Jak sobie z radzić z wymiotami w ciąży? Najskuteczniejsze sposoby na mdłości

2020-01-08 14:16 Agnieszka Roszkowska
imbir
Autor: _photos.com

Mdłości w ciąży często połączone z wymiotami to normalne zjawisko, ale nie zmienia to faktu, że trzeba znaleźć sposób, by je złagodzić. Jak sobie radzić z wymiotami w ciąży? Zobacz 10 sposobów na mdłości - skuteczne i konkretne metody na ich złagodzenie.

Mdłości w ciąży to dolegliwość bardzo nieprzyjemna i nieznośnie uprzykrzająca życie przyszłym mamom. Czy mdłości w ciąży można się pozbyć? Radzimy, co warto wypróbować, aby je skutecznie zmniejszyć. Jak sobie radzić z wymiotami w ciąży? Jakie są skuteczne sposoby na mdłości? Oto 10 metod, które warto wypróbować.

Mdłości w ciąży – łagodzenie dolegliwości

Na początek kilka uwag ogólnych. Aby zmniejszyć ryzyko mdłości w ciąży, zwróć uwagę na swój jadłospis i otaczające cię zapachy. W ciąży zmysł powonienia staje się nadwrażliwy na bodźce i pewne drażniące cię zapachy mogą nasilać mdłości. Staraj się pamiętać, które wonie tak na ciebie działają i ich unikaj. Zwłaszcza potrawy z twojego menu powinny mieć neutralny aromat.

Dodatkowo zrezygnuj z potraw tłustych, smażonych, ostro przyprawionych, a także z fast foodów. Mdłości może też powodować spadek stężenia cukru we krwi, dlatego jedz wieloziarniste pieczywo, razowy makaron i inne produkty zawierające węglowodany złożone, które długo utrzymują właściwy poziom cukru.

Zawsze miej również przy sobie coś do przegryzienia, aby zapobiec atakom głodu (np. batoniki musli, chrupkie pieczywo, jabłko, banana, orzechy, migdały). W ciągu dnia zjadaj 5–6 małych posiłków i nie objadaj się wieczorem.

Wypijaj ok. 2 litrów płynów dziennie, ale w niewielkich porcjach i małymi łykami. Unikaj napojów gazowanych i słodzonych.

Uwaga: według niektórych źródeł lepiej nie pić napoju bezpośrednio po posiłku, ale odczekać 20–30 minut – wtedy ryzyko wystąpienia nudności jest mniejsze. A oto konkretne sposoby na ich złagodzenie.

Czytaj: Wymioty w ciąży – kiedy i jak długo występują? Jak sobie z nimi radzić?

Nudności w ciąży: co pomaga? Nietypowe sposoby na wymioty ciężarnych

Sposoby na mdłości w ciąży - zjedz śniadanie w łóżku

Jednym ze sposobów na wymioty w ciąży jest zjedzenie pierwszego porannego posiłku zanim jeszcze wstaniesz z łóżka. Niech to będzie coś lekkiego: 2 sucharki lub kromki chrupkiego pieczywa, garść płatków kukurydzianych, mały banan.

Po zjedzeniu takiej przekąski pozostań w łóżku jeszcze przez 10–15 minut, układając głowę wyżej niż reszta ciała.

Sposoby na mdłości w ciąży - imbir

To naturalny środek zapobiegający mdłościom i wymiotom – jego skuteczność potwierdziły badania. Imbir można stosować na wiele sposobów, ale najlepszy jest świeży. Możesz np. kłącze imbiru zetrzeć na tarce, wymieszać z miodem, sokiem z cytryny i zjeść na surowo.

Albo zalać dwa plasterki imbiru wrzątkiem, zaparzać pod przykryciem przez 10 minut i wypić. Starty świeży imbir możesz też dodawać do sałatek, a pokrojony w plasterki – wrzucać do ulubionej herbaty. Jeśli świeży imbir podrażnia ci gardło, zastąp go kapsułkami z imbirem dostępnymi w aptece.

Polecamy: Imbir w ciąży. Przepisy z wykorzystaniem imbiru

Sposoby na mdłości w ciąży - zioła

Bardzo pomocne bywają również gorące herbatki ziołowe: z mięty, melisy, kwiatu rumianku, lucerny albo... majeranku (jeśli nie lubisz pić ziół, możesz po prostu zjeść płaską łyżeczkę majeranku).

A oto przepis na herbatkę miętowo-imbirową: pół łyżeczki świeżo startego kłącza imbiru i łyżeczkę mięty pieprzowej zalej szklanką wrzącej wody, przykryj i zostaw na 10 minut, a następnie przecedź i wypij (możesz dosłodzić miodem do smaku).

Sposoby na mdłości w ciąży - aromaterapia

Jeśli lubisz otaczać się zapachami, wypróbuj aromaterapię, stosując naturalne olejki. Ważne, aby intensywność zapachu unoszącego się z kominka aromaterapeutycznego była słabsza niż zwykle (wlewaj nie więcej niż 10 kropli).

Dolegliwości łagodzi zwykle olejek miętowy lub sandałowy. W internecie można też kupić specjalny aromaterapeutyczny sztyft dla kobiet w ciąży, w którym połączono zapachy mięty, imbiru i olejku bergamoty.

Ma on odświeżający, rześki zapach, który poprawia samopoczucie i zapobiega pojawianiu się nudności. Wystarczy sztyftem natrzeć nadgarstek, a następnie wziąć kilka głębokich wdechów, przykładając nadgarstek do nosa. Działa błyskawicznie.

Czytaj: Czego nie wolno robić ci w pierwszym trymestrze ciąży? [10 absolutnie zakazanych rzeczy]

Sposoby na mdłości w ciąży - witamina B6

Niedobór tej witaminy może przyczyniać się do nasilenia nudności, dlatego warto zadbać o to, by nie zabrakło jej w diecie. Produkty bogate w witaminę B6 to: pełne ziarna zbóż, drożdże piwne, kiełki pszenicy, ziarna soi, ryby, chude mięso, banany, kapusta, zielony groszek, brokuły.

Możesz również stosować suplementację. Zalecana dawka to 10–20 mg witaminy B6 dziennie – jako składnik preparatu wielowitaminowego lub osobny preparat. Uwaga: witaminy B6 nie mogą zażywać kobiety, które mają problemy z wątrobą.

Sposoby na mdłości w ciąży - cytryna

U niektórych kobiet mdłości ustępują na skutek zjedzenia czegoś kwaśnego – najlepiej sprawdza się cytryna. Wystarczy plasterek cytryny obrać ze skórki i przeżuwać przez kilka minut – aż do ustania przykrego uczucia. Czasami pomaga wypicie pół szklanki zimnej wody z dodatkiem 2–3 łyżek soku z cytryny lub octu jabłkowego.

Czytaj:  Skąd się biorą wieczorne mdłości w ciąży? Czy mogą być groźne?

Sposoby na mdłości w ciąży - leki przeciwwymiotne

W najcięższych przypadkach lekarz może zalecić stosowanie leku, który jest dostępny tylko na receptę. Najczęściej jest to preparat w postaci czopków lub tabletek. W wyjątkowych sytuacjach stosuje się zastrzyki (tylko w przypadku zdecydowanej konieczności). Przyjmowanie leków należy traktować jak ostatnią deskę ratunku, ale czasami jest to niezbędne.

Niepowściągliwe wymioty ciężarnych - wymioty, które trudno powstrzymać

Sposoby na mdłości w ciąży - migdały

To bardzo popularny środek na ciążowe dolegliwości – nudności i zgagę. Nie wszystkim pomagają, ale warto spróbować – zjadając kilka migdałów co 2–3 godziny albo w momencie, gdy czujesz zbliżające się mdłości.

Migdały są bardzo zdrowe, ale wysokokaloryczne, dlatego nie zjadaj ich dziennie więcej niż 20–25 sztuk. I oczywiście wybieraj te bez dodatku cukru czy soli.

Sposoby na mdłości w ciąży - świeże powietrze

Gdy zaczynasz odczuwać mdłości, staraj się pooddychać świeżym powietrzem. Jeśli możesz,wyjdź na spacer, a gdy to niemożliwe – przynajmniej szeroko otwórz okno. Pamiętaj też o tym np. przy gotowaniu – świeże powietrze to niezawodny sposób na niepożądane zapachy. Przed snem zawsze starannie wietrz sypialnię.

Sposoby na mdłości w ciąży - akupresura

Według medycyny wschodniej nudnościom zapobiega stymulacja tzw. punktu neiguan znajdującego się ok. 2 cm poniżej wewnętrznej strony nadgarstka. Spróbuj więc kilka razy dziennie uciskać ten punkt kciukiem drugiej ręki – ucisk powinien być mocny, ale niebolesny i może trwać maksymalnie dwie minuty.

W aptekach można kupić specjalne opaski uciskowe na nadgarstki dla kobiet w ciąży. Skuteczność opasek została potwierdzona badaniami klinicznymi – warto je wypróbować na sobie.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 2/2020 "Zdrowia": co pomoże na ból głowy, sztuczne hormony wokół nas, dźwięczny głos na lata, stopy bez odcisków, eko zwierzak w domu, chudnij z wyobraźnią, hity zdrowej kuchni. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych rad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 2/2020
KOMENTARZE