Dieta po porodzie: witaminy dla karmiącej mamy

2019-07-02 12:32

Mama karmiąca piersią powinna zadbać o dietę bogatą w witaminy. Musi jednak pamiętać, że szkodzić jej mogą nie tylko niedobory witamin, ale też przyjmowanie nadmiernych dawek witamin i składników mineralnych. Dlatego suplementacja zawsze powinna być konsultowana z lekarzem lub dietetykiem, który ustali rodzaj preparatu i jego dawkę. 

Pamiętaj, że dla karmiącej szkodliwe są nie tylko niedobory, ale też przyjmowanie nadmiernych dawek witamin i składników mineralnych. Na przykład przedawkowanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach może doprowadzić do zatrucia organizmu; zbyt duże dawki witaminy C mogą spowodować kamicę nerkową, magnez w zbyt dużej dawce utrudnia przyswajanie wapnia, a nadmierne spożycie kwasów omega-6 utrudnia wykorzystanie przez organizm kwasów omega-3. Dlatego suplementacja zawsze powinna być konsultowana z lekarzem lub dietetykiem, który ustali rodzaj preparatu i jego dawkę. Dotyczy to także preparatów sprzedawanych bez recepty. A które witaminy i minerały mogą okazać się potrzebne?

>>Czy podczas KARMIENIA przyjmować SUPLEMENTY diety>>

Dieta dla karmiącej matki: żelazo

W czasie ciąży i porodu mocno uszczuplone zostają normalne zapasy żelaza. Dlatego bardzo ważne jest odbudowanie ich w okresie pierwszych 3–4 miesięcy po porodzie. Zapewni to dieta bogata w produkty mięsne podawane razem z produktami dostarczającymi witaminy C, która ułatwia przyswajanie żelaza. W tym czasie, z uwagi na potrzeby matki, może być także wskazane podawanie preparatu żelaza uzupełniającego normalną dietę.

Dieta dla karmiącej matki: kwasy omega-3

Jemy w Polsce mało ryb morskich, a przez to jesteśmy bardziej narażeni na niedobory kwasów omega-3. Wiele badań wskazuje na to, że niedobór kwasów tłuszczowych EPA i DHA w okresie ciąży i we wczesnym dzieciństwie może hamować rozwój intelektualny i psychoruchowy dziecka, spowodować zaburzenia widzenia u niemowląt oraz osłabiać odporność na zakażenia bakteryjne i wirusowe. Wiadomo także, że zawartość DHA w mleku kobiecym w dużym stopniu zależy od jego zawartości w diecie matki.
W związku z tym, jeśli mama nie jada przynajmniej dwa razy w tygodniu ryb morskich, powinna stosować suplementy diety o kontrolowanej zawartości kwasów omega-3 (EPA i DHA), czyli takie, które mają na opakowaniu podaną zawartość tych kwasów w jednej kapsułce.

Dieta dla karmiącej matki: kwas foliowy

W czasie karmienia piersią zapotrzebowanie na kwas foliowy wzrasta do 5,3 mg/dobę. Witamina ta jest aktywnie wydzielana do mleka matki, więc niemowlęciu raczej nie grozi niedobór. Lecz jeśli w twojej diecie jest mało produktów będących dobrym źródłem kwasu foliowego (warzywa zielone, produkty pełnoziarniste, cytrusy), może to negatywnie wpływać na twoje zdrowie i suplementacja może okazać się konieczna.

Dieta dla karmiącej matki: cynk

Wspomaga odporność organizmu, sprzyja gojeniu się ran poporodowych. Zapotrzebowanie na cynk jest większe w czasie karmienia niż w czasie ciąży (21 mg na dobę). Suplementacja może być konieczna, jeśli dieta mamy nie obfituje w produkty takie jak jaja, kasze, orzechy, pestki dyni.

Dieta dla karmiącej matki: witamina A

Często obserwowane są jej niedobory u niemowląt kilka miesięcy po odstawieniu karmienia piersią, jeśli wcześniej matka nie jadła masła, jaj, ryb morskich i warzyw bogatych w karoten (marchewka, pomidor, dynia). Organizm dziecka przez kilka pierwszych miesięcy życia nie może zgromadzić zapasu tej witaminy, dlatego w takim przypadku suplementacja podczas karmienia piersią przyniesie korzyści tobie i dziecku.

Dieta dla karmiącej matki: witaminy B1, B2, B6

Urozmaicona dieta w pełni pozwala na pokrycie zapotrzebowania na te witaminy. Jednak dieta uboga, jednostronna (np. eliminacyjna) lub oparta na produktach wysoko przetworzonych powinna być uzupełniana zaleconymi przez lekarza suplementami. W przypadku witaminy B6 suplementacja zwiększy także zawartość tej witaminy w mleku.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza