Skoki rozwojowe w drugim roku życia dziecka

2017-09-19 16:01 Joanna Karwat
Skoki rozwojowe w drugim roku życia dziecka
Autor: thinkstockphotos.com

Niemal każdy rodzic uważnie śledzi etapy rozwoju swojego dziecka. Jakie postępy, czyli skoki rozwojowe, czekają malca w drugim roku życia? Jest ich cała lista.

Skoki rozwojowe w drugim roku życia dziecka

Niemal każdy rodzic uważnie śledzi etapy rozwoju swojego dziecka. Jakie postępy, czyli skoki rozwojowe, czekają malca w drugim roku życia? Jest ich cała lista. Rozwój dziecka przebiega wedle kalendarza, w którym można wyznaczyć momenty przełomowe, które określa się jako kamienie milowe lub skoki rozwojowe. Trzeba jednak już na wstępie podkreślić, że każdy maluch zdobywa niektóre umiejętności we własnym tempie lub w nieco innej kolejności niż rówieśnicy. Jakie skoki rozwojowe czekają dziecko w drugim roku życia? Po 12. miesiącu nie będą może tak spektakularne i przełomowe jak u niemowlaka, ale dla rodziców roczniaka każda kolejna zmiana to powód do dumy. Nim ona nastąpi, dziecko może mieć gorszy apetyt, bywa bardziej marudne i płaczliwe, czasem zapomina o umiejętnościach, które już zdobyło. Aż tu nagle, po 2-4 tygodniach, zaskakuje rodziców całkiem nową sprawnością. W drugim roku życia maluch będzie doskonalił mowę oraz umiejętności chodzenia i biegania. Będzie sam decydował kiedy i dokąd pójdzie. Smyk przybierze na wadze ok. 2 kg i urośnie mniej więcej 12 cm.

Skoki rozwojowe w drugim roku życia: 13-16 miesiąc

Dziecko w drugim roku życia wytrwale ćwiczy samodzielne chodzenie, to najważniejszy krok milowy. Najpierw chodzi jak kaczuszka – kiwa się i stawia stopy na zewnątrz. Po pierwszych urodzinach potrafi chodzić ok. 60 proc. dzieci. Maluchy o wyższej wadze i większym obwodzie główki zdolność tę zdobywają później niż ich szczuplejsi rówieśnicy, bo trudniej im utrzymać równowagę. Dzieci o spokojnym temperamencie też nie odczuwają tak pilnej potrzeby chodzenia. Drugie i trzecie dziecko w rodzinie z reguły zaczyna chodzić później niż pierwsze. Wysokie dzieci mają często wiotkość stawów i mogą spóźniać się z nauką chodzenia nawet o 6 miesięcy. Nie jest to zmiana chorobowa, ale dodatkowe utrudnienie przy nauce chodzenia. Potrzeba wtedy więcej czasu na rozwinięcie siły mięśni utrzymującej w równowadze stawy. I jeszcze jedna ciekawostka – dziecko, które uczy się chodzić, w nocy zazwyczaj staje w łóżeczku. Nie zawsze się przy tym budzi.

Ponadroczne dziecko jest ruchliwe, aktywne i wystarczy odwrócić się na chwilę, by znalazło się w drugim końcu pokoju lub na brzegu schodów. To one zresztą są często ogromnym wyzwaniem dla ponadrocznych dzieci, które z zapałem wspinają się na nie (tylko pod opieką dorosłych!). W jaki sposób? Najpierw na czworakach.

Po 12. miesiącu życia dziecko nadal jest bardzo ciekawe świata, wszystkiego chce dotknąć, wszędzie chciałoby wsadzić rączki. Odkrywa jak wiele może zrobić o własnych siłach, jest jednak za małe, by przewidzieć konsekwencje swoich czynów. W drugim roku życia rączki dziecka stają się coraz sprawniejsze – maluch umie włożyć klocki do pudełka, próbuje posługiwać się łyżeczką, stara się zakładać lub zdejmować ubranie. Rodzice mogą zauważyć u ponadrocznego dziecka tendencję do gromadzenia rzeczy. Jeśli poda się niemowlęciu 2 przedmioty, weźmie każdy z nich do jednej ręki, a jeśli podamy mu trzeci, odrzuci jeden przedmiot, a weźmie ten, który właśnie został podany. Po ukończeniu pierwszego roku życia, dziecko zacznie kombinować, jak zatrzymać wszystkie 3 przedmioty. Może jeden z nich włożyć do buzi albo pod pachę.

Ciekawe jest to, że ponadroczne dziecko, które mówi dopiero kilka wyrazów, rozumie ich aż 70! Z każdym kolejnym miesiącem maluch uczy się nowych słów (zwykle ok. 4-6 na miesiąc). Najczęściej są to proste słowa określające jakiś przedmiot lub osobę („mama”, „tata”, „daj”, „lala”). W drugim roku życia dziecko coraz lepiej potrafi pokazać, czego w danej chwili potrzebuje, np. wskazuje palcem na butelkę z piciem lub ulubioną zabawkę.

Skoki rozwojowe w drugim roku życia: 17-20 miesiąc

Półtoraroczne dziecko coraz sprawniej (i coraz szybciej!) się porusza, np. zaczyna wspinać się na meble, próbuje kopać piłkę, ciągnie za sobą samochodzik albo używa pchacza. Słysząc muzykę, może lekko uginać nogi lub podrygiwać. Przy zmianie pozycji z siedzącej na stojącą najpierw podnosi pośladki wysoko do góry, balansując ramionami, a potem prostuje nogi i tułów, jeszcze nie całkiem stabilnie. Unoszenie rąk często ułatwia mu stawianie kroków. W miarę doskonalenia chodu, stopy będą stawiane mniej szeroko. Koordynacja ciała stanie się coraz lepsza i maluch chętnie będzie z tego korzystał. Niektórym rodzicom może się wtedy wydawać, że jest wręcz nadpobudliwy, ale potrzeba ciągłego przemieszczania się u dziecka w drugim roku życia jest w pełni naturalna. Smyk będzie potrzebował około miesiąca, aby jednocześnie chodzić i trzymać w ręku zabawkę. Zacznie też podnosić upuszczone zabawki – przyklęknie i podniesie się bez podpierania. Odkryje też uroki chodzenia do tyłu i biegania. Na początku powoli, na wyprostowanych nóżkach. Może być tak, że podczas spaceru nie będzie chciał już siedzieć w wózku!

Dziecko w drugim roku życia sprawnie naśladuje zabawy typu: „tany-tany”, „pa-pa”. Niektóre maluchy potrafią już nawet łączyć pojedyncze słowa w proste zdania. Często pojawia się w nich jedno krótkie słówko: „nie!”. To taki mały wstęp do okresu buntu. Jak to ujęły H. Murkoff i S. Mazel, autorki „Drugiego i trzeciego roku życia dziecka” – to deklaracja niezależności. I choć nieustanne sprzeciwianie się nie ułatwia życia rodzicom, to normalny i konieczny etap rozwoju dziecka, podobnie jak bunt dwulatka, który pojawi się zapewne za kilka miesięcy.

Skoki rozwojowe w drugim roku życia: 21-24 miesiąc

W ramach doskonalenia sztuki poruszania się w pozycji pionowej, dziecko nauczy się kucać i odwracać za siebie. Zacznie też podskakiwać i chodzić na palcach. Ponieważ nie potrafi jeszcze oceniać wysokości, te próby mogą zakończyć się bolesnym upadkiem. Coraz częściej dziecko będzie biegać, zamiast chodzić. Około 20. miesiąca dziecko zacznie domagać się wspólnego spędzania czasu, wspólnych posiłków, przytulania, zasypiania. Jest to oznaką tego, że czuje się bezpiecznie wtedy, gdy wszystko ma swój porządek i kiedy wie, że rodzice mają dla niego czas. Prawie dwuletni maluch chętnie bawi się zabawkami i kopiuje przy tym dorosłych, np. myje podłogę ściereczką, karmi lalę. W tym wieku dziecko umie już w porę zasygnalizować potrzebę zrobienia siusiu lub kupki, choć nie zawsze jest w stanie zrobić to z wystarczającym wyprzedzeniem.

Pod koniec drugiego roku życia dzieci odkrywają własne ciało – to ważny etap ich rozwoju. Są zaintrygowane swoimi oczami, nosem, ustami. Dotykają wszystkich części ciała. Zaczynają dostrzegać różnice w płci, wiedzą jakie relacje panują w domu pomiędzy członkami rodziny. Wciąż jednak nie potrafią bawić się z rówieśnikami – dlatego można zaobserwować wyrywanie zabawek, popychanie, ciągnięcie za włosy. W tym wieku nie świadczy to o złych zamiarach.

Niepokojące zachowanie dziecka

Co powinno zaniepokoić rodziców, gdy dziecko ma już dwa lata?

• maluch nadal nie zaczął chodzić
• dziecko nie potrafi poprawnie stawiać kroków, potyka się
• smyk nie umie chwytać rączkami małych przedmiotów
• dziecko wyraźnie nie rozumie prostych poleceń
dwulatek nie mówi pojedynczych wyrazów
• szkrab nie umie ułożyć wieży z 3-4 klocków

Źródło: przy pisaniu tekstu korzystałam z książek: T. B. Brazelton „Emocjonalny i fizyczny rozwój twojego dziecka przez pierwsze lata życia: punkty zwrotne” (wyd. Amber); H. Murkoff, S. Mazel „Drugi rok życia dziecka” (wyd. Rebis).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, czy w ciąży można zaszczepić się przeciwko grypie oraz jakie pozycje porodowe przyspieszają przejście dziecka przez kanał rodny. Przeczytaj również o tym, co przysługuje studiującej mamie i kiedy dziecko jest gotowe do siadania

Kup dostęp od 2,50 zł
mjm 11/19
KOMENTARZE