Dieta i suplementy

Niezwykle ważna jest zdrowa i urozmaicona dieta w ciąży. Aby rozwój dziecka przebiegał prawidłowo, kobieta ciężarna powinna spożywać o ok. 300 kcal dziennie więcej niż dotychczas, ale dopiero w drugim i trzecim trymestrze. Przede wszystkim liczy się jednak jakość i różnorodność spożywanych posiłków – rozwijający się płód potrzebuje bowiem odpowiedniej dawki witamin i minerałów.

jakie tak naprawdę suplementy powinny one przyjmować. Z pomocą przychodzi wyszczególnienie tzw. wielkiej piątki, czyli substancji, których przyjmowanie w ciąży ma kluczowe znaczenie dla matki i jej dziecka.
Zapewne o jedzeniu truskawek w ciąży słyszałaś wiele mitów: że powodują uczulenie, znamiona truskawkowe, że strasznie się po nich tyje. Jaka jest prawda? Czy wolno jeść truskawki w ciąży?
Przyjmowanie witaminy D3 w ciąży, ze względu na właściwości tej substancji, jest zalecana przez cały okres oczekiwania na dziecko. D3 jest dobra w ciąży i dla kobiety, i dla płodu. Sprawdź, dlaczego witamina D3 w ciąży jest cenna dla zdrowia i dlaczego należy ją suplementować.
Ciąża to okres zwiększonego zapotrzebowania na witaminy, szczególnie na witaminy z grupy B, tj. witaminę B9, czyli kwas foliowy, witaminy B1, B2, B6, B12, B3. Witaminy z grupy B wchodzą w skład enzymów i odgrywają ważną rolę w rozwoju płodu. Sprawdź, które witaminy z grupy B przyjmować w ciąży i jak wpływa to na zdrowie twoje i dziecka.
Cholina, znana też jako witamina B4, to ważny składnik odżywczy organizmu, a w czasie ciąży nabiera specjalnego znaczenia. Kształtuje mózg i układ nerwowy płodu i przeciwdziała powstawaniu wad wrodzonych. Cholina wykazuje także właściwości epigenetyczne, wpływając na właściwe odczytywanie informacji zawartych w genach.
Kwas foliowy to najważniejsza ciążowa witamina. Specjaliści zalecają, aby każda bez wyjątku kobieta w ciąży przyjmowała preparaty z kwasem foliowym, również w jego aktywnej formie. Ale czym się różni kwas foliowy od aktywnych folianów? Oto krótkie kompendium o kwasie foliowym w ciąży w formie pytań i odpowiedzi.
DHA w ciąży to ważny suplement. Kwas tłuszczowy DHA jest niezbędny do prawidłowego rozwoju mózgu i wzroku dziecka. Preparaty zawierające DHA uzupełniają ewentualne niedobory najważniejszych składników odżywczych w organizmie przyszłej mamy.
Żelazo dla ciężarnych w tabletkach bywa ważnym suplementem, warto jednak wiedzieć, że nie każda przyszła mama go potrzebuje. Owszem, w czasie ciąży zapotrzebowanie na żelazo wzrasta, ale to nie znaczy, że każda ciężarna powinna je suplementować. Sprawdź, kiedy przyjmowanie żelaza w tabletkach jest niezbędne.
Magnez w ciąży jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju dziecka. Jednak - jak z każdym preparatem w ciąży - należy zachować ostrożność w jego przyjmowaniu. Sprawdź, jakie są objawy niedoboru magnezu w ciąży i kiedy suplementacja magnezu w ciąży jest wskazana.
Wapń jest niezbędny w diecie ciężarnej kobiety, gdyż wspomaga rozwój układu kostnego dziecka. Czy jednak wapń trzeba w ciąży skomplementować? Czy nie wystarczy prawidłowa dieta, aby uniknąć niedoborów wapnia? Wyjaśniamy, kiedy i jakie preparaty wapnia może przyjmować kobieta w ciąży.
Czy brać jod w ciąży, a jeśli tak, to od kiedy? Zwykle jako obowiązkowe suplementy wymienia się kwas foliowy, a ostatnio także DHA. A przecież nie mniej ważna jest suplementacja jodu w ciąży! Poznaj prawdy i mity o jodzie i dowiedz się, jak go suplementować.
Witaminy i minerały w trzecim trymestrze ciąży są nadal potrzebne, mimo że nie ma już ryzyka powstania wad wrodzonych. Ale dziecko intensywnie rośnie, dlatego nadal potrzebujesz dużo witamin i minerałów. Sprawdź, na jakie witaminy i minerały zwrócić uwagę w 3 trymestrze ciąży.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka

W diecie kobiety ciężarnej powinno znaleźć się pełnowartościowe białko i wapń, dlatego powinna pić mleko oraz fermentowane napoje mleczne, jeść jajka, chude mięso i warzywa strączkowe. Dwa razy w tygodniu należy jeść obfitujące w kwasy omega-3 ryby morskie. Zdrowa dieta dla kobiet w ciąży powinna zawierać też produkty pełnoziarniste oraz dużą ilość warzyw i owoców. Warto pamiętać, że leki i suplementy diety w ciąży powinny być przyjmowane po konsultacji z lekarzem. Ciąża wiąże się ze zmianą stylu życia. Kobiety powinny bezwzględnie unikać alkoholu, papierosów i większości leków. Dziecku szkodzi również nadmiar kofeiny, dlatego ciężarne powinny ograniczyć picie kawy i zrezygnować z napojów gazowanych typu cola.