Twoje dziecko tyje? Nie odchudzaj go, tylko wprowadź zasadę 9-5-2-1-0

2023-01-17 16:28

Coraz częściej odchodzimy od klasycznego liczenia kalorii, na rzecz zmiany stylu życia na zdrowy. Rezygnujemy z używek, dbamy o higienę snu, wybieramy dobry dla nas model odżywiania. To samo jest możliwe w odniesieniu do dzieci. Zasada 9-5-2-1-0 w łatwy sposób pomoże dziecku utrzymać dobrą wagę - bez odchudzania.

Dziecko podczas posiłku
Autor: Getty Images Coraz więcej dzieci cierpi z powodu otyłości.

Zmiana stylu życia gwarantuje dużo lepsze rezultaty, bez efektu jojo. Wiemy, jako dorośli, jak ważna w utrzymaniu wagi jest higiena snu, czy aktywność fizyczna. Wybieramy też niekiedy dobrze dopasowany model odżywania, który wykluczy żmudne liczenie kalorii. W modzie są okno żywieniowe czy dieta niełączenia.

U dzieci ciężko by było je wprowadzić, a nawet nie ma takiej potrzeby. Odchudzanie malucha mogłoby trwale wpłynąć negatywnie na jego samoocenę. Właśnie dlatego tak dobrym pomysłem jest model 9-5-2-1-0. Przyniesie efekty w spadku wagi, a do tego może już na zawsze wykształtować w dziecku zdrowe nawyki. 

Poradnik Zdrowie: Gadaj Zdrów, odc. 7, Otyłość

Przeczytaj: Soki dla dzieci: napój czy przekąska? Co warto wiedzieć o sokach dla dzieci?

Na czym konkretnie polega ta metoda zdrowego stylu życia, którą lekarze polecają dla dzieci? Spróbujmy rozszyfrować ten ciąg cyfr. 

9 – to optymalna ilość snu dla dziecka. Jeśli mały człowiek sypia mniej, jego organizm będzie przemęczony i może się automatycznie regenerować zwiększając apetyt. Jeśli dziecko coraz częściej sięga po przekąski, koniecznie skontroluj, ile godzin przesypia.

5 – to najbardziej wskazana dzienna ilość porcji owoców i warzyw, co do której stosować się powinni zarówno dorośli, jak i dzieci.

2 – maksymalnie tyle godzin dziecko powinno spędzać przed ekranem. Niezależnie od tego, czy mowa o komputerze, telewizorze, czy tablecie. 

1 – godzina dziennie - tyle dziecko powinno poświęcać na aktywność fizyczną. Liczą się tu także spacery, ruchowe zajęcia dodatkowe, czy lekcje WF-u, o ile nie zostały przesiedziane na ławce z powodu zwolnienia. 

0 – ta zasada dotyczy słodzonych napojów. Jeśli dziecko nie będzie ich w ogóle piło, znacznie ograniczy ilość spożywanych w ciągu dnia kalorii. I nie będzie konieczności, by całkiem rezygnować ze słodyczy. 

Dowiedz się: Nadmiar cukru w diecie dziecka: jakie są skutki jedzenia słodyczy u dzieci?

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza