Dieta i suplementy

Niezwykle ważna jest zdrowa i urozmaicona dieta w ciąży. Aby rozwój dziecka przebiegał prawidłowo, kobieta ciężarna powinna spożywać o ok. 300 kcal dziennie więcej niż dotychczas, ale dopiero w drugim i trzecim trymestrze. Przede wszystkim liczy się jednak jakość i różnorodność spożywanych posiłków – rozwijający się płód potrzebuje bowiem odpowiedniej dawki witamin i minerałów.

Węgiel aktywny jest drobnym czarnym proszkiem otrzymywanym z drewna, torfu, węgla kopalnego, łupin orzecha kokosowego, pestek oliwek lub trocin. Ma zastosowanie w medycynie, ale również w kosmetyce. Kiedy zażywa się węgiel w tabletkach i czy jest on bezpieczny dla kobiet w ciąży i małych dzieci?
Pewnie nie raz w dzieciństwie podczas zabaw wpadłaś w pokrzywy i było to bolesne doświadczenie. Okazuje się jednak, że roślina kojarzona niegdyś wyłącznie z uporczywym pieczeniem i bąblami, ma również znane szerokie właściwości lecznicze. Czy jednak kobiety ciężarne powinny pić herbatę z pokrzyw?
Herbata z lipy to sposób na wiele różnych dolegliwości - znana i skuteczna domowa metoda na przeziębienie, ból gardła, gorączkę czy katar u dorosłych i dzieci. Herbatę z lipy można pić również podczas biegunki. Jednak nie każdy może ją pić - ciągle brakuje dowodów na to, że herbata z lipy jest bezpieczna dla kobiet w ciąży i karmiących.
Co jeść w ciąży, aby płód prawidłowo się rozwijał, aby dziecko w brzuchu przybierało na wadze i aby nie groziły mu wady rozwojowe? Recepta na mądre, zdolne i zdrowe dziecko istnieje! Zobacz, co jeść w ciąży i jak wygląda dobrze skomponowana dieta przyszłej mamy.
Co jeść w ciąży? Odżywianie ma ogromne znaczenie dla przebiegu ciąży – nie tylko z perspektywy płodu, ale i matki. Jest to szczególnie ważne w 1 trymestrze ciąży, kiedy kształtują się wszystkie narządy i układy dziecka. Podpowiadamy, co jeść w 1 trymestrze ciąży, aby malec dobrze się rozwijał.
Z badań wynika, że tłuszcze trans z pożywienia matki mogą przenikać do jej mleka i negatywnie wpływać na zdrowie dziecka. To samo dotyczy kobiet w ciąży. Jakich produktów unikać, by nie zaszkodzić dziecku? Wyjaśniamy.
W trosce o zdrowie i figurę w ciąży warto zrezygnować z białego cukru, a przynajmniej starać się go unikać. Jeśli jednak masz ochotę wypić słodzoną herbatę lub zjeść domowe ciasto – nie musisz sobie odmawiać. Czym zastąpić cukier w ciąży? Sięgnij po zdrowe zamienniki cukru: cukier kokosowy, erytrol, ksylitol, stewię, melasę, miód lub syrop klonowy.
Siemię lniane to skarbnica składników odżywczych. Nic dziwnego, że słynie z właściwości prozdrowotnych. Można je stosować zarówno w okresie ciąży, jak i u małych dzieci. Zobacz, jak stosować siemię lniane na zaparcia w ciąży, na włosy i na odchudzanie. 
Wyciskane soki zachowują wszystkie witaminy i minerały. Mogą być skuteczną i bezpieczną bronią w walce z wieloma dolegliwościami, także tymi pojawiającymi się w ciąży i po porodzie.
Soki w ciąży to doskonały pomysł, jeśli potrzebujesz dawki energii, odporności i zdrowia. Sięgnij po koktajle oraz soki warzywne i owocowe, które pomogą ci pokonać osłabienie typowe o tej porze roku. Oto najsmaczniejsze przepisy na soki.
Wchłanianie witamin i składników mineralnych to reakcja łańcuchowa - jeśli w diecie zabraknie jakiegoś elementu, automatycznie spada wchłanialność innych. Warto zatem wiedzieć, jak łączyć witaminy i minerały, by poprawić ich wzajemne przyswajanie.
Kwasy omega-3 są obecne w błonie każdej komórki naszego ciała, mają bezpośredni i znaczący wpływ na rozwój płodowy dziecka. Do długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 należą: kwas DHA i kwas EPA. Gdzie szukać kwasów omega-3 i jakie jest zapotrzebowanie na nie w ciąży?

NOWY NUMER

NOWY NUMER! W magazynie Dziecko Zakupy i My: mnóstwo inspiracji dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży – nie tylko na Święta! W najnowszym numerze przeczytasz o wirusach, o dobrym śnie, diecie alergika i życiu bez telewizora.

Czytaj więcej
DZiM 12/20

W diecie kobiety ciężarnej powinno znaleźć się pełnowartościowe białko i wapń, dlatego powinna pić mleko oraz fermentowane napoje mleczne, jeść jajka, chude mięso i warzywa strączkowe. Dwa razy w tygodniu należy jeść obfitujące w kwasy omega-3 ryby morskie. Zdrowa dieta dla kobiet w ciąży powinna zawierać też produkty pełnoziarniste oraz dużą ilość warzyw i owoców. Warto pamiętać, że leki i suplementy diety w ciąży powinny być przyjmowane po konsultacji z lekarzem. Ciąża wiąże się ze zmianą stylu życia. Kobiety powinny bezwzględnie unikać alkoholu, papierosów i większości leków. Dziecku szkodzi również nadmiar kofeiny, dlatego ciężarne powinny ograniczyć picie kawy i zrezygnować z napojów gazowanych typu cola.