Tworzenie strony internetowej firmy - 7 dobrych praktyk

2019-05-13 14:53 Justyna Izydorczyk
Tworzenie stron internetowych
Autor: Gettyimages

Stawiając na własny biznes, musisz zdecydować się również na jego obecność w sieci. Nie wystarczy jednak być - warto BYĆ w sposób przemyślany, celowy i przekonujący.

Strona firmowa to nie tylko wizytówka, która ma ładnie wyglądać. Jej cele są dużo ambitniejsze, dlatego, przygotowując ją, pamiętaj o kilku kluczowych kwestiach.

Artykuł powstał w ramach akcji MAMA MA BIZNES

1. Ważne pytania

Zanim rozpoczniesz prace nad stworzeniem strony internetowej twojej firmy, kluczowe jest odpowiedzenie sobie na pytania, dotyczące podstawowych aspektów twojego biznesu:

  • misja i wizja twojej firmy,
  • twoja grupa docelowa,
  • jaki problem rozwiązuje twoja marka/produkt,
  • korzyści, jakie niesie ze sobą twoja marka/produkt,
  • przewaga konkurencyjna (czym twoja marka/produkt różni się od konkurencji),
  • jaki wizerunek marki chcesz tworzyć, jak chcesz ją pozycjonować.

Odpowiedzi na podstawowe zagadnienia pozwolą ci lepiej zrozumieć czym jest i czym powinna być marka, którą tworzysz. Stąd już prosta droga do stworzenia strategii jej komunikacji, określenia tożsamości, jaką powinna wyrażać i jaką głębię posiadać. T

a praca domowa, jeśli zostanie dobrze odrobiona, stworzy solidny fundament, na bazie którego oprzesz komunikację do klientów - również tę, którą będzie twoja strona internetowa.

Czytaj:

Narzędzia online, które pomogą ci w prowadzeniu działalności

Sklep internetowy - biznes bez wychodzenia z domu

2. Cel twojej strony internetowej

Gdy już wiesz kim jest twój klient, co i dlaczego mu oferujesz, zastanów się jaki cel ma realizować strona internetowa twojego biznesu. Czy ma wspierać sprzedaż, informując o produkcie i kierując do stacjonarnych punktów sprzedaży? Czy ma być jedynym kanałem sprzedaży twojego produktu bądź usługi? A może ma budować wizerunek, pełnić funkcję informacyjną i zbierać leady do potencjalnych klientów?

Dróg jest kilka i od nich zależy to, w jaki sposób skonstruujesz stronę, po jakie narzędzia sięgniesz i jakiego nakładu pracy będzie to od ciebie wymagać.

Czytaj: Ułatwienia przy zakładaniu firmy

Mama zakłada własną firmę       

Rozpoczęcie działalności na urlopie

3. Zrozumienie klienta

Henry Ford powiedział, że „jeśli jest w ogóle jakiś sekret sukcesu, leży on w umiejętności przyjęcia punktu widzenia innych i patrzeniu na rzeczy zarówno z pozycji rozmówcy, jak i własnej.“

Tworząc witrynę swojego biznesu, pamiętaj o celu, jaki chcesz za jej pomocą osiągnąć, ale również pamiętaj o tym, jaki cel przyświeca klientowi, który ją odwiedza.

Zweryfikuj czy cele te są ze sobą zbieżne i dbaj o nie na każdym poziomie. Dotyczy to zarówno formy wizualnej, jak i funkcjonalnej twojej strony.

Czytaj: Biznes w sieci - czy warto go prowadzić?

Ciąża - dobry czas na naukę

4. Nie każ mi myśleć

Tytuł niniejszego nagłówka to podstawowa zasada UX, która przyda ci się podczas tworzenia strony internetowej. To jednocześnie tytuł ponadczasowej książki Stevena Kruga, który w wyczerpujący sposób tłumaczy czemu witryny www powinny być intuicyjne w obsłudze, czytelne i zrozumiałe.

Natura ludzka jest leniwa i lubi chodzić na skróty, dlatego nie komplikuj, a ułatwiaj. Nie pozwól, aby użytkownicy się zgubili na twojej stronie bądź musieli zastanawiać się jak dojść do pożądanych treści.

Stawiaj na intuicyjność rozwiązań, pozwalając klientom w przyjemny i sprawny sposób zaspokoić ich potrzebę, z jaką przywędrowali na witrynę.

Czytaj:

Co trzeba wiedzieć o księgowości przed założeniem własnej firmy?

Sprzedaż: kto jest moim klientem i jak do niego dotrzeć?

NETWORKING –skuteczne narzędzie w rozwoju biznesu

5. Interfejs a konwersja

To, jak wygląda twoja strona (czy jest czytelna, w jaki sposób prezentuje treści, jak je hierarchizuje i czy skłania do działania) ma realny wpływ na konwersję, którą będziesz przez nią realizować.

Dlatego ważne jest, abyś przeanalizowała każdy etap ścieżki zakupowej, rozważyła różne scenariusze zachowań i zapełniła luki, które mogą zaistnieć.

Przykładowo: twój sklep internetowy odnotowuje fenomenalne wyniki odwiedzin. Użytkownicy chętnie dodają produkty do koszyka, ale na ostatnim kroku, porzucają stronę, nie realizując zakupu.

Szukając przyczyn, warto odnieść się do popularnych zjawisk w e-commerce. Np. jeśli w twojej gamie produktowej nie istnieje konkurencja cenowa, klienci swoje decyzje zakupowe opierać mogą na innych dostępnych benefitach, np. koszcie przesyłki lub gwarancji zwrotu/wymiany.

Jeśli w twoim sklepie brakuje takiej informacji lub np. koszt przesyłki prezentowany w koszyku zamówienia nie jest transparentny, warto sprawdzić czy nie jest to powód porzuceń koszyka, z którym się borykasz.

Czytaj:

Dwie finansowe wskazówki na start!

Skąd się biorą w firmie pieniądze?

6. Śledź, analizuj, optymalizuj

Intuicyjność i prostota niech idzie w parze ze świadomością zachowań konsumenckich. Aby sprostać oczekiwaniom twoich odbiorców, musisz je poznać. Zacznij od wiedzy ogólnej - internet i media branżowe są tu nieocenioną skarbnicą wiedzy. Dowiesz się z nich np. tego, że użytkownicy nie czytają tekstów, lecz je skanują wzrokiem.

Wynika z tego kilka istotnych wskazówek dla projektantów twojej strony, mianowicie:

  • używaj nagłówków - segmentują one treści i streszczają czego można oczekiwać po danym paragrafie
  • pisz krótko i zwięźle - nie nadwyrężaj czasu i cierpliwości twojego użytkownika. Daj mu to, po co przyszedł na twoją stronę
  • korzystaj z pogrubienia kluczowych fraz - wyboldowanie istotnych słów zwraca na nie uwagę i nie pozwala ominąć podczas skanowania tekstu wzrokiem
  • korzystaj z wypunktowań lub list - są one łatwiejsze do przyswojenia, przełamują monotonię zbitej treści
  • pamiętaj o wyraźnym CTA (call to action), który skieruje twojego klienta ku konwersji.

Zachowania konsumentów śledź też na swojej stronie. Pomogą ci w tym narzędzia - również te bezpłatne - jak Google Analytics.

Wiedza, którą wyciągniesz z analizy trendów oraz zachowań użytkowników, pozwoli Ci optymalizować twoją stronę, aby przynosiła lepsze wyniki i była jeszcze bardziej użyteczna dla odbiorców.

7. Słuchaj, pytaj i angażuj

Jak głosi powiedzenie: jako jednostki jesteśmy statystycznie nieistotni, dlatego staraj się nie opierać swoich decyzji na pojedynczej ocenie. Słuchaj tego, co mówią twoi klienci, a gdy zachodzi taka potrzeba - nie bój się też pytać i prosić ich o opinię. Im lepiej zrozumiesz swoich odbiorców, tym lepiej odpowiesz na ich potrzeby.

Korzyści z otwarcia się na feedback jest też więcej. Angażując konsumentów w dialog z Twoją marką, budujesz z nimi relacje. Dzięki temu, że mają oni realny wpływ na budowę strony, produktu lub usługi, angażują się, a to również ma wpływ na efekty, jakie odniesie twój biznes. A te niech będą spektakularne!

Powodzenia!

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, co jeść w ciąży, by nie mieć anemii i jakie nazwisko może nosić nowo narodzone dziecko. Przeczytaj również o tym, jak uniknąć błędów przy karmieniu piersią i dowiedz się, co czuje rodzący się maluch

Kup dostęp od 2,50 zł
okladka m jak mama 1/20
KOMENTARZE