Dieta i suplementy

Niezwykle ważna jest zdrowa i urozmaicona dieta w ciąży. Aby rozwój dziecka przebiegał prawidłowo, kobieta ciężarna powinna spożywać o ok. 300 kcal dziennie więcej niż dotychczas, ale dopiero w drugim i trzecim trymestrze. Przede wszystkim liczy się jednak jakość i różnorodność spożywanych posiłków – rozwijający się płód potrzebuje bowiem odpowiedniej dawki witamin i minerałów.

W trosce o zdrowie i figurę w ciąży warto zrezygnować z białego cukru, a przynajmniej starać się go unikać. Jeśli jednak masz ochotę wypić słodzoną herbatę lub zjeść domowe ciasto – nie musisz sobie odmawiać. Czym zastąpić cukier w ciąży? Sięgnij po zdrowe zamienniki cukru: cukier kokosowy, erytrol, ksylitol, stewię, melasę, miód lub syrop klonowy.
Siemię lniane to skarbnica składników odżywczych. Nic dziwnego, że słynie z właściwości prozdrowotnych. Można je stosować zarówno w okresie ciąży, jak i u małych dzieci. Zobacz, jak stosować siemię lniane na zaparcia w ciąży, na włosy i na odchudzanie. 
Wyciskane soki zachowują wszystkie witaminy i minerały. Mogą być skuteczną i bezpieczną bronią w walce z wieloma dolegliwościami, także tymi pojawiającymi się w ciąży i po porodzie.
Soki w ciąży to doskonały pomysł, jeśli potrzebujesz dawki energii, odporności i zdrowia. Sięgnij po koktajle oraz soki warzywne i owocowe, które pomogą ci pokonać osłabienie typowe o tej porze roku. Oto najsmaczniejsze przepisy na soki.
Wchłanianie witamin i składników mineralnych to reakcja łańcuchowa - jeśli w diecie zabraknie jakiegoś elementu, automatycznie spada wchłanialność innych. Warto zatem wiedzieć, jak łączyć witaminy i minerały, by poprawić ich wzajemne przyswajanie.
Kwasy omega-3 są obecne w błonie każdej komórki naszego ciała, mają bezpośredni i znaczący wpływ na rozwój płodowy dziecka. Do długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 należą: kwas DHA i kwas EPA. Gdzie szukać kwasów omega-3 i jakie jest zapotrzebowanie na nie w ciąży?
Dieta w ciąży jest ważna nie tylko dla zdrowia rozwijającego się płodu. Nadmierne tycie w ciąży może utrudnić ci poród i na długo zepsuć ci sylwetkę. Nie ryzykuj. Podpowiadamy, co i jak jeść w ciąży, a czego unikać, żeby za bardzo nie przytyć w ciąży.
Wymienniki węglowodanowe (WW) to sposób na prawidłowe komponowanie diety w cukrzycy ciążowej, ale i innych rodzajów cukrzycy. Wyjaśniamy, czym są wymienniki węglowodanowe i jak stosować tabele wymienników w pilnowaniu prawidłowego stężenia cukru we krwi.
Cukrzyca w ciąży pojawia się u 3-4 procent kobiet. Najważniejsza dla nich jest wtedy odpowiednie odżywianie. Jeśli będziesz wiedziała, czego unikać w cukrzycy ciążowej i jak się odżywiać, twoje dziecko urodzi się zdrowe. Co powinnaś jeść i jak często, a jakich produktów unikać w cukrzycy w ciąży?
Cukrzyca w ciąży to nie dramat: zwykle wystarczy odpowiednia dieta, aby ciąża rozwijała się prawidłowo. Radzimy, jak komponować menu, aby nie dać się cukrzycy ciążowej. Pobierz przykładowy jadłospis dla kobiet z cukrzycą ciążową na cały dzień. 
Wapń w ciąży jest ważnym elementem zbilansowanej diety przyszłej mamy. Jest niezbędny, głównie do rozwoju kości i zawiązek zębów dziecka. Jeśli w diecie będzie go za mało, odczujesz to jako pierwsza, ale twoje dziecko również. Czym grożą niedobory wapnia w ciąży i jak im zapobiegać?
Wapń jest niezbędny w diecie ciężarnej kobiety, gdyż wspomaga rozwój układu kostnego dziecka. Czy jednak wapń trzeba skomplementować w ciąży? Czy wystarczy prawidłowa dieta, aby uniknąć niedoborów wapnia? Wyjaśniamy, jakie preparaty wapnia może przyjmować kobieta w ciąży.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych – czytaj już za 3 zł!

Sprawdź
Dziecko zakupy i my

W diecie kobiety ciężarnej powinno znaleźć się pełnowartościowe białko i wapń, dlatego powinna pić mleko oraz fermentowane napoje mleczne, jeść jajka, chude mięso i warzywa strączkowe. Dwa razy w tygodniu należy jeść obfitujące w kwasy omega-3 ryby morskie. Zdrowa dieta dla kobiet w ciąży powinna zawierać też produkty pełnoziarniste oraz dużą ilość warzyw i owoców. Warto pamiętać, że leki i suplementy diety w ciąży powinny być przyjmowane po konsultacji z lekarzem. Ciąża wiąże się ze zmianą stylu życia. Kobiety powinny bezwzględnie unikać alkoholu, papierosów i większości leków. Dziecku szkodzi również nadmiar kofeiny, dlatego ciężarne powinny ograniczyć picie kawy i zrezygnować z napojów gazowanych typu cola.