Palenie w ciąży: jak zerwać z nałogiem w ciąży?

2015-02-23 11:51 Agnieszka Roszkowska
Palenie w ciąży, czyli wpływ papierosów na zdrowie dziecka. Skuteczne metody walki z nałogiem.
Autor: Shutterstock|_zdjecie_agencyjne

Wiesz, że palenie w ciąży szkodzi dziecku, a mimo to palisz, bo nie umiesz przestać? Skorzystaj z naszych rad, może wreszcie ci się uda rzucić palenie w ciąży.

Wiele kobiet palących w ciąży rozstaje się z nimi bez problemu, gdy tylko zajdą w ciążę. Jedne podejmują świadomie taką decyzję, innym papierosy nagle przestają smakować czy nawet czują do nich wstręt. Ale nie wszystkie przyszłe mamy są takimi szczęściarami. Część z nich pali w ciąży nadal, często z dużym poczuciem winy. Nie chcemy tego poczucia pogłębiać, ale z dziennikarskiego obowiązku przypominamy, dlaczego palenie w ciąży szkodzi. Być może zresztą wiele młodych kobiet tego nie wie? 

>> Zobacz 5 rzeczy, które w ciąży możesz robić do woli >>

Zgubne skutki palenia w ciąży

Dym tytoniowy zawiera 4000 związków chemicznych, z których ponad 40 stanowią substancje rakotwórcze. Wszystkie docierają do najgłębszych zakamarków organizmu palacza, a w przypadku kobiety w ciąży – także jej dziecka. Ma to fatalne skutki dla zdrowia: takie dziecko jest w macicy niedotlenione, zbyt wolno rośnie i nie rozwija się prawidłowo. Często rodzi się przedwcześnie. Ale nawet po donoszonej ciąży taki maluch jest zwykle mniejszy, nieodporny na infekcje, częściej zapada na choroby układu oddechowego, a w okresie noworodkowym obciążony jest większym ryzykiem zespołu śmierci łóżeczkowej. Z badań wynika również, że dziecko palaczki najprawdopodobniej samo zacznie palić już jako nastolatek i też będzie niewolnikiem nałogu. O ile w ogóle się urodzi, bo ryzyko poronienia jest trzy razy większe niż u kobiety niepalącej. Wszystkich tych konsekwencji można w dużym stopniu uniknąć, rozstając się z nałogiem.

>> Sprawdź, co poza paleniem w ciąży wywołuje poród przedwczesny >>

Im wcześniej rzucisz palenie w ciąży, tym lepiej

Jeśli spodziewasz się dziecka, powinnaś przestać palić najszybciej jak to możliwe. Każdy moment jest dobry, ale koniec 6. miesiąca ciąży to ostatni dzwonek, aby dziecko odniosło z tego jakieś korzyści. Jeśli uda ci się rzucić palenie w pierwszym trymestrze – ryzyko niskiej wagi urodzeniowej, wcześniactwa, krwawień będzie podobne jak u kobiet nigdy niepalących! Czyż to nie jest doskonała motywacja? A nawet jeśli porzucisz nałóg dopiero w 30. tygodniu ciąży – jeszcze jest szansa na poprawę stanu zdrowia dziecka przez ostatnie dwa miesiące przed porodem. Ale to już naprawdę ostatni moment.

Palenie w ciąży: rzuć palenie raz na zawsze

Metody rzucania nałogu można podzielić na: radykalne – kiedy konsekwentnie przestaje się palić od pewnego momentu, oraz stopniowe – polegające na zmniejszaniu liczby wypalanych papierosów. U nas pokutuje mit, że w ciąży nie można rzucić palenia z dnia na dzień, bo mogłoby to jakoby zaszkodzić dziecku. To oczywiście nieprawda – każdy dzień bez papierosa jest lepszy niż wypalenie choćby dwóch czy trzech! Dlatego najlepiej rzucić palenie w ciąży radykalnie, z dnia na dzień, i być w tym postanowieniu konsekwentną. A ciąża jest do tego doskonałą okazją, bo po pierwsze, musisz być odpowiedzialna za zdrowie dziecka, po drugie, to jest w ogóle dobry czas na zmianę stylu życia (koniec z alkoholem, mądrzejsza dieta, więcej odpoczynku), a po trzecie, pojawienie się dziecka wiąże się z dużymi wydatkami, więc nie warto marnować pieniędzy na papierosy, lepiej kupić coś za to maluchowi. 

>> Sprawdź, jak możesz poprawić sobie humor w ciąży >>

Jak się przygotować do rzucenia palenia w ciąży?

Do tej ważnej życiowej zmiany warto się dobrze przygotować. Niezwykle istotne są trzy rzeczy: twoje nastawienie psychiczne, wsparcie kogoś bliskiego i staranne zaplanowanie pierwszego dnia bez papierosa. Do rzucania palenia powinnaś być pozytywnie nastawiona. Staraj się unikać negatywnych myśli, nie zakładaj z góry, że będzie to jakieś strasznie trudne, wręcz traumatyczne doświadczenie. Jeśli uwierzysz w to, że musisz cierpieć, rzucając palenie, to rzeczywiście będziesz cierpieć. A chodzi o to, żeby widzieć to pozytywnie: cieszyć się z tego, że wreszcie się uwolnisz od okropnego, szkodliwego nałogu, będziesz zdrowsza, przestaniesz „pachnieć” tytoniem, poczujesz ulgę, radość, dumę z siebie. Będziesz mogła w pełni cieszyć się swoim obecnym stanem, bez wyrzutów sumienia.

Warto poprosić o wsparcie rodzinę i znajomych. A może jest ktoś bliski, kto mógłby razem z tobą rzucić palenie? Byłoby idealnie, gdyby był to twój mąż czy partner – wtedy będziecie się wzajemnie podtrzymywać na duchu i wspólnie spędzać czas na innych zajęciach. Gdy już będziesz gotowa mentalnie, ustal konkretną datę rzucenia palenia, ale niezbyt odległą – w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Niech ta data stanie się „święta”, staraj się jej nie zmieniać pod żadnym pozorem. W tym czasie zacznij regularne ćwiczenia fizyczne, trenuj ćwiczenia oddechowe, pij więcej płynów. Bardzo dokładnie zaplanuj swój „dzień zero”, abyś przez cały czas była czymś zajęta (praca, wizyta u lekarza, przygotowywanie posiłków, basen, kino etc.). A gdy ten dzień nadejdzie, rób wszystko według planu. Nie wybiegaj w przyszłość, tylko staraj się wytrzymać bez papierosa do końca dnia. A nazajutrz – tak samo. Naucz się sprawiać sobie przyjemność w inny sposób niż palenie, nagradzaj się kosmetykami, książkami (ale nie słodyczami). Przez pierwsze dni możesz też dużo spać, wtedy czas szybciej płynie. Mów wszystkim o swoim sukcesie, ciesz się nim. Każdy kolejny dzień bez papierosa przybliża cię do celu. 

>> Ciąża a styl życia: czego przyszła mama robić nie powinna? >>

Praktyczne rady, jak dobrze znieść pierwsze dni rzucania palenia w ciąży

  • zrób szczegółowy harmonogram „dnia zero”, zaplanuj też najważniejsze czynności na kilka następnych dni
  • unikaj kontaktu z osobami palącymi
  • staraj się spędzać wolny czas w miejscach, gdzie palenie jest zabronione (np. kina, muzea, centra handlowe, kościół)
  • usuń z pola widzenia wszystkie przedmioty związane z paleniem: papierosy, popielniczki, zapałki itd.
  • przez cały dzień pij dużo niegazowanej wody mineralnej
  • usuń zapach papierosów ze swojego otoczenia: zorganizuj pranie dywanów i tapicerki samochodowej, oddaj do pralni rzeczy przesiąknięte zapachem tytoniu (zasłony, firanki, koce), kup nowe perfumy, mydła, świece zapachowe, dobre pasty do zębów.

>> Co zrobić, gdy nie możesz się wyspać w ciąży? >>

Rzucanie palenia w ciąży: metoda dla ciebie

Spośród licznych sposobów rzucania palenia polecamy ci metodę Allena Carra, która jest bezpieczna, skuteczna i – według tych, którzy z niej skorzystali – nie wymaga nawet silnej woli. Jest to rodzaj krótkiej psychoterapii, podczas której palacz wyzwala się z psychicznego uzależnienia od nikotyny. Zwykle wystarcza jedna sześciogodzinna sesja, która ma formę seminarium prowadzonego w małych, kilkuosobowych grupach. Sesję prowadzi licencjonowany terapeuta metody Allena Carra. Tylko w nielicznych wypadkach potrzebne są dodatkowe seminaria. Terapia kosztuje ok. 1000 zł, ale jeśli jest nieskuteczna, pieniądze są zwracane. A gdy terapia jest niedostępna w twojej okolicy, sięgnij po książkę Allena Carra „Prosta metoda, jak skutecznie rzucić palenie”.

Rzucanie palenia w ciąży: nikotynowa terapia zastępcza

Pod tą nazwą kryje się stosowanie dostępnych bez recepty środków z czystą nikotyną (gumy do żucia, plastry, spraye). Taka kuracja łagodzi przykre objawy abstynencji, które występują u niektórych osób (zawroty i bóle głowy, dreszcze). Dawka nikotyny w tych środkach jest co najmniej 10 razy mniejsza niż w papierosach, poza tym nie wydzielają one dymu, a więc są bezpieczniejsze niż papierosy. Jednak kobiety w ciąży nie powinny ich stosować na własną rękę, a wyłącznie pod nadzorem lekarza i tylko wtedy, gdy rzeczywiście bardzo źle znoszą rezygnację z palenia. 

>> Zobacz, jak z paleniem w ciąży radzą sobie mamy na forum Mjakmama24.pl >>

Wypróbuj, gdy poczujesz silną chęć zapalenia papierosa

  • żuj gumę miętową lub ssij cukierek (bez cukru)
  • gryź pokrojone w słupki: marchew, rzodkiewkę, seler, jabłko (zajmą usta i ręce)
  • umyj twarz zimną wodą
  • otwórz okno i odetchnij głęboko pięć razy
  • wykonaj kilka ćwiczeń fizycznych: zrób przysiad, pobiegaj w miejscu itp.
  • zadzwoń do znajomej osoby, która rzuciła palenie
  • zadzwoń do Telefonicznej Poradni Pomocy Palącym: 0 801 108 108, pon.–pt. 11.00–19.00 (koszt połączenia z telefonu stacjonarnego to równowartość jednego impulsu, niezależnie od czasu trwania rozmowy).
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Nowy numer magazynu Dziecko Zakupy i My już w sprzedaży! A w nim ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży a także inspiracje i porady dla całej rodziny! 164 strony za 4,99 zł.

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE