Woda smakowa dla dzieci: czy woda smakowa jest zdrowa i czy kupować ją dziecku?

woda smakowa
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com Woda smakowa zawiera m. in. cukier i benzoesan sodu.

Woda smakowa dla dzieci reklamowana jest jako zdrowy napój dla najmłodszych. Woda smakowa to jednak nie to samo co woda z dodatkiem soku - zobacz, co zawiera gotowa woda smakowa i jakie napoje kupować dziecku.

Małe dzieci chętnie sięgają po zwykłą wodę, o ile robią to osoby w ich otoczeniu. Jeśli rodzice piją napoje gazowane, trudno oczekiwać, że zwykła woda w przezroczystej butelce będzie tak samo atrakcyjna jak woda smakowa czy inny słodzony napój. To dlatego woda smakowa dla dzieci, która na etykiecie ma zdjęcie truskawki lub innego owocu, wydaje się tak kusząca.

Woda smakowa dla dzieci to jednak nie to samo, co woda mineralna. W jednej butelce napoju mieści się mnóstwo cukru i dodatki, których unikać powinny nie tylko dzieci, lecz także dorośli.

Zobacz też: 5 porad, w jaki sposób zachęcić dziecko do picia wody

Co zawiera woda smakowa? Skład

Rodzice, przekonani zwłaszcza przez reklamy i formę prezentacji produktu, uważają, że woda smakowa to doskonały kompromis między zwykłą wodą a kolorowymi napojami gazowanymi. W najlepszej wierze kupują więc wodę smakową dzieciom, by zapewnić im i smak, który lubią, i odpowiednią dawkę zdrowia. To błąd, za który dzieci w późniejszym okresie mogą zapłacić ceną nadwagi, otyłości, cukrzycy typu II.

Woda mineralna jest wydobywana z naturalnych źródeł i nie posiada żadnych sztucznych dodatków. Zupełnie inaczej ta kwestia wygląda w przypadku wody smakowej. Co prawda możemy ją zakupić w różnych smakach i jest naprawdę słodka, ale niestety coś za coś - w wodzie smakowej znajduje się wiele dodatkowych - niezdrowych - składników.

Głównym winowajcą jest cukier (lub syrop glukozowo-fruktozowy, tak samo szkodliwy). Dziecko, które w ciągu dnia wypije 1,5 l wody smakowej, przy okazji spożyje aż 12 łyżeczek cukru, w półlitrowej butelce znajdziemy więc równowartość 4 łyżeczek i około 240 kalorii.

Pijąc samą wodę smakową dziecko spożywa ogromne ilości kalorii, których dzienne zapotrzebowanie można byłoby wypełnić zdrowymi produktami. Tak duża ilość cukru lub substancji słodzących w wodzie smakowej nie tylko stanowi niepotrzebną dawkę pustych kalorii, lecz także może prowadzić do próchnicy, cukrzycy i nadwagi. Zupełnie jak spożywanie słodyczy.

Zobacz: Jaką wodę warto pić?

Co więcej, oprócz cukrów w wodzie smakowej znajdują się składniki, które sprawiają, że woda smakowa jest wodą tylko z nazwy, a to, co w sobie zawiera, bardziej przypomina skład popularnych napojów gazowanych niż zdrowej i czystej wody.

W wodzie smakowej znajdziesz:

  • konserwanty,
  • aromaty i barwniki,
  • przeciwutleniacze.

Jednym z nich jest benzoesan sodu, który ma za zadanie przedłużyć żywotność produktu i naturalnie występuje m. in. w żurawinie, jagodach, cynamonie. Działa jednak drażniąco na śluzówkę żołądka i u nadwrażliwych osób może powodować dolegliwości bólowe.

Co gorsza, jeśli występuje z witaminą C, tworzy rakotwórczy benzen. Co ciekawe, woda smakowa zawiera w sobie znikome ilości soku. Najczęściej jest to sok z soku zagęszczonego, a sok zagęszczony zawiera cukier i regulatory kwasowości.

Czy woda smakowa jest dobra dla dziecka?

W wodzie smakowej znajduje się również nieszkodliwy w tak małych ilościach, jakie są w butelkach, kwas cytrynowy i kwas foliowy, który jest jak najbardziej pożądanym składnikiem. Mimo wszystko skład wody smakowej dostarcza dziecku niepotrzebnych kalorii i może szkodzić jego zdrowiu.

Niestety, tego typu produkty reklamuje się jako zdrowe i służące najmłodszym, więc rodzice chętnie po nie sięgają. Tymczasem ich skład przypomina to, co znajduje się w napojach gazowanych, tyle że te drugie nie udają zdrowszych niż są.

Co więc można podawać dziecku zamiast wody smakowej? Jakie napoje  najlepiej zadziałają na jego zdrowie?

Czytaj też: Dlaczego woda jest źródłem zdrowia?

Domowa woda smakowa dla dzieci - przepisy

Zamiast kupować gotową wodę smakową z ogromną ilością cukru i dodatkiem konserwantów, lepiej przygotować ją samemu. To naprawdę proste.

Domowa woda smakowa bez cukru to zdecydowanie lepszy wybór niż gotowy napój.

Domowa woda truskawkowa dla dzieci

Składniki:

  • 1,5 litra niegazowanej wody źródlanej lub mineralnej,
  • garść świeżych truskawek,
  • kilka listków mięty.

Sposób przygotowania:

  1. Truskawki umyj i pokrój na plasterki.
  2. Wrzuć je do dzbanka, dodaj lekko ugniecione listki mięty.
  3. Wlej wodę i wymieszaj.
Truskawkowa woda smakowa bez cukru
Autor: Getty images Domowa woda smakowa bez cukru - przepis

Cytrynowa woda smakowa dla dzieci

Składniki:

  • 1,5 litra wody niegazowanej,
  • 2 plasterki cytryny,
  • 1 łyżka miodu.

Sposób przygotowania:

  1. Z plasterków cytryny nie wyciskaj soku, ale lekko dociśnij je łyżką.
  2. Zalej cytrynę wodą, do smaku możesz ją dosłodzić miodem. Dobrze smakuje w towarzystwie mięty.

Zamiast cytryny możesz też wykorzystać pomarańczę.

Domowa woda smakowa dla dzieci
Autor: Getty images Cytrynowa woda smakowa bez cukru

Woda smakowa dla dzieci - zdrowsze alternatywy

Najbardziej wskazana do picia przez najmłodszych jest oczywiście woda. Przede wszystkim - jest naturalna. To właśnie ona stanowi główny budulec naszego organizmu, oczyszcza go i poprawia trawienie. Woda odpowiada również za regulację temperatury ciała i świetnie, najlepiej ze wszystkiego rodzaju napojów, gasi pragnienie.

Jak zachęcić pociechę do spożywania wody? Przede wszystkim - dając przykład. Jeśli rodzic będzie pił wodę, jeśli cały czas będzie stała w domowej kuchni, dla najmłodszych sięganie po nią stanie się naturalne. Co więcej, dając dziecku wodę dp picia, można podawać ją w kolorowym kubeczku, ze słomką, dodawać do wody cytrynę lub zacząć od soków, które później będziesz rozcieńczać wodą. Chwal również dziecko za każdym razem, gdy wypije wodę.

Czytaj także: Jak dużo wody powinno pić codziennie dziecko?

Lepszym rozwiązaniem niż woda smakowa są też soki. Według prawa 100% soki nie mogą zawierać ani cukru, ani substancji konserwujących lub barwników. W składnikach wymienionych na sokach nigdy nie będzie cukru, jedynie w tabeli z wartością odżywczą znajdą się naturalne cukry zawarte w owocu, z którego dany produkt przygotowano.

Soki mogą być przygotowywane ze świeżych owoców, również tych mrożonych i chłodzonych. Na opakowaniu soku nie może się pojawiać informacja "nie zawiera konserwantów", ponieważ soki z definicji ich nie zawierają, a takie stwierdzenie byłoby tylko chwytem reklamowym.

Warto jednak pamiętać, że dzieci do 6. miesiąca życia w ogóle nie powinny spożywać soków, a w przypadku dzieci do 6. roku życia ilość wypitego dziennie soku powinna wynosić około 0,17 litra.

Warto również wspomnieć o nektarach, które są mniej wartościowe - zawierają substancje słodzące - ale nie ma w nich, podobnie jak w sokach, aromatów, barwników i substancji konserwujących. Nie poleca się spożywania napojów, mających skład podobny do wody smakowej. W napojach znajduje się wszystko, co najgorsze: aromaty, barwniki, cukier.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE