Woda smakowa: czy jest zdrowa i czy kupować ją dziecku?

2015-10-07 13:33
woda smakowa
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com Woda smakowa zawiera m. in. cukier i benzoesan sodu.

Wodę smakową reklamuje się jako zdrowy napój dla dzieci. Czy tak rzeczywiście jest, co wchodzi w skład wody smakowej i jakie napoje najlepiej wspierają rozwój najmłodszych?

Dzieci zazwyczaj nie lubią pić wody. Prezentuje się przecież tak nieatrakcyjnie: jest przezroczysta i do tego zapakowana w butelkę, której zdecydowanie brak kolorów. Inaczej sprawa ma się z wodami smakowymi: te wyglądają znacznie lepiej i na dodatek są często firmowane wizerunkiem uśmiechniętego zwierzaka czy bajkowego bohatera. I smakują zupełnie inaczej niż zwykła woda: są o wiele słodsze. Rodzice, przekonani zwłaszcza przez reklamy i formę prezentacji produktu, uważają, że woda smakowa to doskonały kompromis między zwykłą wodą a kolorowymi napojami gazowanymi. W najlepszej wierze kupują wodę smakową dzieciom, by zapewnić im i smak, który lubią, i odpowiednią dawkę zdrowia. Czy tak jest na pewno? Jaki skład ma woda smakowa i jakie napoje powinni pić najmłodsi?

>> Poznaj również 5 porad, w jaki sposób zachęcić dziecko do picia wody!

Woda smakowa: czy warto ją pić?

Woda mineralna jest wydobywana z naturalnych źródeł i nie posiada żadnych sztucznych dodatków. Zupełnie inaczej ta kwestia wygląda w przypadku wody smakowej. Co prawda możemy ją zakupić w różnych smakach i jest naprawdę słodka, ale niestety coś za coś - w wodzie smakowej znajduje się wiele dodatkowych - niezdrowych - składników.

Głównym winowajcą jest cukier (lub syrop glukozowo-fruktozowy, tak samo szkodliwy). Dziecko, które w ciągu dnia wypije 1,5 l wody smakowej, przy okazji spożyje aż 12 łyżeczek cukru, w półlitrowej butelce znajdziemy więc równowartość 4 łyżeczek i około 240 kalorii. Pijąc samą wodę smakową spożywamy ogromne ilości kalorii, których dzienne zapotrzebowanie można by wypełnić zdrowymi produktami. Tak duża ilość cukru lub substancji słodzących w wodzie smakowej nie tylko stanowi niepotrzebną dawkę pustych kalorii, ale może prowadzić do próchnicy, cukrzycy typu II i nadwagi. Zupełnie jak spożywanie słodyczy.

>> Jaką wodę warto pić?

Co więcej, oprócz cukrów w wodzie smakowej znajdują się składniki, które sprawiają, że woda smakowa jest wodą tylko z nazwy, a to, co w sobie zawiera, bardziej przypomina skład popularnych napojów gazowanych niż zdrowej i czystej wody. W wodzie smakowej znajdziemy konserwanty, aromaty, przeciwutleniacze. Jednym z nich jest benzoesan sodu, który ma za zasadanie przedłużyć żywotność produktu i naturalnie występuje m. in. w żurawinie,  jagodach, cynamonie. Działa jednak drażniąco na śluzówkę żołądka i u nadwrażliwych osób może powodować dolegliwości bólowe. Co gorsza, jeśli występują z witaminą C, tworzy rakotwórczy benzen. Co ciekawe, woda smakowa zawiera w sobie znikome ilości soku. Najczęściej jest to sok z soku zagęszczonego, a sok zagęszczony zawiera cukier i regulatory kwasowości.

Czy woda smakowa jest dobra dla dziecka?

W wodzie smakowej znajduje się również nieszkodliwy w tak małych ilościach, jakie są w butelkach, kwas cytrynowy i kwas foliowy, który jest jak najbardziej pożądanym składnikiem. Mimo wszystko skład wody smakowej dostarcza dziecku niepotrzebnych kalorii i może szkodzić jego zdrowiu. Niestety, tego typu produkty reklamuje się jako zdrowe i służące najmłodszym, więc rodzice chętnie po nie sięgają. Tymczasem ich skład przypomina to, co znajduje się w napojach gazowanych, tyle że te drugie nie udają zdrowszych niż są.

Co więc można podawać dziecku zamiast wody smakowej? Jakie napoje  najlepiej zadziałają na jego zdrowie?

>> Dlaczego woda jest źródłem zdrowia?

Co pić zamiast wody smakowej?

Najbardziej wskazana do picia przez najmłodszych jest oczywiście woda. Przede wszystkim - jest naturalna. To właśnie ona stanowi główny budulec naszego organizmu, oczyszcza go i poprawia trawienie. Woda odpowiada również za regulację temperatury naszego ciała i świetnie, najlepiej ze wszytkiego rodzaju napojów, gasi pragnienie. Niestety, dzieci najczęściej nie chcą sięgać po wodę, ponieważ nie kusi kolorami i słodkością tak, jak inne napoje. Jak zachęcić pociechę do spożywania wody? Przede wszystkim - dając przykład. Jeśli rodzic będzie pił wodę, jeśli cały czas będzie stała w domowej kuchni, dla najmłodszych sięganie po nią stanie się naturalne. Co więcej, dając dziecku wodę dp picia, można podawać ją w kolorowym kubeczku, ze słomką, dodawać do wody cytrynę lub zacząć od soków, które później będziemy rozcieńczać wodą. Chwal również dziecko za każdym razem, gdy wypije wodę.

>> Jak dużo wody powinno pić codziennie dziecko?

Lepszym rozwiązaniem niż woda smakowa są też soki. Według prawa soki nie mogą zawierać ani cukru, ani substancji konserwujących lub barwników. W składnikach wymienionych na sokach nigdy nie będzie cukru, jedynie w tabeli z wartością odżywczą znajdą się naturalne cukry zawarte w owocu, z którego dany produkt przygotowano. Soki mogą być przygotowywane ze świeżych owoców, również tych mrożonych i chłodzonych. Na opakowaniu soku nie może się pojawiać informacja "nie zawiera konserwantów", ponieważ soki z definicji ich nie zawierają, a takie stwierdzenie byłoby tylko chwytem reklamowym. Warto jednak pamiętać, że dzieci do 6. miesiąca życia w ogóle nie powinny spożywać soków, a w przypadku dzieci do 6. roku życia ilość wypitego dziennie soku powinna wynosić około 0,17 litra. Warto również wspomnieć o nektarach, które są mniej wartościowe - zawierają substancje słodzące - ale nie ma w nich, podobnie jak w sokach, aromatów, barwników i substancji konserwujących. Nie poleca się spożywania napojów, mający skład podobny do wody smakowej. W napojach znajduje się wszystko, co najgorsze: aromaty, barwniki, cukier

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych – czytaj już za 3 zł!

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE