Co jeść w pierwszym trymestrze ciąży? Jak odżywiać się na początku ciąży?

2020-11-10 10:39 Anna Kuliberda
co jeść
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com 1 trymestr ciąży - co jeść? Produkty bogate w witaminy i składniki odżywcze.

Co jeść w ciąży? Odżywianie ma ogromne znaczenie dla przebiegu ciąży – nie tylko z perspektywy płodu, ale i matki. Jest to szczególnie ważne w 1 trymestrze ciąży, kiedy kształtują się wszystkie narządy i układy dziecka. Podpowiadamy, co jeść w 1 trymestrze ciąży, aby malec dobrze się rozwijał.

Oczekujesz dziecka i chcesz dla niego jak najlepiej, dlatego pewnie nie raz zastanawiasz się, co jeść w ciąży, aby malec rósł zdrowo. Odpowiednie odżywianie w ciąży ma wpływ nie tylko dla samopoczucia mamy, ale przede wszystkim na prawidłowy rozwój dziecka i jego zdrowie.

Spis treści:

  1. Co jeść w 1 trymestrze ciąży, aby malec rósł zdrowo?
  2. Ile jeść w 1 trymestrze ciąży?
  3. Ile pić w 1 trymestrze ciąży?
  4. Jakie składniki są wskazane w 1 trymestrze ciąży?
  5. Czego nie jeść w 1 trymestrze ciąży?

Co jeść w 1 trymestrze ciąży, aby malec rósł zdrowo?

To, co jesz w ciąży, jest szczególnie ważne w 1 trymestrze, czyli w okresie organogenezy. W tym czasie powstają wszystkie najważniejsze narządy wewnętrzne dziecka, kształtują się układy, w tym najważniejszy - centralny układ nerwowy.

Prawidłowa organogeneza w dużej mierze zależy od tego, co jesz w ciąży. To jak przebiegnie, będzie miało wpływ na całą ciążę i życie dziecka po porodzie. Najwięcej wad wrodzonych powstaje właśnie podczas 1 trymestru ciąży, dlatego każda przyszła mama powinna być wyjątkowo ostrożna na tym etapie i dbać o to, co je.

Mądrze ułożony jadłospis wzmocni też odporność ciężarnej, doda jej siły, sprawi, że nie straci na atrakcyjności i zmniejszy uciążliwość objawów ciążowych, np. zaparć, mdłości.

Dziecku zaś dostarczy niezbędnych wartości odżywczych (witamin, minerałów, pierwiastków) i ograniczy ryzyko wystąpienia niektórych komplikacji ciążowych. Niektóre produkty są bowiem zakazane do spożywania w trakcie ciąży, bo mogą być źródłem chorób zagrażających życiu dziecka.

Czytaj:

Dolegliwości ciążowe w 1 trymestrze

Zaparcia w ciąży: 10 sposobów na zatwardzenie w ciąży

M jak Mama - Przybieranie na wadze w ciąży – ile możesz przytyć?

Ile jeść w 1 trymestrze ciąży?

Jadłospis w ciąży wielu osobom kojarzy się z jedzeniem za dwoje. To błąd. Zapotrzebowanie na kalorie w ciąży jest tylko niewiele większe niż normalnie, a w 1 trymestrze ciąży w ogóle nie różni się od zapotrzebowania przed ciążą.

Nie należy więc objadać się, tłumacząc to swoim wyjątkowym stanem. Najważniejsze jest rozsądne odżywianie w ciąży, wykluczające puste kalorie. W 1 trymestrze ciąży kobieta powinna przytyć maksymalnie około 2 kilogramów.

Czytaj: Pierwsze objawy ciąży - wczesne oznaki, że będziesz mamą

Ile pić w 1 trymestrze ciąży?

Woda jest podstawą w jadłospisu w ciąży. Zapobiega odwodnieniu i umożliwia m. in. utrzymanie wód płodowych w odpowiedniej ilości. Ponadto jest niezbędna dla dziecka – płód składa się nawet w 94 procentach z wody!

Woda poprawia również samopoczucie ciężarnej – zapobiega wzdęciom, zmniejsza mdłości. Zaleca się, by przyszła mama wypijała co najmniej 3 litry wody dziennie, już od 1 trymestru ciąży.

Oczywiście wliczając w to również wodę znajdującą się w owocach, zupach czy innych napojach. Choć to woda nisko zmineralizowana jest najzdrowszym napojem w ciąży, przyszła mama może pić również wodę źródlaną, soki, herbaty ziołowe i owocowe.

Czytaj: O czym powinnaś pamiętać w 1 trymestrze ciąży?

Jakie składniki są wskazane w 1 trymestrze ciąży?

1 trymestr ciąży - co jeść? Niezbędne jest przyjmowanie kwasu foliowego, by ograniczyć ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej u dziecka. Kwas foliowy znajduje się w wielu produktach, których spożywanie w 1 trymestrze ciąży powinno być większe. Są to: zielone warzywa, pomarańcze, orzechy, bób, słonecznik.

Dobrze jest jeść duże ilości mięsa, głównie z powodu żelaza, które zawierają. Żelazo znajduje się także w jajkach, produktach zbożowych i niektórych warzywach (szpinak, natka, buraki).

W diecie przyszłej mamy muszą znaleźć się warzywa i owoce. Głównie ze względu na cenne źródło witamin, szczególnie witaminy C.

Sprawdź, jak rozwija się płód w kolejnych tygodniach ciąży

Czego nie jeść w 1 trymestrze ciąży?

W 1 trymestrze ciąży, jak i w kolejnych jej miesiącach, warto się wystrzegać jedzenia produktów, które mogą zaszkodzić ciąży i dziecku. Z jadłospisu w ciąży należy wykluczyć:

  • surowe jajka (np. kogel mogel, lody) – istnieje ryzyko zarażenia się salmonellą,
  • używki (narkotyki, dopalacze, mocna kawa, alkohol, papierosy),
  • fast foody – puste kalorie, które nie dostarczają wartości odżywczych. Mogą być przetworzone i sztuczne, a więc szkodliwe dla zdrowia,
  • surowe mięso, ryby, owoce morza  - istnieje ryzyko zarażenia się toksoplazmozą,
  • produkty z mleka niepasteryzowanego (np. sery pleśniowe).

Czytaj: Kawa w ciąży - czy można pić kawę w ciąży?

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE