Dieta i suplementy

Niezwykle ważna jest zdrowa i urozmaicona dieta w ciąży. Aby rozwój dziecka przebiegał prawidłowo, kobieta ciężarna powinna spożywać o ok. 300 kcal dziennie więcej niż dotychczas, ale dopiero w drugim i trzecim trymestrze. Przede wszystkim liczy się jednak jakość i różnorodność spożywanych posiłków – rozwijający się płód potrzebuje bowiem odpowiedniej dawki witamin i minerałów.

Stosowanie przez ciężarne suplementów diety raczej nikogo nie dziwi. Zaskakująca dla niektórych bywa już jednak postawa tych przyszłych matek, które w stanie błogosławionym rezygnują z przyjmowania jakichkolwiek preparatów. Czy ciąża bez suplementów ma w ogóle szanse przebiegać prawidłowo i czy rezygnacja z ich stosowania może być niebezpieczna dla dziecka?
Cukrzyca w ciąży to nie dramat: zwykle wystarczy odpowiednia dieta, aby ciąża rozwijała się prawidłowo. Radzimy, jak komponować menu, aby nie dać się cukrzycy ciążowej. Pobierz przykładowy jadłospis dla kobiet z cukrzycą ciążową na cały dzień. 
Produkty zakazane w ciąży naprawdę istnieją. Czy wiesz, czego nie można jeść w ciąży? Specjalnie dla ciebie nasza dietetyk przygotowała listę produktów zakazanych w ciąży i częściowo dozwolonych. Podpowiemy też, których produktów żywnościowych ciężarne unikają niepotrzebnie.
Jaka jest prawidłowa waga w ciąży i ile można przytyć w ciąży? Wciąż jeszcze pokutuje przekonanie, że kobieta w ciąży może objadać się bezkarnie. A to nieprawda! Jedząc bez opamiętania, przyszła mama szybko zacznie przypominać kobiety z obrazów Rubensa. Zobacz, ile powinno się przybrać na wadze w ciąży.
Słodycze w ciąży to dosyć kontrowersyjny temat. Myślisz, że teraz możesz sobie pofolgować ze cukierkami? Lepiej nie, ponieważ nadmiar słodyczy w ciąży sprawia, że przytyjesz znacznie więcej niż przewidują normy. Sprawdź, ile słodyczy powinno się znaleźć w zdrowej diecie w ciąży!
Dieta w ciąży powinna być przemyślana i urozmaicona, zawierać wszystkie składniki odżywcze. Inaczej może dojść do niedoborów, które mogą być przyczyną np. niedokrwistości lub osteoporozy. Sprawdź, które produkty ci służą i jak powinna wyglądać zdrowa dieta ciężarnej.
Niedobór żelaza w ciąży jest niebezpieczny, dlatego składnik ten warto suplementować. Żelazo jest ważne nie tylko dla zdrowia i dobrego samopoczucia przyszłej mamy. Odpowiednia jego dawka chroni rozwijające się maleństwo i jest konieczna dla jego prawidłowego rozwoju.
Niektóre ciężarne zastanawiają się, czy można jeść ser pleśniowy w ciąży? Zakaz jedzenia serów pleśniowych pojawia się niemal w każdym artykule na temat odżywiania kobiet w ciąży. Tak naprawdę jest on jednak uzasadniony tylko w przypadku części serów pleśniowych, a nie absolutnie wszystkich.
Czy jedzenie grzybów w ciąży jest niebezpieczne? Zdaniem specjalistów niskokaloryczne i pełne cennych składników odżywczych grzyby wspomagają prawidłowy wzrost dziecka oraz stanowią dobre źródło żelaza, które chroni kobiety w ciąży przed anemią.
Jesteś w ciąży i masz ochotę na tatara? Ostrożnie, jedzenie w ciąży surowego mięsa nie jest bezpieczne. Tatar może być źródłem zakażenia groźnymi chorobami, jak toksoplazmoza i listerioza. Co zrobić, gdy zachcianka na konkretny smak jest bardzo silna i trudno jej się oprzeć?
Czy w ciąży można jeść sushi? Wiele osób powie, że nie – to popularne przekonanie, szeroko obecne zwłaszcza na forach internetowych. Tymczasem sushi wcale nie znajduje się na liście produktów zakazanych w ciąży. Można je jeść, oczywiście pod pewnymi warunkami.
jakie tak naprawdę suplementy powinny one przyjmować. Z pomocą przychodzi wyszczególnienie tzw. wielkiej piątki, czyli substancji, których przyjmowanie w ciąży ma kluczowe znaczenie dla matki i jej dziecka.

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza

W diecie kobiety ciężarnej powinno znaleźć się pełnowartościowe białko i wapń, dlatego powinna pić mleko oraz fermentowane napoje mleczne, jeść jajka, chude mięso i warzywa strączkowe. Dwa razy w tygodniu należy jeść obfitujące w kwasy omega-3 ryby morskie. Zdrowa dieta dla kobiet w ciąży powinna zawierać też produkty pełnoziarniste oraz dużą ilość warzyw i owoców. Warto pamiętać, że leki i suplementy diety w ciąży powinny być przyjmowane po konsultacji z lekarzem. Ciąża wiąże się ze zmianą stylu życia. Kobiety powinny bezwzględnie unikać alkoholu, papierosów i większości leków. Dziecku szkodzi również nadmiar kofeiny, dlatego ciężarne powinny ograniczyć picie kawy i zrezygnować z napojów gazowanych typu cola.