Różowe okulary. Jak nauczyć się pozytywnego myślenia?

2019-10-31 9:18 Kinga Wojtas
Różowe okulary. Jak nauczyć się pozytywnego myślenia?
Autor: Getty images

Pozytywne myślenie nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać, zwłaszcza w obliczu życiowych kryzysów i przeciwności losu. Warto jednak nauczyć się pozytywnego myślenia, które daje siły do działania, dodaje pewności siebie, a także poprawia relacje międzyludzkie.

W czym tkwi moc pozytywnego myślenia i jak się go nauczyć? Poznaj skuteczne metody, które pozwolą ci z optymizmem patrzeć w przyszłość.

Spis treści:

  1. Czym jest pozytywne myślenie?
  2. Czym się różni pozytywne myślenie od negatywnego?
  3. Dlaczego warto myśleć pozytywnie?
  4. Jak nauczyć się pozytywnego myślenia?
  5. Jakie nawyki warto wypracować?

Czym jest pozytywne myślenie?

Pozytywne myślenie to myśli, które mają korzystne oddziaływanie na człowieka i jego otoczenie. Pozytywne myślenie dodaje energii, motywacji oraz chęci do działania, a także entuzjazmu.

Niestety, nie dla wszystkich pozytywne myślenie jest łatwym procesem, zwłaszcza w obliczu życiowych niepowodzeń, kryzysów i przeciwności losu. Pozytywne myślenie jest jednak również nawykiem, który można wyrobić dzięki systematycznej i konsekwentnej pracy.

Aby lepiej poznać proces powstawania pozytywnych myśli, należy znać sobie sprawę, że żadne ze zdarzeń, które spotykają nas w życiu, nie są ani dobre, ani złe. To my nadajemy im znaczenia, stąd też tak odmienne postrzeganie rzeczywistości u różnych ludzi, podejście do różnych spraw czy nawet rozumienie intencji innych.

Warto zwrócić również uwagę na fakt, że sposób naszego myślenia - bez względu na to, czy jest on pozytywny czy negatywny - determinuje nasze zachowanie, a tym samym wpływa na codzienność. Właśnie dlatego zdecydowanie warto popracować nad nawykami i zmienić sposób swojego myślenia.

Czytaj: Śmiech to zdrowie! - śmiech lekarstwem na codzienne przeciwności losu

Czym się różni pozytywne myślenie od negatywnego?

Mogłoby się wydawać, że nie ma nic prostszego do odróżnienia i poniekąd jest to prawda. Warto jednak zwrócić uwagę na mechanizmy, które rządzą pozytywnym i negatywnym myśleniem. Znając je, można w prostszy oraz znacznie szybszy sposób nauczyć się pozytywnego podejścia i zwalczyć negatywne.

Analizując swoje podejście do życia i sposób interpretacji codzienności, zwróć uwagę, na to jak odbierasz pewne zdarzenia, zachowania innych, okoliczności. Musisz wiedzieć bowiem, że:

  • Optymista nie wini siebie za negatywne zdarzenia. Pesymista wręcz przeciwnie.
  • Pesymista używa zwrotów "zawsze", "nigdy" itp.
  • Optymista szuka plusów w każdej sytuacji, pesymista dostrzega jedynie minusy
  • Optymista wie, że niepomyślne wydarzenia przeminą, a pesymista jest przekonany, że będą trwały już "zawsze"
  • Optymista wie, że wszystko się zmienia, pesymista jest natomiast przekonany, że cały czas jest tak samo źle
  • Optymista przypisuje sobie pozytywne wydarzenia, a pesymista myśli, że były przypadkiem, który już się nie powtórzy

Czytaj: Czarne myśli – czym są i jak uwolnić głowę od złych scenariuszy?

Czego boi się kobieta w ciąży?

Warto wiedzieć

Pamiętaj, że to ty decydujesz, jakie myśli będą dominować w twojej głowie. Możesz wybrać te pozytywne, dzięki którym zacznie łatwiej będzie ci się żyło. Oczywiste jest, że początki nie są łatwe i czeka cię sporo pracy nad sobą, ale gwarantujemy - będzie warto!

Dlaczego warto myśleć pozytywnie?

Nie jest żadną tajemnicą, że negatywne podejście do życia jest niemal zabójcze dla psychiki i zdrowia. Oczywiste jest więc, że pozytywne nastawienie działa jak lekarstwo! Dzięki pozytywnym myślom mamy chęć do działania, motywację, energię i jesteśmy pełni entuzjazmu.

Pozytywne myśli dodają pewności siebie, co również przekłada się na sukcesy w działaniu. Myśląc pozytywnie, nie ma mowy o niepowodzeniach! Nawet jeśli one się zdarzają, to - nauczeni pozytywnych schematów myślowych - nie zauważymy porażki, a lekcję, z której również można wysnuć korzystne dla nas wnioski.

Nie da się ukryć, że pozytywne myślenie znacznie ułatwia życie, a także stosunki międzyludzkie. Dzięki pozytywnemu podejściu do życia i ludzi, chętniej przebywamy z innymi, ufamy im i nie dopatrujemy się złych intencji.

Ludzie pozytywni cieszą się przy okazji sympatią innych, bo przyciągają swoim usposobieniem i podejściem. Bez wątpienia mogą być również inspiracją i wzorem dla innych.

Warto również zwrócić uwagę na aspekty zdrowia fizycznego, które bezpośrednio wiążą się z pozytywnym myśleniem. Osoby, które nie poddają się czarnowidztwu, chętniej i częściej się uśmiechają, praktykują wdzięczność (nawet nieświadomie!), przez co czują się zrelaksowane, nie poddają się stresującym sytuacjom, nie zamartwiają się niepotrzebnie, przy okazji narażając swój organizm na liczne choroby.

Pozytywne myśli zachęcają do działania i aktywności, również tej fizycznej, co także bezpośrednio korzystnie wpływa na zdrowie.

Jak nauczyć się pozytywnego myślenia?

Dotarliśmy do najtrudniejszego, ale jednocześnie najważniejszego punktu. Można podejrzewać bowiem, że każdy chciałby nauczyć się pozytywnego myślenia, zwłaszcza jeśli ma tak korzystny wpływ na psychikę i zdrowie fizyczne.

Warto wiedzieć, że pozytywne myślenie jest takim samym nawykiem, jak negatywne i można się go nauczyć, stosując kilka sposobów.

  1. Bądź wdzięczna - skup się na tym, co masz i przestań myśleć o tym, czego ci brakuje. Szybko zobaczysz, że masz naprawdę dużo, a to oznacza, że możesz mieć jeszcze więcej, jeśli tyko sobie na to pozwolisz. Aby ułatwić sobie to zadanie, na koniec każdego dnia wypisz sobie kilka rzeczy, za które jesteś wdzięczna i które wprawiły cię w dobry nastrój.
  2. Trenuj uważność - gdy żyjesz tu i teraz, to nie pozwalasz swoim myślom błądzić w negatywną stronę, bo skupiasz się na odczuciach w danej sytuacji. To doskonała metoda, żeby ograniczyć negatywne myślenie, a to już pierwszy krok do tego pozytywnego!
  3. Nie rozpamiętuj swoich błędów - każdemu się zdarzają i nie są nigdy końcem świata. Patrz na nie jak na lekcje, wyciągaj wnioski, ucz się!
  4. Myśl o sobie dobrze - nie krytykuj swojego wyglądu i zachowania, skup się na tym, co w sobie lubisz. Jeśli natomiast masz tendencje do myślenia, że nic ci nie wychodzi, zrób listę swoich osiągnięć! Szybko przekonasz się, w jak dużym jesteś błędzie.
  5. Zmień otoczenie i towarzystwo - brzmi dosyć drastycznie, ale prawdą jest, że otaczając się ludźmi o negatywnym usposobieniu, szybko przejmiemy ich schematy myślowe i stracimy chęć oraz motywację do działania. Zdecydowanie warto ograniczyć kontakt z ludźmi, którzy mają negatywny wpływ na nasze podejście do życia.
  6. Znajdź pasję - gdy będziesz robić to, co sprawia ci przyjemność, w czym stajesz się z dnia na dzień coraz lepsza, z pewnością zmieni się twoje podejście do życia. Nabierzesz wiatru w żagle, chęci do działania i rozwoju, a to wpłynie na twój sposób myślenia. Zaczniesz widzieć przyszłość w różowych barwach.

Czytaj: Relaks w ciąży: sposoby na zdenerwowanie i stres w ciąży

Jakie nawyki warto wypracować?

Optymiści pozytywnie nastawieni do życia mają całkiem inne nawyki niż pesymiści. Zdecydowanie warto włączyć chociaż część z nich do codziennego życia, aby utrwalić pozytywne wzorce i zacząć pracę nad sobą.

  • Zacznij szukać plusów w każdej sytuacji - oczywiście nawet tej z pozoru niekorzystnej! Postaraj się zamienić swój problem w szansę lub lekcję, dzięki której możesz wiele się nauczyć.
  • Zwolnij! - codzienny pośpiech nie sprzyja pozytywnemu nastawieniu, wręcz przeciwnie. Wywołuje napięcie, stres, a to już tylko krok do frustracji i lawiny negatywnych myśli. Zwolnij tempo, skupiaj się na wykonywanych czynnościach, bądź tu i teraz.
  • Zmień styl życia - negatywne podejście nie sprzyja zdrowemu trybowi życia. Pesymiści zwyczajnie nie widzą w nim sensu! Chcąc więc zmienić swoje podejście, zacznij od odpowiedniej ilości snu, regularnych i zdrowych posiłków. Szybko zauważysz poprawę nastawienia.
  • Codziennie rób coś dobrego - wprowadzenie tego nawyku nie powinno być trudne, a może bardzo wiele zmienić. Nawet drobne pozytywne gesty w stosunku do innych, pozwolą ci zmienić myślenie o sobie i nastawienie do świata.
  • Uśmiechaj się - to zaraża i pozwala pozytywnie patrzeć na świat!

Czytaj: Co jeść, by poprawić sobie humor w ciąży

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, dlaczego w ciąży boli kręgosłup i jak można sobie pomóc w takiej sytuacji. A także: jakie formalności trzeba załatwić po urodzeniu dziecka, kiedy warto kupić niemowlakowi szumiącą zabawkę i jak przystawiać malca do piersi.

Kup dostęp od 2,50 zł
mjm 12/19
KOMENTARZE