10 kroków dla zdrowia podczas pandemii koronawirusa

2020-04-16 10:57 Klaudia Markiewicz-Szpindowska
10 kroków dla zdrowia podczas pandemii koronawirusa
Autor: Getty Images

Podczas trwającej pandemii koronawirusa wszyscy zostaliśmy zamknięci w domach. Nikt nie wie, jak długo to jeszcze potrwa. Co zrobić, aby mimo wszystko zachować zdrowie zarówno psychicznie, jak i fizycznie? Podpowiadamy.

Koronawirus spowodował, że znaleźliśmy się w nowej rzeczywistości, w której ciężko nam się odnaleźć. Zamknięci w domu często zapominamy, żeby zadbać o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne. A przecież tak niewiele trzeba, aby czuć się dobrze. Przygotowaliśmy 10 kroków, które pozwolą utrzymać dobrą kondycję ciała i ducha.

1. Codziennie wietrz mieszkanie

Brak świeżego powietrza doskwiera nam najbardziej, dlatego nie powinniśmy zapominać o codziennym wietrzeniu mieszkania. Świeże powietrze pozytywnie wpływa na funkcjonowanie całego organizmu, koncentrację i lepsze samopoczucie. Dlaczego? Bo w dobrze przewietrzonym mieszkaniu nie ma miejsca dla rozwoju pleśni i grzybów. W dodatku sezon grzewczy jeszcze się nie zakończył, a w ogrzewanych pomieszczeniach powietrze staje się suche, co negatywnie wpływa na nasze śluzówki

2. Uprawiaj sport

Minister zdrowia — Łukasz Szumowski powiedział, że pandemia koronawirusa to nie czas na uprawianie sportu. Jednak nie chodziło mu o całkowite ograniczenie aktywności fizycznej, a raczej o nieuprawianie sportu na zewnątrz. Nadal możemy ćwiczyć w domu. Poranne rozciąganie czy kilka przysiadów w trakcie dnia pozwoli "rozruszać kości". Ponadto wielu trenerów personalnych przygotowuje treningi online, a część z nich dostępne są całkowicie za darmo.

Znane trenerki, takie jak Ewa Chodakowska czy Monika Kołakowska zorganizowały nawet wyzwania i przez określoną liczbę dni przygotowują filmiki i nawet livy w swoich social mediach, w których przedstawiają zestaw ćwiczeń dla każdego.

3. Pij dużo wody

Siedząc w domu, nasze pragnienie jest znacznie mniejsze, przez co zapominamy o piciu wody, a przecież odpowiednie nawodnienie to podstawa do utrzymania zdrowego funkcjonowania organizmu. Jeśli nie chcesz dopuścić do zatrzymywania wody w organizmie i opuchnięcia brzucha, stóp czy dłoni — pij wodę. Najlepiej ustaw sobie w telefonie przypomnienie lub zainstaluj aplikację, która będzie ci przypominała o wypiciu wody.

4. Jedz regularnie

Usłyszałaś kiedyś od swojej mamy tekst — „lodówka to nie telewizor"? Jeśli nie to teraz zapamiętaj te słowa i nie otwieraj lodówki co chwile, patrząc w nią przez 10 minut z myślą — co by tu zjeść? Ciągłe podjadanie nie poprawi twojego nastroju, a jedynie sprawi, że waga pokaże kilka kilogramów więcej. Dlatego planuj swoje posiłki. Pamiętaj, że powinnaś jeść 5 mniejszych posiłków, codziennie o tej samej porze.

Rano zjedz dobre śniadanie, przekąskę na drugie śniadanie, porządny obiad, lekki podwieczorek i małą kolację.

5. Wychodź na krótkie spacery

Nie możemy chodzić do lasów, parków, na bulwary czy skwery, ale nadal możemy wyjść na króciutki spacer. Możesz przejść się wkoło bloku czy po własnym podwórku, jeśli go posiadasz. Nawet taki 10 minutowy spacer doda ci energii i poprawi nastrój.

Czytaj: Czy w czasie pandemii koronawirusa można wyjść na spacer z dzieckiem?

6. Ogranicz oglądanie informacji

Zamartwianie się tym, co dzieje się na świecie nie pomoże ci przetrwać tego trudnego okresu. Wiadomości wystarczy obejrzeć raz dziennie. Ciągłe śledzenie koronawirusa tylko potęguje strach, przygnębia i psuje nastrój.

Czytaj: Koronafobia - jakie obawy budzi pandemia i jak ochronić się przed popadaniem w panikę?

7. Obejrzyj dobry serial

Mamy szczęście, że żyjemy w czasach Netflixa, HBO, itd. Zawsze można poprawić sobie humor dobrą komedią lub wciągającym serialem. Pamiętaj tylko, że jak zaczniesz oglądać serial, nie musisz całego sezonu skończyć w jeden dzień! Jeden odcinek dziennie w zupełności wystarczy. Mimo zamknięcia w domach nie musimy żyć tylko w wirtualnym świecie — to nie jest dobre dla zdrowia psychicznego.

8. Czytaj książki

Dobra książka przed snem to zawsze wspaniały pomysł. Nawet jeśli wszystkie domowe egzemplarze już przeczytałaś, możesz zamówić książkę przez internet lub pobrać e-booka. Dobra książka pozwoli ci przenieść się do innego świata, wolnego od koronawirusa i problemów, z którymi zmaga się teraz świat. Daj się ponieść chwili zapomnienia, bo kiedy będzie lepszy czas na nadrobienie książkowych zaległości?

9. Rozmawiaj z domownikami o wszystkim tylko nie koronawirusie

Staraj się spędzać jak najwięcej czasu z domownikami — grajcie w gry planszowe, wspólnie ćwiczcie, gotujcie, ale przede wszystkim dużo rozmawiajcie. Na pewno nigdy nie mieliście tyle czasu dla siebie co teraz. Dlatego warto rozmawiać, wspominać dawne czasy, oglądać wspólne zdjęcia z wakacji i cieszyć się wspólnymi chwilami.

Pamiętaj, aby jak najmniej rozmawiać o koronawirusie, który zawładnął naszym życiem. Wypędźmy go ze swoich domów! Jest tyle lepszych tematów do rozmów, że nie warto dołować się pandemią.

Czytaj: Czy epidemia koronawirusa spowoduje lawinę rozwodów?

10. Przygotuj listę rzeczy do zrobienia po koronawirusie

Jak się na coś czeka, to czas mija szybciej i przyjemniej. Na co teraz czeka większość ludzi? Na koniec pandemii. Dlatego zaplanuj sobie, co zrobisz jak już uda ci się wyjść z domu. Nie musi to być od razu zagraniczny wyjazd. Możesz nawet zaplanować wyjście na sushi do pobliskiej restauracji, długi spacer, wyjście do fryzjera, kosmetyczki czy na zakupy. Sama myśl o tych drobnych przyjemnościach przywróci uśmiech na twojej twarzy. Do dzieła!

Więcej o koronawirusie

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE