Co jest dobre na poranne mdłości i wymioty ciążowe? PORADNIK DLA PRZYSZŁEJ MAMY

2014-02-10 13:14 Anna Jaworska, lekarz rodzinny
dieta w ciazy dieta bogata w zelazo
Autor: photos.com|_miesiecznik_mjakmama

Nudności lub wymioty w ciąży to najczęstsze i jedne z najbardziej dokuczliwych dolegliwości ciążowych. Występują u co drugiej kobiety w ciąży. Jeśli i Ty się borykasz z problemem mdłości w ciąży, spróbuj je choć trochę złagodzić.

Prawdopodobnie przyczyną mdłości w ciąży jest wzrost stężenia gonadotropiny kosmówkowej, hormonu związanego z ciążą (beta-hCG). Nudności i wymioty zaczynają dokuczać, gdy rośnie poziom tego hormonu we krwi, osiągają maksymalne nasilenie wtedy, gdy poziom beta-hCG także osiąga wysokie wartości, czyli w 10.-12. tygodniu. Teorię tę potwierdza fakt, że nudności i wymioty częściej dokuczają kobietom w ciąży mnogiej, podczas której stężenie hormonu jest wyższe niż w ciąży pojedynczej. Znaczenie mogą mieć także zmiany dotyczące innych hormonów: estradiolu, progesteronu lub prolaktyny.

Co jest dobre na mdłości w ciąży: odpowiednia dieta

Bardzo ważna dla złagodzenia nudności jest odpowiednia dieta. Być może nie zlikwiduje całkiem dolegliwości, ale pomoże je ograniczyć i ułatwi codzienną aktywność pomimo przypadłości. Łagodzenie nudności najlepiej zacząć od rana, bo gdy masz pusty żołądek, nudności silniej dają się we znaki. Dlatego postaw przy łóżku słone przekąski o neutralnym smaku i zapachu: krakersy, paluszki, chrupkie pieczywo. Sięgnij po nie po przebudzeniu, jeszcze zanim wstaniesz z łóżka. Nie zrywaj się gwałtownie na nogi. Jeśli musisz wstać o określonej godzinie, nastaw budzik kilka minut wcześniej i daj sobie czas na spokojną pobudkę oraz przegryzienie na spokojnie dwóch krakersów.

Nie wychodź z domu bez śniadania. Powinno być lekkie i niezbyt obfite. Godne polecenia są produkty nabiałowe o łagodnym smaku i zapachu: twarogi, naturalny jogurt, kanapka z serkiem. W ciągu dnia staraj się jeść regularnie kilka mniejszych posiłków zamiast 2–3 obfitych. Nie dopuszczaj do uczucia silnego głodu ani długich przerw między posiłkami. Spadki glukozy we krwi mogą się przyczynić do nasilenia nudności. Bezwzględnie unikaj potraw i produktów żywnościowych, których zapach, smak lub nawet wygląd sprowokował wcześniej dolegliwości. Na cenzurowanym są najczęściej kiełbasy, smażone kotlety, dania gotowe lub fast food, a także potrawy zawierające glutaminian sodu i ostre przyprawy. Nudności nasilają też tłuste dania. Bezpieczniejsze są posiłki o neutralnym zapachu i smaku, długo przeżuwane, np. produkty zbożowe. Zaleca się produkty wysokobiałkowe.

>>Przeczytaj również: Dieta w ciąży. Co jeść, by zwalczyć nudności?<<

Dobrze wiedzieć

Jadaj często te produkty

  • zboża – kasze, musli, ryż, pieczywo pełnoziarniste, razowe, niesłodzone płatki
  • dania lekkostrawne, gotowane, duszone
  • orzechy, nasiona dyni, ziarna słonecznika
  • nabiał
  • suszone morele,
  • chude mięso i ryby
  • lekkostrawne warzywa i owoce: banany, jabłka, morele

Ważne: unikaj strączkowych i wzdymających warzyw, jak kalafior czy fasola

Co jest dobre na mdłości w ciąży: napary z ziół

Picie także ma znaczenie w łagodzeniu nudności ciężarnych. Unikaj picia dużych ilości w trakcie i bezpośrednio po posiłku. Sięgaj raczej po wodę albo cierpkie i kwaśne napoje, rzadziej słodkie lub bardzo aromatyczne. Unikaj raczej gazowanych napojów, zwłaszcza słodkich. Nudności pomagają łagodzić niezbyt mocne napary z czarnej herbaty lub ziół, np. melisy, nagietka. Wypróbuj działanie naparu z mięty. Liście mięty możesz dodać także do wody z plastrem cytryny. Ulgę przynoszą niesłodzone lub lekko osłodzone domowe kompoty, np. z jabłek. Znakomicie łagodzi nudności herbatka z imbiru. Możesz kupić gotową lub zrobić ją samodzielnie. Wystarczy obrać korzeń imbiru, pokroić go w plastry i zalać wrzątkiem na 10 minut lub gotować przez minutę. Raczej unikaj natomiast wywarów z ryb, intensywnie pachnącego bulionu (zwłaszcza zrobionego z kostki lub proszku), zielonej lub czerwonej herbaty, mocnego naparu czarnej herbaty lub kawy, a także słodzonych soków owocowych.

>>Przeczytaj także: Imbir w walce z mdłościami w ciąży. Zobacz kilka sprawdzonych przepisów na dania z imbirem<<

Co jest dobre na mdłości w ciąży: spokój i ruch

W łagodzeniu ciążowych nudności znaczenie ma także tryb życia. Może je zaostrzać stres. Dlatego staraj się otaczać pogodnymi ludźmi. Dbaj o relaks i odpoczynek. Dostarczaj sobie przyjemności. Zasady te dotyczą także sposobu jedzenia. Posiłek zjadany w pośpiechu może nasilić nudności. Staraj się jeść na siedząco, przy stole. Jedz w spokoju, powoli, bez pośpiechu, dokładnie przeżuwając każdy kęs. To służy trawieniu. Jeśli zapachy prowokują nudności, poproś, aby inni odciążyli cię w przygotowaniu posiłków dla rodziny. Jeśli to nie jest możliwe, unikaj gotowania potraw smażonych, ciężkostrawnych, o intensywnym aromacie, przypraw i ziół o wyrazistym smaku, np. cebuli. Staraj się nie przejadać. Nie musisz zjadać wszystkiego, co masz na talerzu, jeśli nie masz ochoty. Nie zapominaj o spacerach i aktywności fizycznej. Codzienny pobyt na świeżym powietrzu sprzyja łagodzeniu nudności. Nawet jeśli jest zimno, wybierz się na półgodzinną przechadzkę. Gimnastyka, taniec, joga lub pobyt na basenie odwrócą uwagę od nudności, wspomogą trawienie, funkcjonowanie układu pokarmowego, dotlenią i poprawią ukrwienie mózgu. Możesz też skorzystać z dobrodziejstw aromaterapii. Dobierz zapachy indywidualnie, ale nudności pomaga złagodzić olejek sosnowy, eukaliptusowy lub lawendowy. Zastosuj kilka kropli do kominka aromaterapeutycznego lub do kąpieli. Nie zapominaj jednak o codziennym wietrzeniu mieszkania, bo przebywanie w niewentylowanym pomieszczeniu nasila nudności i może powodować bóle głowy.

Co jest dobre na mdłości w ciąży: akupresura

Akupresura polega na masażu uciskowym poszczególnych punktów ciała. Punkty te zwane są receptorami. Są to unerwione miejsca, które odpowiadają określonym organom. Ucisk nadgarstka od wewnętrznej strony dłoni przez 20 sekund uśmierza nudności. Na pewno nie zaszkodzi, a według niektórych ciężarnych wspomaga łagodzenie wymiotów.

>>Sprawdź: Co pomaga na nudności w ciąży? Nietypowe sposoby na mdłości<<

Kiedy trzeba do lekarza

Uporczywe wymioty mogą powodować odwodnienie, zaburzenia elektrolitowe (z wymiotami ucieka z organizmu potas), a nawet anemię. Dlatego jeśli dokuczają ci kilka razy dziennie, koniecznie zgłoś się do lekarza, aby nie dopuścić do powikłań. Porada lekarza jest konieczna, gdy przy intensywnych wymiotach odczuwasz często kołatanie serca, masz uporczywe skurcze nóg lub niewiele możesz jeść. Niepokojącym sygnałem jest także utrata wagi.

miesięcznik "M jak mama"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, dlaczego w ciąży boli kręgosłup i jak można sobie pomóc w takiej sytuacji. A także: jakie formalności trzeba załatwić po urodzeniu dziecka, kiedy warto kupić niemowlakowi szumiącą zabawkę i jak przystawiać malca do piersi.

Kup dostęp od 2,50 zł
mjm 12/19
KOMENTARZE