Wigilia w ciąży - co powinna jeść ciężarna w Wigilię, żeby się nie przejeść?

2020-11-25 22:58 Magdalena Wróblewska, konsultacja: Agnieszka Wiktorowicz-Dudek, specjalista chorób wewnętrznych
Wigilia w ciąży
Autor: Getty images

W czasie Wigilii trudno zachować dietę odpowiednią dla kobiet w ciąży. Bożonarodzeniowe potrawy są ciężkostrawne i wzdymające. Niestety, już sam widok potraw wigilijnych sprawia, że nie możesz oprzeć się łakomstwu. Jak przeżyć wigilię w ciąży? Co zrobić, by ominęło cię świąteczne przejedzenie?

Święta Bożego Narodzenia i Wigilia w ciąży to wyzwanie. W kuchni aż kłębi się od wspaniałych aromatów: ciasta, korzeni, wanilii i pieczonych mięs, a ty jesteś w ciąży i powinnaś uważać na to, co jesz.

Tradycyjna polska kuchnia nie jest, niestety, ani niskokaloryczna, ani lekka. Proponujemy, aby ciężarna kobieta w wigilię  kontrolowała, to, co je. Wtedy nie będzie musiała płacić za święta przejedzeniem i niestrawnością. Co powinna jeść kobieta w ciąży na Wigilię? 

Spis treści

  1. Wigilia w ciąży - jedz z umiarem
  2. Będąc w ciąży na święta jedz to, co ci służy
  3. Delektuj się każdym kęsem
  4. Nie psuj sobie humoru
  5. Udzielaj się towarzysko
  6. Wyjdź na spacer w święta

Wigilia w ciąży - jedz z umiarem

  • Przed ucztą lepiej nie omijaj posiłków, nie głodź się, bo wtedy z pewnością pochłoniesz podwójne porcje.
  • Zjedz coś lekkostrawnego, np. jogurt, kanapkę z chudą wędliną, zupę jarzynową.
  • Pij dużo wody.
  • Na przyjęciu nie rzucaj się na pierwsze danie, nawet gdy za nim przepadasz. Będzie jeszcze dużo innych potraw.
  • Aby uniknąć dokładki, jedz powoli – po to, by twój talerz nigdy nie był pusty.
  • Kosztuj wszystkiego, ale naprawdę po trosze.
  • Na przyjęciu bufetowym korzystaj z małych talerzyków – porcje będą wydawały się na nich duże i zjesz mniej.

Będąc w ciąży na święta jedz to, co ci służy

  • Nie przesadzaj z potrawami smażonymi (również na oleju), ponieważ mogą nasilić objawy niestrawności towarzyszące ciąży – uczucie ciężkości, wzdęcia, nadmiar gazów. Jeśli zjesz smażoną rybę, nie jedz odsmażanych pierogów. Karpia smażonego zastąp karpiem w galarecie, rybą duszoną lub pieczoną w folii. Nie objadaj się śledziami ociekającymi oliwą, bo też są ciężkostrawne.
  • Suszone grzyby i mak nie zawierają istotnych składników odżywczych, za to zalegają w żołądku od 12 do 14 godzin (mak najczęściej opuszcza przewód pokarmowy niestrawiony). Dlatego musisz dokonać wyboru: kutia, makowiec i pierogi z grzybami to dla ciebie za dużo.
  • Uważaj na potrawy z kapustą, fasolą, grochem. Jeśli do tej pory czułaś się po nich dobrze, nie musisz sobie ich odmawiać, ale jedz z umiarem. Kapusta z grzybami jest ciężkostrawna, a z grochem ma właściwości wzdymające, zaś tradycyjny bigos z mięsem i kiełbasą jest dodatkowo tłusty i dostarcza sporo kalorii.
  • Zamiast tłustej kaczki wybierz kurczaka, szynkę z tłuszczykiem zastąp wędliną drobiową lub pieczonym mięsem. Pamiętaj, że 3/4 twojego talerza powinny zająć warzywa i surówki.
  • Ogranicz jedzenie pieczywa (białe zastąp razowym – dostarcza błonnika, który poprawia pracę jelit), zrezygnuj z ziemniaków i masła (prawdopodobnie przy świątecznym stole i tak przekroczysz dzienną dawkę tłuszczu).
  • Unikaj ostrych przystawek i przypraw – mogą podrażnić przewód pokarmowy i potęgować zgagę. Zdecyduj się na jedną słodką potrawę – kompot z suszu albo ciasto.
  • Desery i słodycze sprzyjają nadkwasocie, a słodzone napoje gazowane dodatkowo powodują wzdęcia.
  • Jeśli sama przygotowujesz przyjęcie, sos majonezowy zastąp winegretem, grzyby suszone – pieczarkami, śmietanę – jogurtem.

Czytaj: Produkty zakazane w ciąży: zobacz, czego nie wolno jeść w ciąży

Jak obchodzi się święta Bożego Narodzenia w innych krajach?

Paznokcie świąteczne: wzory paznokci na Boże Narodzenie

Delektuj się każdym kęsem

Dokładnie gryź, żeby do żołądka trafiła dobrze rozdrobniona miazga, co ułatwi dalsze trawienie. Pij dużo wody, ale w przerwach między jedzeniem – to poprawi pracę przewodu pokarmowego. Jeśli będziesz jeść powoli, do mózgu wcześniej dotrze sygnał, że już masz dosyć.

Nie psuj sobie humoru

Rodzinne biesiadowanie ma być przyjemnością. Dlatego nie ma sensu analizować zawartości tłuszczu w każdym daniu. Dyskomfort psychiczny nie tylko popsuje święta, ale też niekorzystnie wpłynie na trawienie. Wiadomo, że stres zaburza wydzielanie kwasów trawiennych, pracę mięśni i żołądka, a to grozi bolesnymi skurczami oraz prowadzi do wzdęć.

Z drugiej strony jednak lekkomyślne opychanie się bez umiaru smakołykami może zaowocować uczuciem cegły w żołądku, bólem brzucha i sennością.

To rzeczywiście może popsuć przyjemność świętowania. Przecież chcesz spędzić święta w nastroju naprawdę doskonałym. Dlatego zachowaj przy stole zdrowy rozsądek.

Udzielaj się towarzysko

  • Gdy zajmiesz się ciekawą konwersacją, zjesz mniej, bo na czas rozmowy przerwiesz jedzenie. Dyskutowanie w czasie konsumpcji nie służy trawieniu, bo z kolejnymi kęsami połyka się nadmiar powietrza, a to może prowadzić do wzdęć.
  • Nie przejadaj się, odejdź od stołu z poczuciem niedosytu, pobaw się z dziećmi, zajmij rozmową – widok potraw wzmaga apetyt.
  • Gdy się śmiejesz, pracują prawie wszystkie mięśnie, a głównie brzucha. Dlatego śmiej się do woli, ale między posiłkami, żeby się nie zachłysnąć i nie nałykać powietrza.

Wyjdź na spacer w święta

Między posiłkami warto wyjść na spacer – po powrocie zasiądziesz do stołu z lżejszym żołądkiem. Wracając z przyjęcia, przejdź się choć kwadrans. Unikniesz przykrych objawów przejedzenia i będziesz lepiej spała.

Czytaj: Jak zrobić świąteczne potrawy bez uczulających produktów?

Świąteczne filmy: top 10 filmów na święta

Prezenty gwiazdkowe: 10 rad czego NIE kupować mężczyźnie pod choinkę!

Potrawy na wigilijny stół: śledź w śmietanie

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

NOWY NUMER! W magazynie Dziecko Zakupy i My: mnóstwo inspiracji dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży – nie tylko na Święta! W najnowszym numerze przeczytasz o wirusach, o dobrym śnie, diecie alergika i życiu bez telewizora.

Czytaj więcej
DZiM 12/20
KOMENTARZE
kamila mertyr
|

ja mało co jem w święta, bo zazwyczaj kończy się bólem brzucha, wzdęciami i zatwardzeniem . Co najgorsze, cierpię na zespół jelita wrażliwego, więc muszę się ograniczać. co prawda stosuję tez preparat intesta, który mi bardzo pomaga,ale i tak wolałabym nie kusić losu.