Dieta i suplementy

Niezwykle ważna jest zdrowa i urozmaicona dieta w ciąży. Aby rozwój dziecka przebiegał prawidłowo, kobieta ciężarna powinna spożywać o ok. 300 kcal dziennie więcej niż dotychczas, ale dopiero w drugim i trzecim trymestrze. Przede wszystkim liczy się jednak jakość i różnorodność spożywanych posiłków – rozwijający się płód potrzebuje bowiem odpowiedniej dawki witamin i minerałów.

Komosa ryżowa czyli kasza quinoa podbiła podniebienia Azteków tysiące lat temu, dziś przekonują się do niej także Polacy. Mimo swojej nazwy z ryżem ma niewiele wspólnego. Komosa ryżowa, przypominająca wyglądem drobną kaszę, to produkt naładowany zdrową energią.
Jesteś w ciąży i masz wielką ochotę na batoniki i frytki? Uważasz, że możesz sobie teraz pozwolić na wszelkie smakołyki, bo to ciążowy przywilej? Sprawdź, jak odróżnić ciążowe zachcianki od zwykłego folgowania sobie.
Ogórki kiszone to jedna z częstszych zachcianek w ciąży. Jeżeli marzy ci się kiszony ogórek, to doskonale! To bardzo zdrowa ciążowa zachcianka, więc warto jej ulegać. Kiszone ogórki i inne kwaszone warzywa to skarbnica witamin, minerałów i pożytecznych bakterii.
Soki w ciąży to doskonały pomysł, jeśli potrzebujesz dawki energii, odporności i zdrowia. Sięgnij po koktajle oraz soki warzywne i owocowe, które pomogą ci pokonać osłabienie typowe o tej porze roku. Oto najsmaczniejsze przepisy na soki.
Zielona herbata ma właściwości pobudzające i może z powodzeniem zastąpić mocną kawę w ciąży. Dlatego można ją pić zamiast kawy, zwłaszcza, kiedy zdarza ci się poczuć w środku dnia obezwładniającą senność. Jakie właściwości ma zielona herbata?
Kawa w ciąży jest dozwolona, ale w ograniczonych ilościach. To głównie przez zawartą w niej kofeinę. Ciąża to czas zmiany pewnych nawyków i przyzwyczajeń. Może wykorzystasz ten czas, aby zmniejszyć liczbę wypijanych codziennie małych czarnych?
Zielona kawa staje się coraz popularniejsza, ale czy jej działanie jest inne niż tradycyjnej kawy palonej? Powszechnie wiadomo, że podczas ciąży należy ograniczyć picie czarnej kawy do dwóch filiżanek dziennie, a najlepiej w ogóle z niej zrezygnować. Czy rozwiązaniem dla kobiet w ciąży jest zielona kawa? Co to takiego i jakie ma właściwości?
W kuchni kasze bywają traktowane po macoszemu, jak mało nowoczesny produkt z babcinej kuchni. Niesłusznie – kasze są nie tylko bogate w cenne składniki, lecz także atrakcyjne kulinarnie. Kasze są też ważnym elementem diety w ciąży. Poznaj zalety kaszy gryczanej, jaglanej, jęczmiennej.
Olej lniany to bogactwo składników odżywczych, olej kokosowy ma właściwości antybakteryjne, rzepakowy wpływa na utrzymanie właściwego poziomu cholesterolu. Warto wiedzieć, które oleje są najzdrowsze i zapewnić im stałe miejsce w menu ciężarnej. Dobrze dobrane dostarczą organizmowi wielu cennych składników.
W ciąży musisz zmobilizować wszystkie siły, by wykarmić rozwijające się maleństwo. Dlatego tak ważne jest racjonalnie odżywianie w ciąży przez cały czas, 7 dni w tygodniu. Jeśli zaniedbasz prawidłowe odżywianie z powodu dużej ilości pracy, będziesz zapominać o posiłkach i jeść śmieciowe jedzenie na mieście, będziesz narażona na niedobory ważnych składników. Zobacz, co jeść w pracy, kiedy jesteś w ciąży?
Dieta w ciąży powinna być urozmaicona. Mleko i jego przetwory to ważny element diety w ciąży. Czy prawdą jest, że zbyt dużo mleka w diecie ciężarnej sprzyja alergii u dziecka? Podpowiadamy, ile mleka trzeba pić w ciąży.
Błonnik pokarmowy nie jest trawiony przez organizm, nie dostarcza składników odżywczych. A jednak korzystnego działania błonnika nie sposób nie docenić podczas ciąży. Dlaczego błonnik jest tak cenny i jak bedąc w ciąży możesz wzbogacić w błonnik codzienny jadłospis? Sprawdź, w których produkatch znajdziesz błonnik pokarmowy.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, jak jakie prawa i przywileje mają ciężarne zatrudnione na etacie, a także: co pomoże ci urodzić naturalnie i jak wspierać wcześniaka. Przeczytaj również, jaką matę edukacyjną kupić niemowlakowi.

Kup dostęp od 2,50 zł
okladka m jak mama 09/19

W diecie kobiety ciężarnej powinno znaleźć się pełnowartościowe białko i wapń, dlatego powinna pić mleko oraz fermentowane napoje mleczne, jeść jajka, chude mięso i warzywa strączkowe. Dwa razy w tygodniu należy jeść obfitujące w kwasy omega-3 ryby morskie. Zdrowa dieta dla kobiet w ciąży powinna zawierać też produkty pełnoziarniste oraz dużą ilość warzyw i owoców. Warto pamiętać, że leki i suplementy diety w ciąży powinny być przyjmowane po konsultacji z lekarzem. Ciąża wiąże się ze zmianą stylu życia. Kobiety powinny bezwzględnie unikać alkoholu, papierosów i większości leków. Dziecku szkodzi również nadmiar kofeiny, dlatego ciężarne powinny ograniczyć picie kawy i zrezygnować z napojów gazowanych typu cola.