Spuchnięty brzuch przed okresem. Jak poradzić sobie z wzdętym brzuchem?

2019-10-18 11:51 Magdalena Hul
Spuchnięty brzuch przed okresem
Autor: Getty Images

Spuchnięty, nabrzmiały brzuch stanowi jeden z symptomów zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS). Objaw ten pojawia się zwykle na początku miesiączki lub kilka dni przed jej wystąpieniem. Może powodować fizyczny dyskomfort i wpływać na samopoczucie psychiczne. Czym dolegliwość ta jest spowodowana i jak można sobie z nią poradzić?

Przyczyną obrzmiałego brzucha przed miesiączką jest zatrzymywanie w organizmie wody. Niektóre badania sugerują, że zatrzymywania wody (a także soli) w organizmie są skutkiem wahania hormonów płciowych, w szczególności obniżenia poziomu progesteronu w dniach poprzedzających miesiączkę.

Dodatkowo, przyczyną powiększonego i ociężałego brzucha przed miesiączką, mogą być wzdęcia, które również znajdują się w katalogu objawów PMS. Na szczęście istnieją sposoby zmniejszania przedmiesiączkowych dolegliwości i radzenia sobie ze spuchniętych brzuchem.

Spis treści:

    1. Sposoby na wzdęty brzuch przed menstruacją: dieta
    2. Sposoby na wzdęty brzuch przed menstruacją: aktywność fizyczna
    3. Sposoby na wzdęty brzuch przed menstruacją: akupunktura
    4. Sposoby na wzdęty brzuch przed menstruacją: fizjoterapia uroginekologiczna
    5. Kiedy warto wybrać się do lekarza?

Sposoby na wzdęty brzuch przed menstruacją: dieta

      • Ograniczenie spożywania soli

Zawarty w soli sód zwiększa zatrzymywanie wody w organizmie. Zmniejszenie podaży tego pierwiastka w diecie może zmniejszyć ilość zatrzymywanego w tkankach płynu, a w konsekwencji zmniejszyć też uczucie ciężkości i opuchnięcia brzucha. W szczególności dobrze jest unikać wysokoprzetworzonej żywności, gotowych dań oraz fast-foodów, gdyż są to zazwyczaj produkty o wysokiej zawartości soli.

      • Spożywanie produktów bogatych w potas

Potas obniża poziom sodu w organizmie i zwiększa produkcję moczu. W ten sposób może przyczyniać się do większego wydalania wody z organizmu i zmniejszenia obrzęku na brzuchu. Produkty bogate w potas to na przykład: ciemnozielone warzywa liściaste (np. szpinak), słodkie ziemniaki, banany, awokado, pomidory.

      • Naturalne diuretyki

Istnieją produkty spożywcze, które w naturalny sposób zwiększają produkcję moczu. Warto by spożywały je kobiety cierpiące przed miesiączką z powodu spuchniętego brzucha. Należą do nich m.in.: ananas, brzoskwinia, ogórek, por, czosnek, imbir.

      • Unikanie węglowodanów prostych

Węglowodany proste, np. zawarte w białej mące i produktach mącznych (m.in. bułki, makarony) oraz białym cukrze, powodują szybki wzrost poziomu glukozy we krwi. To z kolei pobudza trzustkę do wydzielania insuliny, której jednym z efektów działania jest zatrzymywanie sodu w organizmie.

Zatrzymanie sodu nieodłącznie wiąże się z kolei z zatrzymaniem wody w organizmie, co sprzyja puchnięciu brzucha.

      • Picie wody

Odpowiednie nawodnienie organizmu może poprawiać funkcję nerek, w konsekwencji zwiększając usuwanie wody z moczem. Ponadto, nawodniony organizm to lepsze ogólne samopoczucie.

Sposoby na wzdęty brzuch przed menstruacją: aktywność fizyczna

Badania wykazują, że regularne ćwiczenia fizyczne mogą pomóc w łagodzeniu objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Jako że spuchnięty brzuch jest jednym z symptomów PMS, aktywność fizyczna może być pomocna w zmniejszaniu tej dolegliwości.

Sposoby na wzdęty brzuch przed menstruacją: akupunktura

Propozycje radzenia sobie z przedmiesiączkowymi dolegliwościami ma także medycyna dalekowschodnia. Akupunktura może skutecznie zniwelować opuchnięty brzuch regulując zarówno gospodarkę wodną organizmu (zmniejszenie obrzęku i ociężałości) i funkcjonowanie układu pokarmowego (rozwiązanie problemu wzdęć i gazów).

Sposoby na wzdęty brzuch przed menstruacją: fizjoterapia uroginekologiczna

Specjalistą pomocnym w radzeniu sobie ze wzdętym brzuchem przed okresem może być również fizjoterapeuta uroginekologiczny. Praca z fizjoteraputą pomoże usprawnić przepływ żylno-limfatyczny w obrębie miednicy i kończyn dolnych, co może przełożyć się na zmniejszenie lub zlikwidowanie objawu opuchniętego brzucha.

Kiedy warto wybrać się do lekarza?

Jeśli problemu spuchniętego brzucha przed miesiączką nie da się rozwiązać za pomocą opisanych powyżej sposobów, a jego nasilenie utrudnia twoje codzienne funkcjonowanie, warto odwiedzić lekarza ginekologa. W cięższych przypadkach może być konieczne zastosowanie leków – pomocne będą leki moczopędne (diuretyki). Być może wspólnie z lekarzem rozważysz zastosowanie zastrzyków antykoncepcyjnych z octanem medroksyprogesteronu. Przeprowadzone w 2008 roku badanie wykazało wpływ tego rodzaju środka antykoncepcyjnego na zmniejszenie symptomu wzdętego brzucha. Decyzję należy jednak podejmować rozważnie, gdyż środek ten nie jest pozbawiony możliwych skutków ubocznych.

Zawsze warto skonsultować się z lekarzem, jeśli objaw spuchniętego brzucha utrzymuje się także po miesiączce. W niektórych przypadkach może to być symptom poważniejszych problemów zdrowotnych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, dlaczego w ciąży boli kręgosłup i jak można sobie pomóc w takiej sytuacji. A także: jakie formalności trzeba załatwić po urodzeniu dziecka, kiedy warto kupić niemowlakowi szumiącą zabawkę i jak przystawiać malca do piersi.

Kup dostęp od 2,50 zł
mjm 12/19
KOMENTARZE