Na początku września rosyjskie drony naruszyły polską przestrzeń powietrzną. Ta sytuacja zaniepokoiła dorosłych, ale i dzieci. One nie tylko obserwują nas i nasze emocje, ale też chłoną wszystkie - nie zawsze sprawdzone - informacje. Rodzice zastanawiają się, jak rozmawiać z młodymi ludźmi o zagrożeniu, w końcu to temat, od którego nie uciekniemy. Chcemy uspokoić emocje, ale i sprawić, że dziecięca wyobraźnia nie będzie rozbudzona powielanymi fake newsami.
Dziecko najbardziej potrzebuje pewności, że ma obok siebie kogoś, kto je chroni i rozumie. Dlatego nie trzeba mieć wszystkich odpowiedzi ani „idealnych słów”. Wystarczy być - z czułością, cierpliwością i spokojem
- mówiła psychoterapeutka Marlena Ewa Kazoń, która w rozmowie z MjakMama24.pl podpowiadała, jak rozmawiać z dziećmi o bezpieczeństwie.
Sporą część dnia dzieci spędzają w przedszkolu czy szkole. I tam nie zabraknie „tych” tematów. Dlatego tak ważne jest, aby nauczyciele byli uważni na potrzeby uczniów i wiedzieli, jak z nimi rozmawiać, tak aby nie pogłębiać ich strachu.
Jak rozmawiać o sytuacjach kryzysowych? MEN przygotowało wskazówki dla nauczycieli
Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) przygotowało rekomendacje, które zostały przekazane kuratoriom oświaty. Znalazły się w nich podpowiedzi związane z rozmowami na trudne tematy, takie jak niedawne naruszenie przestrzeni powietrznej. Powinny być prowadzone w sposób odpowiedzialny i spokojny, aby nie wzbudzać w uczniach lęku.
Odpowiedzialne i spokojne rozmowy z dziećmi o trudnych wydarzeniach mają kluczowe znaczenie. Pomagają budować poczucie bezpieczeństwa, chronić przed dezinformacją i uczą, jak zachować się w sytuacjach kryzysowych
- czytamy w komunikacie opublikowanym na stronie MEN.

Rozmowy o trudnych sytuacjach bez wzbudzania lęku. Nauczyciele dostali rekomendacje
W przygotowanych przez MEN rekomendacjach znalazło się pięć punktów.
- Rozpoznaj temat, skorzystaj z wiarygodnych źródeł, stron na portalu gov.pl.
- Dostosuj informacje i język do rozwoju i możliwości poznawczych i emocjonalnych dziecka.
- Dowiedz się co dziecko wie i co czuje, jak odbiera tę sytuację?
- W rozmowie zachowaj spokój i dostosuj słownictwo do wieku dziecka.
- Uczul uczniów na fałszywe informacje pojawiające się w Internecie.
W rekomendacjach m.in. zaznaczono, aby skupiać się na emocjach uczniów, pytać o obawy, nie lekceważyć wypowiedzi. Nauczyciele powinni również dowiedzieć się, skąd młodzi ludzie czerpią informacje, wyjaśnić, że nie wszystkie źródła się wiarygodne. Aby uspokoić uczniów, nauczyciele sami powinni być spokojni, nie wpadać w panikę.
Przygotowane przez MEN wskazówki to również przypomnienie najważniejszych numerów alarmowych oraz zasad związanych z wzywaniem pomocy. Podczas rozmów o kryzysowych sytuacjach, nauczyciele powinni przypomnieć (lub omówić, jeśli wcześniej te kwestie nie były poruszane) zasady bezpieczeństwa czy sygnały alarmowe. Uczniowie powinni być poinformowani, ale i przygotowani.