Jak przygotować niemowlę do zmiany czasu?

2021-03-23 18:47
Jak przygotować niemowlę do zmiany czasu?
Autor: Getty Images

Zmiana czasu o godzinę jest dla małego dziecka odczuwalna i zwykle nie czuje się ono z tym wydarzeniem komfortowo. Jak przygotować niemowlaka do zmiany czasu, aby nie rozregulowało to jego naturalnego zegara biologicznego? Zastosuj nasze wskazówki.

Stałość rytuałów i ich pór każdego dnia daje niemowlakowi poczucie bezpieczeństwa, dlatego zmiana czasu może być dla tak małego dziecka problematyczna. Zaburza jego naturalny zegar biologiczny, przez co maluch może mieć kłopoty z zasypianiem po zmianie czasu i być rozdrażniony.

Jedne dzieci nie odczują szczególnej różnicy po zmianie czasu, ale inne mogą przyzwyczajać się nawet przez dwa tygodnie.

Można oczywiście nie robić nic i jakoś przetrwać okres adaptacji dziecka do nowego trybu dziennego, ale po co, skoro niewielkim nakładem sił można zaoszczędzić mu dyskomfortu? Warto już kilka dni wcześniej zacząć stopniowo "przestawiać" dziecko na nowy czas, aby ta zmiana była dla niego mniej odczuwalna.

Malucha, który rozumie już to, co do niego mówisz, dobrze jest też informować, że zbliża się zmiana czasu i w możliwie najprostszych słowach wyjaśnić, co to dla niego oznacza.

Spis treści

  1. Jak przestawić dziecko na czas letni?
  2. Jak przygotować niemowlę do zmiany czasu na zimowy?

Jak przestawić dziecko na czas letni?

W ostatni weekend marca, w nocy z soboty na niedzielę przesuwamy wskazówki zegarów o godzinę do przodu, z 2:00 na 3:00.

Sprawdź: Kiedy jest zmiana czasu z zimowego na letni w 2021 roku?

Wiosenna zmiana czasu jest nieco trudniejsza dla dzieci, bo nie da się im po prostu powiedzieć, że od teraz mają wcześniej być zmęczone. Dzień się wydłuża, później zaczyna robić się ciemno, a do tego dochodzi wiosenny przypływ energii. Wszystko to może skutkować problemami z zasypianiem.

Dla dzieci, które lubią wstawać bardzo wcześnie, nie będzie to takim problemem, jak dla tych, które lubią rano długo spać. Co zrobić, aby jednym i drugim ułatwić adaptację w nowej sytuacji?

Kilka dni przed zmianą czasu zacznij kłaść dziecko spać codziennie o 10 minut wcześniej, aby jego organizm stopniowo przyzwyczajał się do nowej godziny snu. Dotyczy to nie tylko wieczornego snu, ale także drzemek w ciągu dnia i innych stałych elementów, takich jak karmienie, spacer, bajka itp.

Dobrze, by maluch "zmęczył" się w ciągu dnia: wybawił, wyszalał, poznał nowe miejsca czy przedmioty. Długi spacer na świeżym powietrzu to bardzo dobry pomysł, bo sprawi, że dziecko będzie lepiej spało w nocy.

Bardzo ważne są też wieczorne rytuały: kąpiel, czuły masaż, karmienie przy przygaszonym świetle, śpiewanie kołysanek czy czytanie bajek. Dzięki nim bobas wyciszy się i uspokoi, co teoretycznie powinno sprawić, że uśnie szybciej, a jego sen będzie mocniejszy.

M jak mama - Dlaczego warto śpiewać dziecku kołysanki?

Zobacz także:

Plan dnia noworodka - jak ułożyć dziecku rytm dnia?

Niemowlę nie chce spać: rytuały, które pomogą dziecku zasnąć

Jak przygotować niemowlę do zmiany czasu na zimowy?

Z czasów, kiedy jeszcze nie miałaś dzieci, pamiętasz pewnie, że zimowa zmiana czasu była miłym wydarzeniem - w ostatni weekend października, w nocy z soboty na niedzielę wskazówki zegara przesuwały się z 3:00 na 2:00, dzięki temu można było w niedzielę pospać godzinę dłużej.

Sprawdź: Kiedy jest zmiana czasu na zimowy w 2021 roku?

Zasady zmiany czasu pozostały te same, jednak wraz z pojawieniem się na świecie dziecka możliwość wyspania się w niedzielę prawdopodobnie przestała być w zasięgu twoich możliwości. Jeśli nie chcesz, by w niedzielny poranek dziecko obudziło się skoro świt, zdezorientowane i marudne, również do tej zmiany zacznij przygotowywać je stopniowo.

Po przejściu na czas zimowy słońce wschodzi później, wcześniej zaczyna robić się ciemno, a wraz z nadejściem jesieni dzień skraca się, by tuż przed świętami osiągnąć swoje minimum (21 grudnia to najkrótszy dzień w roku, co nie oznacza bynajmniej skrócenia doby, ale skrócenie jej "jasnej" części).

Aby łagodnie przejść na nowy czas, codziennie przesuwaj harmonogram dnia dziecka do przodu o 10 minut albo co drugi dzień o 15 minut. Rano zachęcaj je do pozostania w łóżeczku chwilę dłużej - korzystając z tego, że później robi się jasno. Nie włączaj od razu górnego światła, nie odsłaniaj do końca zasłon, ani rolet - zmiana ekspozycji maluszka na naturalne światło dzienne pomoże szybciej wyregulować jego dobowy zegar biologiczny. Z tego samego powodu wieczorem (ale maksymalnie do godziny przed porą pójścia spać) przedłużcie dzień, zapalając w domu dużo świateł.

Pamiętaj, że dla małego dziecka godzina to dużo, więc jeśli wieczorem "na raz" przetrzymasz je godzinę dłużej, z nadzieją, że jeśli pójdzie spać później, to może później wstanie... Prawdopodobnie będzie wręcz odwrotnie, bo przemęczone dziecko - paradoksalnie - nie tylko ma problem z zaśnięciem, ale także krócej śpi. Na drugi dzień taki maluch będzie też zapewne marudny.

Według lekarzy najłatwiej modyfikować czas pierwszej drzemki w ciągu dnia - jeśli nieco ją opóźnisz i przetrzymasz dziecko bez snu, nie będzie to skutkowało całym straconym na marudzeniu dniem.

Aby niemowlę lepiej spało, pamiętaj, by w jego pokoju panowała odpowiednia temperatura i wilgotność powietrza - przegrzanie negatywnie wpływa na jakość jego snu, a suche powietrze może powodować problemy z oddychaniem i ból gardła z rana. Optymalną temperaturą do snu dla dziecka jest około 20 stopni Celsjusza. Dobrym pomysłem jest też wcześniejsze wywietrzenie pokoju.

Czytaj także:

Kłopoty ze spaniem noworodka. Jak uśpić noworodka bez kołysania

Nawilżacze powietrza dla dzieci: jak działają i jakie wybrać? Przegląd nawilżaczy

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza