Jak KWAS DHA wpływa na kobiety w ciąży?

Dieta w ciąży
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com Spożywanie tłuszczy nienasyconych (roślinnych) to bardzo ważny element zdrowej diety w ciąży. Najlepiej jest spożywać 2-3 łyżki stołowe dziennie olei roślinnych.

O kwasie DHA ostatnio jest głośno. Czym tak właściciwie jest ta substancja i w jakich produktach się znajduje? Czy kobiety w ciąży powinny ją przyjmować? Przeczytajcie ten poradnik, a kwas DHA przestanie być dla was tajemnicą!

Kwas DHA to nic innego jak wielonienasycony kwas tłuszczowy należący do grupy Omega-3. Pod tym skrótem skrywa się kwas dokozaheksaenowy, ważny składnik odżywczy, który niestety nie występuje w odpowiedniej ilości w organiźmie. Z tego powodu powinny go przyjmować wszystkie kobiety w ciąży, podobnie jak przyjmują kwas foliowy. Dlaczego jest to tak ważne?

DHA to materiał budulcowy mózgu

Kwas DHA to jeden z głównych budulców mózgu - stanowi aż 60 procent kory mózgowej! Spożywanie go oddziałuje na ośrodkowego i centralnego układu nerwowego. Przyjmowanie kwasu DHA stymuluje więc rozwój narządów wzroku i mowy u płodu. To szczególnie ważne u kobiet w ciąży, które potrzebują dużo składników odżywczych do budowy nowych tkanek zarówno u mamy, jak i u dziecka.

Zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu

Kwas DHA znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia przedwczesnego porodu. Jeśli kobieta będzie go systematycznie przyjmowała w okresie ciąży, może zminimalizować je aż o 85 procent! Przedwczesny poród zdarza się w Polsce raz na 10 urodzeń (6-8,5 proc. w skali wszystkich urodzeń). To niepokojący wynik, zwłaszcza że można go zmniejszyć w tak łatwy sposób.

Zmniejsza ryzyko powikłań okołoporodowych

Powikłania okołoporodowe występują u ok. 8 procent kobiet w ciąży. Suplementacja odpowiedniej ilości kwasu DHA zmniejsza ryzyko odklejenia łożyska, urodzenia dziecka o zbyt niskiej masie ciała, pęknięcia wątroby czy udaru. Z badań wynika również, że kobiety, które przyjmowały DHA, rzadziej cierpiały na depresję poporodową.

DHA tylko w suplementach?

Kwas DHA znajduje się w rybach i algach. Kobiety w ciąży powinni jednak uważać ze spożywaniem ryb, zwłaszcza z nie wiadomego pochodzenia, ponieważ olej rybi może być zanieczyszczony metalami ciężkimi. Algi morskie z kolei są trudno dostępne na rynku. Najlepszym rozwiązaniem będzie więc przyjmowanie kwasu DHA w suplementach - oczywiście, pod kontrolą lekarza.

Kobiety w ciąży, które stosują dietę wzbogaconą w DHA, powinny dodatkowo przyjmować minimum 200 mg kwasu DHA dziennie. Te, które nie jedzą odpowiedniej ilości zdrowych ryb, od 400 do 600 mg. Zapotrzebowanie powinien zbadać lekarz.

Ciąża a suplementy diety: wideo

Suplementy diety w ciąży mają na celu uzupełnić niedobór witamin w naszym organizmie. Jednak, czy kobieta w ciąży może je przyjmować bez obaw? Jakie witaminy są wskazane dla przyszłej mamy? Czy może je brać bez konsultacji z lekarzem? Zobacz, co na ten temat mówi nasz ekspert.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE