Kiedy zachowanie dziecka może wskazywać na potrzebę wsparcia emocjonalnego. Nie pomyl tych sygnałów ze „wstaniem lewą nogą”

2025-05-23 15:13

Zaburzenia emocjonalne u dzieci to nie tylko chwilowe zmiany nastroju czy „zły humor”. Często są to sygnały głębszych problemów, które wymagają uwagi i wsparcia. Wczesne rozpoznanie objawów może znacząco wpłynąć na dalszy rozwój dziecka.

Kiedy zachowanie dziecka może wskazywać na potrzebę wsparcia emocjonalnego. Nie pomyl tych sygnałów ze „wstaniem lewą nogą”

i

Autor: Getty Images

Może się zdarzyć, że coś, co wygląda na niegroźny objaw wstania tzw. lewą nogą, może oznaczać dużo poważniejsze problemy. Zwłaszcza kiedy ich oznaki dopiero zaczynają się pojawiać w zachowaniu dziecka. 

Niepokojące sygnały można pomylić ze złym humorem

Dzieci, podobnie jak dorośli, przeżywają różne emocje. Jednak pewne zachowania mogą wskazywać na trudności emocjonalne. To:

  • Nagłe zmiany nastroju: przechodzenie od euforii do płaczu bez wyraźnej przyczyny.
  • Trudności w koncentracji: problemy z nauką i skupieniem uwagi.
  • Nadmierna drażliwość lub agresja: reakcje nieadekwatne do sytuacji.
  • Unikanie kontaktów społecznych: izolowanie się od rówieśników i rodziny.
  • Objawy somatyczne (bóle brzucha, głowy, nudności bez medycznej przyczyny).

Te symptomy mogą być oznaką zaburzeń emocjonalnych, takich jak:

  • lęki,
  • depresja czy
  • zaburzenia adaptacyjne.

Oczywiście jednorazowe czy incydentalne pojawienie się objawów gorszego nastroju nie oznacza powodów do niepokoju. Na uwagę zasługują jednak one z pewnością, gdy zauważamy coraz wyraźniejsze zmiany w zachowaniu dziecka. Kiedy pogłębiają się i powtarzają się coraz częściej - stanowią coraz wyraźniejszy sygnał, że dziecku coraz trudniej zmagać się z problemami. 

Jak wspierać dziecko z trudnościami emocjonalnymi?

Wspieranie dziecka w trudnych momentach jest kluczowe dla jego zdrowia psychicznego. Bardzo ważne mogą okazać się takie rodzaje wsparcia jak:

  • Rozmowa i stworzenie bezpiecznej przestrzeni do wyrażania emocji.
  • Obserwacja i zwracanie uwagi na zmiany w zachowaniu i nastroju.
  • Stałość i rutyna, czyli zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa poprzez regularność.
  • Wsparcie specjalistyczne (konsultacja z psychologiem dziecięcym lub terapeutą).

Pamiętajmy, że każde dziecko jest inne i może potrzebować indywidualnego podejścia. Nie bez znaczenia są również indywidualne okoliczności. Eksperci coraz częściej apelują, by nie mylić np. żałoby, smutku czy obaw z depresją, czy zaburzeniami lękowymi. Trudne emocje również wpisane są w nasze życie i nie jesteśmy w stanie być cały czas radośni, pełni życia i energii do działania. Obserwowanie i rozmowa z dzieckiem - z pewnością pozwolą nam odpowiedzieć na pytanie, czy i jak możemy mu pomóc.

M jak Mama Google News