Dieta po porodzie: witaminy dla karmiącej mamy

2019-07-02 12:32 miesięcznik "M jak mama"

Mama karmiąca piersią powinna zadbać o dietę bogatą w witaminy. Musi jednak pamiętać, że szkodzić jej mogą nie tylko niedobory witamin, ale też przyjmowanie nadmiernych dawek witamin i składników mineralnych. Dlatego suplementacja zawsze powinna być konsultowana z lekarzem lub dietetykiem, który ustali rodzaj preparatu i jego dawkę. 

Pamiętaj, że dla karmiącej szkodliwe są nie tylko niedobory, ale też przyjmowanie nadmiernych dawek witamin i składników mineralnych. Na przykład przedawkowanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach może doprowadzić do zatrucia organizmu; zbyt duże dawki witaminy C mogą spowodować kamicę nerkową, magnez w zbyt dużej dawce utrudnia przyswajanie wapnia, a nadmierne spożycie kwasów omega-6 utrudnia wykorzystanie przez organizm kwasów omega-3. Dlatego suplementacja zawsze powinna być konsultowana z lekarzem lub dietetykiem, który ustali rodzaj preparatu i jego dawkę. Dotyczy to także preparatów sprzedawanych bez recepty. A które witaminy i minerały mogą okazać się potrzebne?

>>Czy podczas KARMIENIA przyjmować SUPLEMENTY diety>>

Dieta dla karmiącej matki: żelazo

W czasie ciąży i porodu mocno uszczuplone zostają normalne zapasy żelaza. Dlatego bardzo ważne jest odbudowanie ich w okresie pierwszych 3–4 miesięcy po porodzie. Zapewni to dieta bogata w produkty mięsne podawane razem z produktami dostarczającymi witaminy C, która ułatwia przyswajanie żelaza. W tym czasie, z uwagi na potrzeby matki, może być także wskazane podawanie preparatu żelaza uzupełniającego normalną dietę.

Dieta dla karmiącej matki: kwasy omega-3

Jemy w Polsce mało ryb morskich, a przez to jesteśmy bardziej narażeni na niedobory kwasów omega-3. Wiele badań wskazuje na to, że niedobór kwasów tłuszczowych EPA i DHA w okresie ciąży i we wczesnym dzieciństwie może hamować rozwój intelektualny i psychoruchowy dziecka, spowodować zaburzenia widzenia u niemowląt oraz osłabiać odporność na zakażenia bakteryjne i wirusowe. Wiadomo także, że zawartość DHA w mleku kobiecym w dużym stopniu zależy od jego zawartości w diecie matki.
W związku z tym, jeśli mama nie jada przynajmniej dwa razy w tygodniu ryb morskich, powinna stosować suplementy diety o kontrolowanej zawartości kwasów omega-3 (EPA i DHA), czyli takie, które mają na opakowaniu podaną zawartość tych kwasów w jednej kapsułce.

Dieta dla karmiącej matki: kwas foliowy

W czasie karmienia piersią zapotrzebowanie na kwas foliowy wzrasta do 5,3 mg/dobę. Witamina ta jest aktywnie wydzielana do mleka matki, więc niemowlęciu raczej nie grozi niedobór. Lecz jeśli w twojej diecie jest mało produktów będących dobrym źródłem kwasu foliowego (warzywa zielone, produkty pełnoziarniste, cytrusy), może to negatywnie wpływać na twoje zdrowie i suplementacja może okazać się konieczna.

Dieta dla karmiącej matki: cynk

Wspomaga odporność organizmu, sprzyja gojeniu się ran poporodowych. Zapotrzebowanie na cynk jest większe w czasie karmienia niż w czasie ciąży (21 mg na dobę). Suplementacja może być konieczna, jeśli dieta mamy nie obfituje w produkty takie jak jaja, kasze, orzechy, pestki dyni.

Dieta dla karmiącej matki: witamina A

Często obserwowane są jej niedobory u niemowląt kilka miesięcy po odstawieniu karmienia piersią, jeśli wcześniej matka nie jadła masła, jaj, ryb morskich i warzyw bogatych w karoten (marchewka, pomidor, dynia). Organizm dziecka przez kilka pierwszych miesięcy życia nie może zgromadzić zapasu tej witaminy, dlatego w takim przypadku suplementacja podczas karmienia piersią przyniesie korzyści tobie i dziecku.

Dieta dla karmiącej matki: witaminy B1, B2, B6

Urozmaicona dieta w pełni pozwala na pokrycie zapotrzebowania na te witaminy. Jednak dieta uboga, jednostronna (np. eliminacyjna) lub oparta na produktach wysoko przetworzonych powinna być uzupełniana zaleconymi przez lekarza suplementami. W przypadku witaminy B6 suplementacja zwiększy także zawartość tej witaminy w mleku.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

NOWY NUMER! W magazynie Dziecko Zakupy i My: mnóstwo inspiracji dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży – nie tylko na Święta! W najnowszym numerze przeczytasz o wirusach, o dobrym śnie, diecie alergika i życiu bez telewizora.

Czytaj więcej
DZiM 12/20
KOMENTARZE