnych morskich ryb dziecku! Przecież w morzach jest najwięcej zanieczyszczeń a najgorszy tuńczyk norweski syf jakich mało.

Dzenny
|

Jestem laikiem. Moje dziecko ma 13 miesiecy. Dostaje o 8 rano mm nr 3 180ml, potem 2 sniadanie jogurt z owocami np, obiad zupki, lub rybka, podwieczorek kanapeczka z razowego z szybka i pomidorkiem np, a na kolacje 210ml mm. Rano mleko zageszczone jest kaszka a wieczorem kleikiem. Czy cos robie zle? Prosze o rady. Jlczy musi tyle mm dostawac? Czy nie moge mu dac rano np platkow owsianych na wodzie z owocami? Ale wtedy odejdzie mu butla mleka...

sfSDGF
|

"jak można powtarzać dalej ten mit o dużej ilości żelaza w szpinaku ?". Ja bym powiedziała, że w artykule jest więcej błędnych informacji, np TUŃCZYK. Tuńczyk, łosoś czy okoń nilowy kumulują w sobie metale ciężkie oraz substancje toksyczne (kadm, arszenik, polichlorowane bifenole, toksyny, rtęć) i nie powinny jeść ich ani dzieci, ani kobiety w ciązy. Ze względu na antybiotyki i hormony nie należy także podawać ryb hodowlanych, jak panga i tilapia, czy azjatycki sum. Unikać trzeba też ryb drapieżnych (okoń, makrela królewska, rekin). A bezpieczne są halibuty, makrele atlantyckie, sola, mintaj, pstrąg, morszczuk. Ale o tym oczywiście "specjalistka" nie napisała...