Integracja sensoryczna: na czym polega IS, a na czym jej zaburzenia?

2015-08-25 11:06

Na czym polega integracja sensoryczna? Na zintegrowaniu wszystkich wiadomości płynących do mózgu ze zmysłów. Jeżeli integracja sensoryczna przebiega prawidłowo, dziecko właściwie się zachowuje, porusza, uczy się, wyraża uczucia i emocje. Co zrobić, jeżeli integracja sensoryczna jest zaburzona?

Zaburzenia koncentracji

i

Autor: thinkstockphotos.com Zaburzenia integracji sensorycznej można rozpoznać, obserwując zachowania dziecka.

Integracja sensoryczna polega na tym, że wrażenia płynące z ciała i ze środowiska docierają do mózgu i tam są przekształcane tak, że mogą być wykorzystane przez człowieka we właściwy sposób. Człowiek wie, jak je wykorzystać i co w danym momencie zrobić.

Chodzi o bodźce płynące do mózgu ze wszystkich zmysłów. Zadaniem mózgu jest je właściwie rozpoznać i zinterpretować. Integracja sensoryczna jest niezbędna, by właściwie się rozwijać, uczyć, zapamiętywać, pisać, liczyć. Jeżeli natomiast integracja sensoryczna jest zaburzona, nie wszystko właściwie funkcjonuje.

Czy twoje dziecko ma problemy z integracją sensoryczną?
Pytanie 1 z 10
Czy dziecko boi się, unika takich zabaw jak: bujanie się, kręcenie na karuzeli, podskakiwanie?

Spis treści

  1. Objawy zaburzeń integracji sensorycznej
  2. Zaburzenia integracji sensorycznej: co robić?

Objawy zaburzeń integracji sensorycznej

Zaburzenia w integracji sensorycznej bardzo łatwo zauważyć u dzieci. Widać je gołym okiem, podczas zabawy czy nauki. Dziecko z zaburzeniami rozwojowymi podczas zabaw ruchowych nie reaguje natychmiast.

Podobnie jest w sytuacjach, gdy wydajemy dziecku polecenie. Dziecko nie reaguje na nie od razu, potrzebuje na to chwili. Patrząc na takie zachowania, mamy wrażenie, że ruchy dziecka nie są skoordynowane, brak im płynności.

Rodzice czy opiekunowie nie muszą umieć właściwie zdiagnozować ewentualnych zaburzeń integracji sensorycznej u dziecka. Jeżeli coś wzbudza nasze podejrzenia, można udać się do specjalisty, który stwierdzi, na jakim poziomie taka integracja u dziecka występuje.

Jeśli diagnoza okaże się taka, że dziecko ma zaburzoną integrację sensoryczną, potrzebna będzie terapia. Polega ona tym, że dziecku dostarcza się określonej liczby bodźców, a ono musi je właściwie zinterpretować w wyznaczonym czasie.

Dziecko będzie wykonywało zadania dostosowane do swojego wieku i będą pobudzały do działania jego mózg. Ćwiczenia nie mogą być ani za łatwe, bo wtedy dziecko nie musi się starać, ani za trudne, bo wtedy dziecko szybko się zniechęci. Trening doprowadza do bardzo dużych postępów wymaga jednak systematyczności.

Ważnym aspektem przy ćwiczeniach integracji sensorycznej jest to, że łączą one terapię z zabawą. Dziecko poprzez zabawę kształtuje swoje umiejętności i poprawia uwagę. Poprzez ćwiczenia wzmacniane są procesy nerwowe odpowiadające za poszczególne umiejętności.

Jak rozpoznać zaburzoną integracje sensoryczną u dziecka?

Najprostszy objaw to nieumiejętność lub problemy z odnalezieniem się dziecka w przestrzeni. Dziecko nie wie, co dzieje się z jego ciałem (częste przewracanie się), reagowanie na dotyk - zazwyczaj takie dzieci nie lubią delikatnego dotyku, wolą intensywny. Może to być także reakcja na światło lub muzykę.

Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej są często rozdrażnione i zdenerwowane. Zdarza się też, że rodzice otrzymują informacje od wychowawcy, że dziecko np. ma problemy z wykonywaniem prostych poleceń, typu przebieranie się, jedzenie. To powoduje, że dziecko się frustruje i pojawiają się kłopoty wychowawcze. Dziecko samo nie nazwie swojego problemu, wychowawca się denerwuje, nie znając przyczyny takiego zachowania.

Zobacz:

Jak rozpoznać, że dziecko jest autystyczne?

Zespół Alicji w Krainie Czarów, czyli rzeczywistość w krzywym zwierciadle

Bujanie w obłokach to zaburzenie koncentracji?

Zaburzenia integracji sensorycznej: co robić?

Warto wtedy poprosić specjalistę o postawienie diagnozy. Jeśli okaże się, że dziecko potrzebuje pomocy, trzeba z nim uczęszczać na zajęcia z integracji. Zajęcia odbywają się w salach ćwiczeniowych. Jest tam specjalistyczny sprzęt - drabinki z kolorowymi szczebelkami, różne pojemniki, hamak, liny do wpinania, obciążniki na nadgarstki, baseny z plastikowymi piłkami, ścianki wspinaczkowe, taca z piaskiem, piłki z wypustkami, wałeczki o różnej średnicy i fakturze, huśtawka, platforma do wykonywania ćwiczeń w ruchu liniowym, deskorolka do ćwiczenia równowagi ciała.

Podczas przeprowadzania ćwiczeń rodzice mogą je obserwować i próbować niektóre ćwiczenia przenosić na grunt domowy, by także w domu pracować z dzieckiem.

Sprawdź, jak mamy z forum Mjakmama24.pl radzą sobie z zaburzeniami sensorycznymi u swoich dzieci