Dieta i suplementy

Niezwykle ważna jest zdrowa i urozmaicona dieta w ciąży. Aby rozwój dziecka przebiegał prawidłowo, kobieta ciężarna powinna spożywać o ok. 300 kcal dziennie więcej niż dotychczas, ale dopiero w drugim i trzecim trymestrze. Przede wszystkim liczy się jednak jakość i różnorodność spożywanych posiłków – rozwijający się płód potrzebuje bowiem odpowiedniej dawki witamin i minerałów.

Dieta w ciąży powinna być przemyślana i urozmaicona, zawierać wszystkie składniki odżywcze. Inaczej może dojść do niedoborów, które mogą być przyczyną np. niedokrwistości lub osteoporozy. Sprawdź, które produkty ci służą i jak powinna wyglądać zdrowa dieta ciężarnej. Przeczytaj albo posłuchaj!
Suplementy ciążowe wspierają rozwój płodu, między innymi wzrost i funkcjonowanie mózgu. Badacze postanowili sprawdzić, czy suplementacja mikroelementów i witamin u przyszłych mam może wpływać pozytywnie również na występowanie chorób psychicznych u ich dzieci w przyszłości.
Substancja o nazwie diosmina jest aktywnym składnikiem leków stosowanych przy niewydolności żylnej, leczeniu żylaków nóg i odbytu, przy obrzękach limfatycznych oraz wspomagająco przy leczeniu odleżyn. Jak działa diosmina i jakie są skutki uboczne zażywania leków z tą substancją?
Dlaczego produkty bogate w witaminę B12 są tak ważne w naszej diecie? Niedobór tej witaminy w organizmie grozi anemią, rozdrażnieniem i zmęczeniem. Zobacz, co jeść, by dieta była bogata w witaminę B12 i by nie dopuścić do jej niedoboru.
Wchłanianie witamin i składników mineralnych to reakcja łańcuchowa - jeśli w diecie zabraknie jakiegoś elementu, automatycznie spada wchłanialność innych. Warto zatem wiedzieć, jak łączyć witaminy i minerały, by poprawić ich wzajemne przyswajanie.
Niedobór żelaza w ciąży jest niebezpieczny, dlatego składnik ten warto suplementować. Żelazo jest ważne nie tylko dla zdrowia i dobrego samopoczucia przyszłej mamy. Odpowiednia jego dawka chroni rozwijające się maleństwo i jest konieczna dla jego prawidłowego rozwoju.
Witamina D3 ze względu na swoje właściwości jest zalecana w okresie ciąży. Przez lata sądzono, że głównym zadaniem witaminy D3 jest udział w regulacji poziomu wapnia i mineralizacji kości. Dziś wiemy, że ma znacznie szersze działanie. Sprawdź, dlaczego witamina D3 jest dobra w ciąży i dla kobiety, i dla płodu.
Suplementacja witaminy D w ciąży to bardzo ważna sprawa. W naszym klimacie nie jesteśmy w stanie dostarczyć organizmowi niezbędnej dawki, a niedobór witaminy D może mieć bardzo poważne konsekwencje. Wyjaśniamy, dlaczego trzeba przyjmować witaminę D w ciąży.
Czy można pić mleko w ciąży? A jeśli tak, to czy można pić mleko sojowe, migdałowe, ryżowe? Wyjaśniamy, czy mleka roślinne poza nazwą mają coś wspólnego z mlekiem i czy są polecane kobietom w ciąży. 
Kobiety ciężarne często obawiają się utraty atrakcyjności po urodzeniu dziecka. Ciąża to jednak nie czas na odchudzanie ani eksperymenty żywieniowe. Matka jest jedynym źródłem pokarmu dla swojego dziecka, dlatego też jej dieta musi dostarczać wszystkich składników odżywczych, których oboje potrzebują. Dowiedz się, jak wygląda prawidłowe żywienie w ciąży i jakie ćwiczenia stosować, by zachować dobrą kondycję.
Herbaty z liści malin wiele Polek w ciąży boi się jak ognia. Przestrzegają się nawzajem przed wypiciem choćby szklanki tego napoju w obawie, że może wywołać skurcze macicy, a w konsekwencji poronienie lub przedwczesny poród. Z drugiej strony picie herbaty z liści malin w ostatnich tygodniach przed porodem jest traktowane jak domowy sposób na jego wywołanie.
W trosce o zdrowie i figurę w ciąży warto więc zrezygnować z białego cukru, a przynajmniej starać się go unikać. Jeśli jednak masz ochotę wypić słodzoną herbatę lub zjeść domowe ciasto – nie musisz sobie odmawiać. Czym zastąpić cukier w ciąży? Sięgnij po cukier kokosowy, erytrol, ksylitol, stewię, melasę, miód lub syrop klonowy.

NOWY NUMER

W numerze 3/2020 "Zdrowia": odchudzanie według typu sylwetki, chorobę poznasz po zapachu, ból można leczyć, życie ze schizofrenią, siarka w pielęgnacji urody, jak przechowywać żywność. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 3/2020

W diecie kobiety ciężarnej powinno znaleźć się pełnowartościowe białko i wapń, dlatego powinna pić mleko oraz fermentowane napoje mleczne, jeść jajka, chude mięso i warzywa strączkowe. Dwa razy w tygodniu należy jeść obfitujące w kwasy omega-3 ryby morskie. Zdrowa dieta dla kobiet w ciąży powinna zawierać też produkty pełnoziarniste oraz dużą ilość warzyw i owoców. Warto pamiętać, że leki i suplementy diety w ciąży powinny być przyjmowane po konsultacji z lekarzem. Ciąża wiąże się ze zmianą stylu życia. Kobiety powinny bezwzględnie unikać alkoholu, papierosów i większości leków. Dziecku szkodzi również nadmiar kofeiny, dlatego ciężarne powinny ograniczyć picie kawy i zrezygnować z napojów gazowanych typu cola.