Obrzęki w ciąży: jak poradzić sobie z obrzękami nóg w ciąży?

2020-01-24 15:03
OBRZĘKI W CIĄŻY
Autor: Getty images

Choć niewielkie obrzęki towarzyszą od czasu do czasu każdej ciężarnej, nie jesteś na nie skazana. Można zmniejszyć obrzęki nóg w ciąży, a nawet całkowicie je uniknąć, pamiętając o kilku zasadach.

Obrzęki w ciąży spowodowane są większą objętością krwi w organizmie, gorszym krążeniem wywołanym uciskiem dużej już macicy na żyły i utrudnionym odpływaniem krwi w stronę serca, co powoduje gromadzenie się limfy w tkankach.

Obrzęki nóg i stóp powodują, że czujesz się opuchnięta i ociężała. Twój organizm gromadzi więcej wody, co dodatkowo zwiększa ryzyko pojawienia się obrzęków. Na wszystko jednak jest sposób. Najgorzej jest latem, gdy wysoka temperatura powietrza spowalnia krążenie krwi, co dodatkowo zatrzymuje limfę w tkankach.

Ryzyko pojawienia się obrzęków zwiększa też wkroczenie w trzeci trymestr – twój organizm gromadzi więcej wody, masz gorsze krążenie wywołane uciskiem dużej już macicy na żyły. Na wszystko jednak jest sposób. Podpowiadamy, co warto robić, a czego lepiej nie, by twoje nogi oraz dłonie były smukłe i lekkie.

Czytaj: Sposoby na spuchnięte nogi i obrzęki w ciąży

Jak poradzić sobie z obrzękami nóg w ciąży?

1. Bądź aktywna. Spaceruj, wykonuj przysiady, gimnastykuj się, tańcz. To ważne, bo ruch pobudza krążenie krwi, zapobiega zastojom krwi w żyłach nóg i zmniejsza przez to ryzyko pojawiania się obrzęków w ciąży.

2. Gdy odpoczywasz, oprzyj nogi na niewysokim stołku. Nie prostuj ich w kolanach, bo taka pozycja może nasilać obrzęki w ciąży. Kolana powinny być lekko ugięte, aby nie zaburzać krążenia. stopy oprzyj na miękkim podnóżku, a nie twardym oparciu krzesła lub krawędzi wersalki – miejscowy ucisk zwęża światło żył, prowadzi do bólu stóp i obrzęków. Lepiej podłóż pod nogi małą poduszkę lub zwinięty koc.

3. Jeśli musisz długo siedzieć, często wstawaj (co 30–60 minut), spaceruj w miejscu, masuj nogi ruchem od kostek w górę, do kolan aż po uda. Nie zakładaj nogi na nogę, bo ucisk naczyń utrudnia krążenie krwi, nasila obrzęki i sprzyja powstawaniu żylaków.

4. Zrezygnuj z wysokich obcasów. Szpilki zaburzają krążenie i nasilają dolegliwości. Wybieraj buty z szerokimi noskami, na stabilnych obcasach nie wyższych niż cztery centymetry. Buty powinny być dobrej jakości, wykonane z oddychających materiałów.

5. Nie ograniczaj picia. To nieprawda, że obrzęki powstają z nadmiaru wody i powinnaś unikać jej picia. właśnie gdy pijesz za mało wody, opuchlizna może się nasilać. organizm potrzebuje wody do prawidłowej pracy nerek i wydalania zbędnych produktów. A gdy nerki szwankują, powstają obrzęki.

6. Unikaj przebywania w dusznych, niewentylowanych pomieszczeniach. Staraj się codziennie wietrzyć mieszkanie. Lepiej założyć dodatkową bluzę, niż trzymać wciąż zamknięte okna. Latem unikaj długiego przebywania na słońcu, zimą noszenia ocieplanych butów w zamkniętych pomieszczeniach.

7. Ulgę przyniesie chłodny masaż. Wieczorem w czasie kąpieli skieruj strumień letniej wody od stóp w kierunku kolan, następnie ud i zakończ na pośladkach. Możesz sięgnąć również po chłodzące żele i kremy do stóp.

8. Staraj się polegiwać i spać na lewym boku. To najlepsza pozycja dla prawidłowej pracy układu krążenia. Długie leżenie na plecach, gdy masz już pokaźnych rozmiarów brzuszek, powoduje ucisk na naczynia i nasila obrzęki. Pod materac od strony nóg wsuń zwinięty ręcznik lub mały koc. Dzięki temu nogi będą nieco wyżej niż reszta ciała i siła grawitacji pomoże pozbyć się obrzęków.

9. Noś podkolanówki lub pończochy przeciwżylakowe. Poproś lekarza o pomoc przy ich doborze. Koniecznie zakładaj je przed wstaniem z łóżka, gdy nogi są szczupłe, bez opuchlizny, a naczynia żylne wąskie i bez zalegającej krwi. Unikaj natomiast zwykłych skarpet i podkolanówek z ciasnymi ściągaczami.

10. Dbaj o dietę, aby nie przytyć za dużo. Staraj się jeść rozsądnie. Trochę szaleństwa kulinarnego od czasu do czasu nie zaszkodzi, ale jeśli codziennie będziesz podjadać czekoladę, batoniki, frytki lub inne kaloryczne produkty, szybko przybędzie ci dodatkowych kilogramów. nadwaga sprzyja obrzękom. nie przesadzaj z solą. Jej nadmiar może zatrzymywać wodę w organizmie. nie pij więcej niż 2–3 filiżanki kawy dziennie.

11. W żadnym wypadku nie przyjmuj leków moczopędnych bez konsultacji z lekarzem. Jeśli doskwierają ci obrzęki i masz wrażenie, że twoje ciało gromadzi nadmiar wody, a jednocześnie wyniki badań i pomiar ciśnienia tętniczego są w normie, sięgnij po naturalne „odwadniacze”: natkę pietruszki, napar z mniszka lekarskiego, pokrzywy, liści brzozy (z wyjątkiem pierwszego trymestru).

12. W przypadku obrzęków dłoni unieś je na wysokość twarzy, masuj posuwistymi ruchami od czubków palców przez całe przedramię aż do łokcia. Zaciskaj dłonie kilkakrotnie w pięść. Kończ mycie dłoni w chłodnej, ale nie zimnej wodzie. Jeśli dużo pracujesz myszką komputerową lub wykonujesz monotonne ruchy rąk, co pół godziny rób przerwy, poruszaj palcami i kręć kółka nadgarstkiem. Zrezygnuj z noszenia obrączki lub pierścionków.

Czytaj: Trzeci trymestr ciąży - najczęstsze dolegliwości: bóle pleców, zgaga i twardnienie macicy

Kalkulator wagi w ciąży - sprawdź przyrost wagi w poszczególnych tygodniach ciąży

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE