4 sposoby na wzmocnienie odporności niemowlaka

2020-03-13 15:37 Agnieszka Roszkowska
odporność u dziecka
Autor: _photos.com|photos.com DHA, witamina D, cynk czy probiotyki - co wybierasz dla swojego dziecka, by wzmocnić jego odporność?

Małe dziecko nie ma jeszcze ukształtowanego systemu odporności, dlatego często zapada na infekcje. Ale można go poprawić poprzez odpowiednią dietę i suplementy. Jak wzmocnić odporność dziecka? Sprawdź, jakie są 4 sposoby na wzmocnienie odporności niemowlaka.

Sposoby na wzmocnienie odporności niemowlaka to coś, co powinna znać każda mama. W czasie jesieni, ale i w okresach panujących infekcji np., rotawirusowych małe dzieci szczególnie często chorują.

U niemowlaków ryzyko infekcji jest najwyższe, ponieważ ich układ odpornościowy nie jest jeszcze w pełni rozwinięty. Można go jednak skutecznie wzmocnić, i to w bardzo prosty sposób: podając dziecku odpowiednie potrawy i suplementy.

Jest kilka składników odżywczych, które odgrywają kluczową rolę w prawidłowym rozwoju systemu odporności i jako mama powinnaś je znać.

Spis treści:

  1. Jak wzmocnić odporność dziecka za pomocą DHA
  2. Jak wzmocnić odporność dziecka dzięki witaminie D
  3. Jak wzmocnić odporność dziecka cynkiem
  4. Jak wzmocnić odporność dziecka probiotykami
  5. Jak wzmocnić odporność dziecka po cc?

Jak wzmocnić odporność dziecka za pomocą DHA

Jak ważne są dla zdrowia kwasy tłuszczowe omega-3, wiadomo od lat. Ale wciąż nie wszyscy wiedzą, że najcenniejszy z nich jest DHA: podawany niemowlętom przez 60 dni, zmniejsza ryzyko infekcji górnych dróg oddechowych o ponad 60 proc., a podawany przez rok – o ponad 70 proc.

Źródła: mleko matki, mleko modyfikowane z dodatkiem LC PUFA, tłuste ryby morskie, suplementy.

Kwas DHA jest obecny w mleku matki, jednak ze względu na ubogą w ten składnik dietę zaleca się, aby każda matka karmiąca piersią spożywała dodatkowo minimum 200 mg DHA dziennie, a w przypadku niskiego spożycia ryb 400–600 mg DHA dziennie.

Maluch półroczny może już jeść niektóre ryby, a jeśli ich nie je, trzeba mu podawać suplementy. Minimalna korzystna ilość DHA dla niemowląt i dzieci to 100 mg dziennie.

Uwaga: do 2. roku życia nie należy podawać dzieciom tranu, bo zawiera kwas EPA, który może prowadzić do zaburzeń wzrastania. Do 2. roku życia z kwasów omega-3 należy podawać dzieciom jedynie czysty DHA.

To nieprawda, że dobrymi źródłami DHA są oleje roślinne czy orzechy. Zawierają one kwasy omega-3, ale nie DHA – ten występuje wyłącznie w produktach morskich: algach i rybach.

Jak wzmocnić odporność dziecka dzięki witaminie D

Witamina D pełni szczególną rolę we wspomaganiu systemu immunologicznego, znacznie większą niż witamina C – dotąd uważana za najważniejszą dla naszej odporności. Odpowiednia podaż witaminy D zmniejsza u dzieci ryzyko zachorowań na grypę i infekcje dróg oddechowych o ponad 40 proc.

Źródła: tłuste ryby morskie, suplementy, wzbogacane mieszanki mleczne.

Według aktualnych zaleceń suplementacji witaminą D wymagają wszystkie dzieci. Suplementacja powinna rozpocząć się od pierwszych dni życia, niezależnie od sposobu żywienia noworodka.

Do 6. miesiąca życia zalecana dawka suplementacji to 400 j.m. dziennie, od 6. do 12. miesiąca: 400–600 j.m. dziennie (w zależności od podaży witaminy D w diecie), a po pierwszym roku życia: 600–1000 j.m. dziennie. To nieprawda, że latem dzieci w ogóle nie potrzebują suplementacji.

Zależy to od ilości wit. D wytwarzanej w skórze pod wpływem słońca. Ale nawet przy długim pobycie na dworze efektywna synteza skórna u dzieci jest często niemożliwa, ponieważ ich skóra jest pokryta kremem z filtrem, co blokuje ten proces.

Pamiętaj!

  • U noworodków i niemowląt do 6. miesiąca życia zalecana jest suplementacja witaminą D w dawce 400 IU/dobę, niezależnie od sposobu karmienia.
  • W 2. półroczu życia rekomendowane jest podawanie 400-600 IU/dobę – dawkę należy dostosować do ilości witaminy D przyjmowanej w diecie.
  • Po pierwszym roku życia: 600–1000 IU/dobę
  • Dzieci urodzone przedwcześnie mają zalecone nieco inne dawkowanie Witaminy D. W przypadku pacjentów urodzonych przed 32. tygodniem ciąży, zalecana jest suplementacja w dawce 800 IU/dobę od pierwszych dni życia.

Jak wzmocnić odporność dziecka cynkiem

Badania potwierdziły, że osoby przeziębione stosujące cynk chorują krócej i łagodniej niż te, które cynku nie łykają. A czy poprawia on odporność? Udowodniono, że wspomaga rozwój limfocytów, a to jedne z najważniejszych elementów systemu odpornościowego.

Cynk zwiększa też miejscową odporność błony śluzowej górnych dróg oddechowych, co także stanowi ważny element obrony przed wirusami. Warto podawać cynk profilaktycznie, zwłaszcza w okresach częstszych zachorowań.

Źródła: wołowina, jagnięcina, wątróbka, fasola mung, groszek zielony, migdały, pestki dyni, ziarna sezamu.

Gdy dziecko jada mało tych produktów, może dojść do niedoborów – wtedy rozwiązaniem jest mądra suplementacja. To nieprawda, że najlepszym źródłem cynku są warzywa, żółtko, zarodki pszenne.

Jak wzmocnić odporność dziecka probiotykami

Małym dzieciom warto podawać preparaty zawierające bakterie Lactobacillus rhamnosus GG – badania wykazały ich korzystny wpływ na zapobieganie zakażeniom dróg oddechowych u dzieci uczęszczających do żłobków.

Jeśli zaś dziecko skończyło 3 lata, dobrym pomysłem jest podawanie mu – po konsultacji z pediatrą – preparatu zawierającego bakterie Streptococcus salivarius K12. Wytwarzają one unikatowe substancje, które hamują rozwój bakterii chorobotwórczych w obrębie jamy ustnej i ucha środkowego.

Badania pokazują, że stosowanie takiego preparatu przez trzy miesiące zmniejsza ryzyko infekcji paciorkowcowych gardła o 95 proc., a ucha – o 72 proc. Co więcej, ogranicza przyjmowanie antybiotyków aż o 97 proc.!

Źródła: wyłącznie preparaty z apteki.

To nieprawda, że probiotyki z apteki można zastąpić produktami spożywczymi (jogurty, kiszona kapusta itd.).

Jak wzmocnić odporność dziecka po cc?

O odporność dziecka warto dbać już od samego początku. Jeśli twój malec przyszedł na świat przez cesarskie cięcie, rekomendowane jest by podawać mu dodatkowe suplementy zawierające dobre bakterie – mają one ogromny wpływ na początkową i dalszą odporność u dziecka.

Najczęściej stosowanymi probiotykami są drobnoustroje należące do rodzaju Bifidobakterium i Lactobacillus. Znajdziesz je w specjalnych, dedykowanych dzieciom preparatach.

Aby dziecko jak najrzadziej zapadało na infekcje górnych dróg oddechowych, trzeba zadbać także o:

  •  codzienne spacery
  •  ruch na świeżym powietrzu (jeśli dziecko już samodzielnie chodzi)
  •  dużo snu
  • częste mycie rąk – własnych i dziecka (wystarczy mydłem, nie muszą to być preparaty antybakteryjne)
  • nawilżanie powietrza w mieszkaniu
  • nienarażanie dziecka na kontakt z dymem papierosowym.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE