Wigilia w ciąży: jak jeść w święta Bożego Narodzenia, żeby się nie przejeść

2019-12-18 15:17 Magdalena Wróblewska, konsultacja: Agnieszka Wiktorowicz-Dudek, specjalista chorób wewnętrznych
Wigilia w ciąży
Autor: Getty images

W czasie Wigilii trudno zachować dietę odpowiednią dla kobiet w ciąży. Bożonarodzeniowe potrawy są ciężkostrawne i wzdymające. Już sam widok potraw wigilijnych sprawia, że nie możesz oprzeć się łakomstwu. Co zrobić, by ominęło cię świąteczne przejedzenie?

Wigilia dla kobiety w ciąży to wyzwanie. W kuchni aż kłębi się od wspaniałych aromatów: ciasta, korzeni, wanilii i pieczonych mięs, a ty jesteś w ciąży i powinnaś uważać na to, co jesz. Wydaje się, że wszystkie moce sprzysięgły się przeciwko tobie.

Maraton kulinarny zaczyna się w Wigilię, potem przez dwa dni świąteczne nie odchodzimy od suto zastawionego stołu. Sylwestrowa noc i przyjęcie noworoczne to też niekończąca się biesiada.

A tradycyjna polska kuchnia nie jest, niestety, ani niskokaloryczna, ani lekka. Proponujemy jedzenie kontrolowane, za które nie trzeba będzie płacić przejedzeniem i niestrawnością.

Czytaj: Boże Narodzenie - jak przekazać dziecku istotę świąt?

Prezenty gwiazdkowe: 10 rad czego NIE kupować mężczyźnie pod choinkę!

W święta dbaj o relaks i dobry humor

Rodzinne biesiadowanie ma być przyjemnością. Dlatego nie ma sensu analizować zawartości tłuszczu w każdym daniu. Dyskomfort psychiczny nie tylko popsuje święta, ale też niekorzystnie wpłynie na trawienie. Wiadomo, że stres zaburza wydzielanie kwasów trawiennych, pracę mięśni i żołądka, a to grozi bolesnymi skurczami oraz prowadzi do wzdęć.

Z drugiej strony jednak lekkomyślne opychanie się bez umiaru smakołykami może zaowocować uczuciem cegły w żołądku, bólem brzucha i sennością.

To rzeczywiście może popsuć przyjemność świętowania. Przecież chcesz spędzić święta w nastroju naprawdę doskonałym. Dlatego zachowaj przy stole zdrowy rozsądek.

Czytaj: Jak zrobić świąteczne potrawy bez uczulających produktów?

Świąteczne filmy: top 10 filmów na święta

Wigilię w ciąży zjedz z umiarem

  • Przed ucztą lepiej nie omijaj posiłków, nie głodź się, bo wtedy z pewnością pochłoniesz podwójne porcje.
  • Zjedz coś lekkostrawnego, np. jogurt, kanapkę z chudą wędliną, zupę jarzynową.
  • Pij dużo wody.
  • Na przyjęciu nie rzucaj się na pierwsze danie, nawet gdy za nim przepadasz. Będzie jeszcze dużo innych potraw.
  • Aby uniknąć dokładki, jedz powoli – po to, by twój talerz nigdy nie był pusty.
  • Kosztuj wszystkiego, ale naprawdę po trosze.
  • Na przyjęciu bufetowym korzystaj z małych talerzyków – porcje będą wydawały się na nich duże i zjesz mniej.

Wybieraj to, co ci służy

  • Nie przesadzaj z potrawami smażonymi (również na oleju), ponieważ mogą nasilić objawy niestrawności towarzyszące ciąży – uczucie ciężkości, wzdęcia, nadmiar gazów. Jeśli zjesz smażoną rybę, nie jedz odsmażanych pierogów. Karpia smażonego zastąp karpiem w galarecie, rybą duszoną lub pieczoną w folii. Nie objadaj się śledziami ociekającymi oliwą, bo też są ciężkostrawne.
  • Suszone grzyby i mak nie zawierają istotnych składników odżywczych, za to zalegają w żołądku od 12 do 14 godzin (mak najczęściej opuszcza przewód pokarmowy niestrawiony). Dlatego musisz dokonać wyboru: kutia, makowiec i pierogi z grzybami to dla ciebie za dużo.
  • Uważaj na potrawy z kapustą, fasolą, grochem. Jeśli do tej pory czułaś się po nich dobrze, nie musisz sobie ich odmawiać, ale jedz z umiarem. Kapusta z grzybami jest ciężkostrawna, a z grochem ma właściwości wzdymające, zaś tradycyjny bigos z mięsem i kiełbasą jest dodatkowo tłusty i dostarcza sporo kalorii.
  • Zamiast tłustej kaczki wybierz kurczaka, szynkę z tłuszczykiem zastąp wędliną drobiową lub pieczonym mięsem. Pamiętaj, że 3/4 twojego talerza powinny zająć warzywa i surówki.
  • Ogranicz jedzenie pieczywa (białe zastąp razowym – dostarcza błonnika, który poprawia pracę jelit), zrezygnuj z ziemniaków i masła (prawdopodobnie przy świątecznym stole i tak przekroczysz dzienną dawkę tłuszczu).
  • Unikaj ostrych przystawek i przypraw – mogą podrażnić przewód pokarmowy i potęgować zgagę. Zdecyduj się na jedną słodką potrawę – kompot z suszu albo ciasto.
  • Desery i słodycze sprzyjają nadkwasocie, a słodzone napoje gazowane dodatkowo powodują wzdęcia.
  • Jeśli sama przygotowujesz przyjęcie, sos majonezowy zastąp winegretem, grzyby suszone – pieczarkami, śmietanę – jogurtem.

Czytaj: Produkty zakazane w ciąży: zobacz, czego nie wolno jeść w ciąży

Jak obchodzi się święta Bożego Narodzenia w innych krajach?

Paznokcie świąteczne: wzory paznokci na Boże Narodzenie

Wigilia i ciąża: delektuj się każdym kęsem

Dokładnie gryź, żeby do żołądka trafiła dobrze rozdrobniona miazga, co ułatwi dalsze trawienie. Pij dużo wody, ale w przerwach między jedzeniem – to poprawi pracę przewodu pokarmowego. Jeśli będziesz jeść powoli, do mózgu wcześniej dotrze sygnał, że już masz dosyć.

Udzielaj się towarzysko

  • Gdy zajmiesz się ciekawą konwersacją, zjesz mniej, bo na czas rozmowy przerwiesz jedzenie. Dyskutowanie w czasie konsumpcji nie służy trawieniu, bo z kolejnymi kęsami połyka się nadmiar powietrza, a to może prowadzić do wzdęć.
  • Nie przejadaj się, odejdź od stołu z poczuciem niedosytu, pobaw się z dziećmi, zajmij rozmową – widok potraw wzmaga apetyt.
  • Gdy się śmiejesz, pracują prawie wszystkie mięśnie, a głównie brzucha. Dlatego śmiej się do woli, ale między posiłkami, żeby się nie zachłysnąć i nie nałykać powietrza.

Wyjdź na spacer w święta

Między posiłkami warto wyjść na spacer – po powrocie zasiądziesz do stołu z lżejszym żołądkiem. Wracając z przyjęcia, przejdź się choć kwadrans. Unikniesz przykrych objawów przejedzenia i będziesz lepiej spała.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Nowy numer magazynu Dziecko Zakupy i My już w sprzedaży! A w nim ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży a także inspiracje i porady dla całej rodziny! 164 strony za 4,99 zł.

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE
kamila mertyr
|

ja mało co jem w święta, bo zazwyczaj kończy się bólem brzucha, wzdęciami i zatwardzeniem . Co najgorsze, cierpię na zespół jelita wrażliwego, więc muszę się ograniczać. co prawda stosuję tez preparat intesta, który mi bardzo pomaga,ale i tak wolałabym nie kusić losu.