STARANIA O DZIECKO: co jeść, by zwiększyć swoje SZANSE NA POCZĘCIE?

2013-06-18 13:54 Elżbieta Oszer

Staracie się o dziecko i chcecie zwiększyć swoje szanse na poczęcie? Przyjrzyjcie się temu, co jecie! To pomoże w staraniach o dziecko. Udowodniono, że niewłaściwa, niedostarczająca składników odżywczych dieta może znacznie obniżać męską i kobiecą płodność i przeszkadzać w staraniach o dziecko. Dowiedz się, co należy jeść, by zwiększyć szanse na poczęcie.

Zanim zaczniecie starać się o dziecko, przyjrzyjcie się swojej diecie. Od tego, co jemy, zależy nasze zdrowie, sprawność fizyczna i samopoczucie. Prawidłowa dieta to także jeden z głównych czynników wpływających na płodność, ponieważ niektóre składniki pożywienia mogą ją w znacznym stopniu podnosić, a niektóre obniżać. Dlatego pary starające się o dziecko, muszą zadbać o swój jadłospis, który powinien być urozmaicony i złożony z wartościowych, mało przetworzonych produktów. Warto, by zawierał on jak najwięcej składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zatem co należy jeść, by pomóc naturze i zwiększyć szanse na poczęcie dziecka?

Przygotowanie do ciąży: zrób to koniecznie PRZED CIĄŻĄ

Oblicz dni płodne za pomocą kalkulatora

Co jeść, by zwiększyć szanse na poczęcie – produkty

  1. Olej słonecznikowy – zawiera witaminę E, nazywaną witaminą płodności. Jej niedobór przyczynia się do zwyrodnienia plemników u mężczyzn, a u kobiet może prowadzić do zaburzeń w przebiegu ciąży, poronień i obumierania płodu.
  2. Oleje roślinne, ryby morskie, awokado – to źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), które zmniejszają ryzyko wystąpienia endometriozy u kobiet.
  3. Warzywa zielone – sałata, szpinak, jarmuż, botwina, brokuły, natka pietruszki – są źródłem kwasu foliowego, witamin A, B, C i mikroelementów. Niedobór kwasu foliowego może obniżać objętość nasienia i ruchliwość plemników u mężczyzn. Uwaga: szpinak i botwinę powinno się blanszować, ponieważ surowe wypłukują żelazo i wapń z organizmu.
  4. Pestki dyni, nasiona roślin strączkowych, jaja, mięso, mleko i produkty mleczne oraz pieczywo zbożowe z pełnego przemiału (np. razowe, orkiszowe, typu graham, kasze) – produkty te są doskonałym źródłem m.in. cynku, który znacząco wpływa na prawidłowe funkcjonowanie męskich narządów płciowych.
  5. Wątroba, serce i ryby – zawierają łatwo przyswajalne żelazo, które zapobiega niedokrwistości, a ponadto jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania komórki jajowej i zarodka.

Dieta sprzyjająca płodności

Dieta osób starających się o dziecko powinna być przede wszystkim urozmaicona, pełna owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, mleka, serów i ryb morskich. Według specjalistów najbardziej sprzyja płodności dieta śródziemnomorska. Uważana jest ona za jeden z najzdrowszych sposobów odżywiania – opóźnia procesy starzenia, przeciwdziała miażdżycy, poleca się ją osobom mającym problemy z tarczycą i sercem. W śródziemnomorskim jadłospisie dominują warzywa – surowe oraz gotowane, a także ryby i owoce morza. Ponadto stosuje się oliwę z oliwek, orzechy, ziarna zbóż, czosnek i cebulę. Podczas przygotowywania potraw używa się wielu przypraw, m.in. kminku, tymianku, szałwii, bazylii, oregano, za to niewielkiej ilości soli. Ze względu na zdrowe produkty, jakie wykorzystuje się w diecie śródziemnomorskiej, poleca się ją wszystkim – zwłaszcza osobom starającym się o potomstwo.

>> Minerały w ciąży: 9 składników niezbędnych w diecie kobiety ciężarnej

Z kolei dieta obfitująca w czerwone mięso i kaloryczne przekąski - fast foody, żywność przetworzoną i zawierajacą konserwanty -  zaprzepaszcza szanse na szybkie poczęcie dziecka.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka