W dobie tabletów, e-podręczników i smartfonów nie dziwi, że kilkuletnie dzieci coraz rzadziej trzymają w ręku ołówek lub kredkę. Tymczasem naukowcy biją na alarm - rezygnacja z tradycyjnego, ręcznego pisania może odbić się poważnie na ich wynikach w szkole.
Czy dzieci powinny pisać ręcznie? Naukowcy nie mają wątpliwości
Zespół badaczy z Norweskiego Uniwersytetu Naukowo-Technicznego przeprowadził eksperyment z udziałem 5-latków. Naukowcy opublikowali wyniki badań w maju tego roku.
Dzieci podzielono na dwie grupy: część dzieci pisała litery ręcznie, a część przy pomocy klawiatury. Wyniki były jednoznaczne.
Dzieci piszące ręcznie nie tylko szybciej zapamiętywały litery, ale także lepiej radziły sobie z czytaniem słów oraz ich pisaniem z pamięci.
Badacze zaobserwowali również, że podczas pisania ręcznego aktywowanych jest dużo więcej obszarów mózgu odpowiedzialnych za... umiejętności językowe i koordynację wzrokowo-ruchową.
Dlaczego dzieci powinny pisać ręcznie? Ołówek i kartka mają znaczenie
Pisanie ręczne nie tylko pozwala na trening motoryki małej, ale również:
- wzmacnia pamięć - odtwarzanie liter za pomocą ręcznego pisania pomaga lepiej zapamiętać kształt liter (a nawet dźwięk głosek),
- ułatwia naukę czytania - dzieci, które piszą ręcznie szybciej umieją łączyć litery w słowa i lepiej rozumieją ich znaczenie,
- rozwija umiejętności językowe - pisanie ołówkiem (długopisem, piórem) pomaga rozumieć zasady gramatyki,
- ma pozytywny wpływ na koncentrację - pisanie ręczne wymaga większego skupienia, co przekłada się na lepsze wyniki w nauce.
Innymi słowy: zwłaszcza dzieci, które rozpoczynają naukę pisania i czytania powinny jak najwięcej pisać ręcznie.
Źródło: The impact of handwriting and typing practice in children’s letter and word learning: Implications for literacy development. Journal of Experimental Child Psychology, Volume 253, may 2025
