12 pomysłów na to, by zrobić coś dobrego podczas kwarantanny

2020-04-17 19:30 Dagmara Osińska
10 pomysłów na to, by zrobić coś dobrego podczas kwarantanny
Autor: Getty Images

Miejmy nadzieję, że to pierwszy i ostatni raz, kiedy spędzamy tak długi czas zamknięci w domach z powodu pandemii. Zamiast martwić się i stresować tą sytuacją, warto ją wykorzystać, by zrobić coś dobrego dla siebie i bliskich.

Te pomysły warto już dziś wcielić w życie:

1. Zatroszcz się o kogoś

Wiele osób odczuwa teraz lęk, strach, martwi się o swoje zdrowie, o pracę - być może jesteś jedną z nich. Zamiast skupiać swoje myśli na problemach, zastanów się, co dobrego możesz zrobić dla drugiego człowieka, by pomóc mu przetrwać ten czas.

Zapytaj sąsiadów czy nie potrzebują, aby zrobić im zakupy albo wyprowadzić psa. Naucz rodziców i dziadków, jak korzystać z bankowości internetowej oraz z komunikatorów. Zadzwoń do bliskich, zapytaj o to, jak się czują i upewnij się czy nie potrzebują pomocy. 

Pomaganie daje poczucie sensu, poczucie bycia potrzebnym, pozwala skupić się na konkretnych działaniach i szukaniu rozwiązań, dzięki czemu sami przestajemy myśleć o tym, co nas trapi.

2. Spisz listę rzeczy, które zrobisz i miejsc, jakie odwiedzisz po kwarantannie

Już samo myślenie o tym wywoła uśmiech na twojej twarzy i da nadzieję na to, że normalność niedługo powróci. Takie zadanie uświadamia nam też, co jest dla nas ważne i za czym najbardziej tęsknimy.

Dzięki liście nie zapomnisz o tym, co sobie zaplanowałaś, kiedy kwarantanna się skończy, a gdy już przejdziesz do realizacji kolejnych punktów z listy, ich wykreślanie przyniesie dodatkową satysfakcję.

3. Odkryj w sobie nowy talent

Naucz się czegoś nowego, a przynajmniej spróbuj. Być może zawsze o tym marzyłaś albo byłaś po prostu ciekawa, ale jakoś nie było czasu i okazji, by się za to zabrać - teraz jest ten czas! Nie musi to być od razu nowy język obcy czy kurs programowania - owszem, jeśli nauczysz się czegoś, co zaprocentuje w przyszłości w twojej karierze zawodowej, tym lepiej.

Jednak mogą to być także proste umiejętności, których nauczysz się dla samej siebie: szydełkowanie, pieczenie ciast, gra na gitarze... A może wyciągniesz z piwnicy dawno nieużywaną maszynę, by uszyć maseczki dla swojej rodziny i tak ci się to spodoba, że z rozmachu uszyjesz też poszewki na poduszki i ubranka dla lalek córki? 

Satysfakcja z robienia czegoś po raz pierwszy gwarantowana!

4. Zadzwoń do kogoś, z kim dawno nie miałaś kontaktu

Może to być na przykład przyjaciółka z dawnych lat albo ciocia, którą ostatni raz widziałaś na Boże Narodzenie. Na pewno ucieszy się z twojego telefonu lub choćby wiadomości. Epidemia odebrała nam możliwość spotkań na żywo, ale wciąż możemy kontaktować się przez telefon i internet - warto to wykorzystać. 

Przeczytaj też: 10 kroków dla zdrowia podczas pandemii koronawirusa

5. Wesprzyj lokalny biznes

Restauracje, kawiarnie, salony fryzjerskie i kosmetyczne, kina studyjne, a także wiele innych małych biznesów przeżywa teraz poważne problemy finansowe. Zastanów się, jak pomóc miejscu, które lubiłaś odwiedzać: możesz zamówić na wynos jedzenie z ulubionej restauracji, kupić voucher na bilety do ulubionego kina lub wykupić u zaprzyjaźnionej kosmetyczki karnet do wykorzystania w późniejszym terminie.

Możesz też już teraz zapisać się i zapłacić z góry za zajęcia w kameralnej szkole jogi czy osiedlowym klubie fitness - w ten sposób po kwarantannie nie będziesz miała wymówki, by w końcu zatroszczyć się o swoje zdrowie i kondycję.

6. Przeczytaj książkę, na którą wcześniej nie miałaś czasu

Dbanie o siebie, o swój stan psychiczny, o odpoczynek i relaks, jest teraz szczególnie ważne. A tak się fantastycznie składa, że czytanie książek pomaga nam się wyciszyć i pozwala na chwilę zapomnieć o bieżących sprawach. 

Kiedy sami czytamy, dajemy też dobry przykład naszym dzieciom.

Sprawdź: Dlaczego warto czytać dzieciom? Czytanie książek to inwestycja

7. Powiedz rodzicom, za co jesteś im wdzięczna

Kiedy ostatni raz im to mówiłaś? No właśnie - pewnie dawno temu, a może nawet wcale. Pandemia koronawirusa uderzyła szczególnie w osoby starsze, bardzo boleśnie uświadamiając nam, jak kruche jest ludzkie zdrowie i życie.

Jeśli wiedziałabyś, że jutro twoich rodziców może zabraknąć, na pewno chciałabyś im powiedzieć, jak bardzo ich kochasz i jak są dla ciebie ważni. Zrób to! 

8. Weź udział w internetowym wydarzeniu

Koncerty, webinary, wywiady, czaty z psychologami, wirtualne treningi - dostęp do tego typu wydarzeń jest teraz ogromny i zwykle bezpłatny. Warto to wykorzystać. Aby je znaleźć zaloguj się do mediów społecznościowych, sprawdź nadchodzące wydarzenia albo podpytaj znajomych, co mogą ci polecić.

9. Ugotuj coś razem z dziećmi

Jeśli już to robicie - tak trzymać! A jeśli nie, tym bardziej warto spróbować. W życiu poza pandemią często nie mamy czasu nawet na wspólne posiłki, a co dopiero wspólne gotowanie. Teraz jest ku temu okazja. 

Dzięki wspólnemu gotowaniu twoje dzieci nie tylko kreatywnie spędzą czas i nauczą się nowych umiejętności. Może to być też pretekst do rozmowy - opowiedz im o swoim dzieciństwie, o tym w co się bawiłaś, jak spędzałaś czas ze swoimi rodzicami. To bardzo wzmocni wasze więzi.

Zobacz: Co dla rodziców oznacza szczęśliwe dzieciństwo?

10. Doceń swojego partnera

Powiedz mu:

  • Jestem ci wdzięczna, że...
  • Dzięki tobie...
  • Bez ciebie nie dałabym sobie rady z...
  • Uwielbiam, kiedy ty...
  • Jestem z ciebie dumna...

W tym kryzysowym czasie, gdy przebywamy ze sobą całymi dniami pod jednym dachem, bardzo łatwo o kłótnie. Ale czy mają one sens? Zwykle nie. Zamiast uprzykrzać sobie nawzajem życie, skupmy się na dawaniu sobie wsparcia i umacnianiu naszej relacji z partnerem.

Czytaj także: Czy koronawirus pociągnie za sobą lawinę rozwodów? Psycholog odpowiada: wręcz przeciwnie!

11. Na jeden dzień odetnij się od informacji z zewnątrz

Nie przejmuj się tym, na co nie masz wpływu, ani tym, co może stać się w przyszłości. Przez jeden dzień żyj tu i teraz. Nie włączaj programów informacyjnych, wyloguj się z mediów społecznościowych - to one w dużej mierze napędzają nasz strach i stres związany z obecną sytuacją. 

Możesz być pewna, że wiele cię nie ominie i wcale na tym nie stracisz, a wręcz przeciwnie. Jeśli jednak wizja bycia zupełnie offline przeraża cię, umów się z kimś bliskim, że zadzwoni do ciebie, jeśli tylko na świecie wydarzy się coś istotnego.

Sprawdź: Syndrom FOMO. Czy ty też boisz się cyfrowego wykluczenia?

12. Pomyśl o tym, co dobrego dała ci pandemia i kwarantanna

Z każdego trudnego doświadczenia warto wyciągnąć jakieś pozytywne wnioski. Wielu osobom pandemia koronawirusa uświadomiła, co tak naprawdę jest w życiu ważne - to bardzo cenna lekcja. Ten czas zapewne zweryfikuje też wiele naszych planów i relacji. Stare problemy straciły na znaczeniu, bo być może nie były wcale ważne. 

Jednych z nas kwarantanna zachęciła do tego, by już na stałe przejść na tryb pracy zdalnej i więcej czasu spędzać w domu, z rodziną. Inni wręcz przeciwnie - docenią teraz jeszcze bardziej swoją pracę i możliwość wyjścia z domu, do ludzi.

Warto poświęcić chwilę by zastanowić się: co dobrego dla mnie przyniosła ta trudna sytuacja?

Więcej o koronawirusie

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE