Drony, naruszenie granic? MEN podpowiada, jak rozmawiać w szkołach o sytuacjach kryzysowych

2025-09-22 11:32

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) przekazało do kuratoriów oświaty rekomendacje dotyczące rozmów o kryzysowych sytuacjach. Wskazówki mają pomóc nauczycielom przekazywać uczniom informacje bez wzbudzania w nich lęku, są też podpowiedzią, na które kwestie zwracać szczególną uwagę (jak fake newsy).

MEN podpowiada nauczycielom, jak rozmawiać z uczniami na trudne, kryzysowe tematy

i

Autor: Lordn/ Getty Images MEN podpowiada nauczycielom, jak rozmawiać z uczniami na trudne, kryzysowe tematy

Na początku września rosyjskie drony naruszyły polską przestrzeń powietrzną. Ta sytuacja zaniepokoiła dorosłych, ale i dzieci. One nie tylko obserwują nas i nasze emocje, ale też chłoną wszystkie - nie zawsze sprawdzone - informacje. Rodzice zastanawiają się, jak rozmawiać z młodymi ludźmi o zagrożeniu, w końcu to temat, od którego nie uciekniemy. Chcemy uspokoić emocje, ale i sprawić, że dziecięca wyobraźnia nie będzie rozbudzona powielanymi fake newsami.

Dziecko najbardziej potrzebuje pewności, że ma obok siebie kogoś, kto je chroni i rozumie. Dlatego nie trzeba mieć wszystkich odpowiedzi ani „idealnych słów”. Wystarczy być - z czułością, cierpliwością i spokojem

- mówiła psychoterapeutka Marlena Ewa Kazoń, która w rozmowie z MjakMama24.pl podpowiadała, jak rozmawiać z dziećmi o bezpieczeństwie.

Sporą część dnia dzieci spędzają w przedszkolu czy szkole. I tam nie zabraknie „tych” tematów. Dlatego tak ważne jest, aby nauczyciele byli uważni na potrzeby uczniów i wiedzieli, jak z nimi rozmawiać, tak aby nie pogłębiać ich strachu.

Pierwsza pomoc dziecku. Plac zabaw odc. 24

Jak rozmawiać o sytuacjach kryzysowych? MEN przygotowało wskazówki dla nauczycieli

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) przygotowało rekomendacje, które zostały przekazane kuratoriom oświaty. Znalazły się w nich podpowiedzi związane z rozmowami na trudne tematy, takie jak niedawne naruszenie przestrzeni powietrznej. Powinny być prowadzone w sposób odpowiedzialny i spokojny, aby nie wzbudzać w uczniach lęku.

Odpowiedzialne i spokojne rozmowy z dziećmi o trudnych wydarzeniach mają kluczowe znaczenie. Pomagają budować poczucie bezpieczeństwa, chronić przed dezinformacją i uczą, jak zachować się w sytuacjach kryzysowych

- czytamy w komunikacie opublikowanym na stronie MEN.

M jak Mama Google News

Rozmowy o trudnych sytuacjach bez wzbudzania lęku. Nauczyciele dostali rekomendacje

W przygotowanych przez MEN rekomendacjach znalazło się pięć punktów.

  1. Rozpoznaj temat, skorzystaj z wiarygodnych źródeł, stron na portalu gov.pl.
  2. Dostosuj informacje i język do rozwoju i możliwości poznawczych i emocjonalnych dziecka.
  3. Dowiedz się co dziecko wie i co czuje, jak odbiera tę sytuację?
  4. W rozmowie zachowaj spokój i dostosuj słownictwo do wieku dziecka.
  5. Uczul uczniów na fałszywe informacje pojawiające się w Internecie.

W rekomendacjach m.in. zaznaczono, aby skupiać się na emocjach uczniów, pytać o obawy, nie lekceważyć wypowiedzi. Nauczyciele powinni również dowiedzieć się, skąd młodzi ludzie czerpią informacje, wyjaśnić, że nie wszystkie źródła się wiarygodne. Aby uspokoić uczniów, nauczyciele sami powinni być spokojni, nie wpadać w panikę.

Przygotowane przez MEN wskazówki to również przypomnienie najważniejszych numerów alarmowych oraz zasad związanych z wzywaniem pomocy. Podczas rozmów o kryzysowych sytuacjach, nauczyciele powinni przypomnieć (lub omówić, jeśli wcześniej te kwestie nie były poruszane) zasady bezpieczeństwa czy sygnały alarmowe. Uczniowie powinni być poinformowani, ale i przygotowani.

Mądrości naszych rodziców - to prawda czy mit? [QUIZ]
Pytanie 1 z 10
"Nie siedź blisko telewizora, bo popsujesz wzrok"