Jak walczyć z nerwicą? Domowe sposoby na stres i nerwicę

2021-02-18 12:06 Kaja Mazur
Jak walczyć z nerwami?
Autor: Getty Images

Nerwica to coraz częstsza dolegliwość. Dławiący stres i zżerające nerwy prowadzą do poważnych schorzeń, dlatego warto zapobiegać im jak najwcześniej. Jak radzić sobie z nerwicą i stresem domowymi sposobami?

Nerwicą nazywamy zespół wielu zaburzeń nerwicowych, które objawiają się stanem lękowym, trudnym do uzasadnienia strachem lub gonitwą myśli.

Stres to główna przyczyna coraz częściej spotykanej nerwicy. Jak walczyć z nerwicą i towarzyszącym jej stresem? Oto domowe sposoby na nerwicę i stres, które warto znać.

Spis treści

  1. Nerwica – jej przyczyną może być stres
  2. Objawy nerwicy
  3. Domowe sposoby na nerwicę i stres - dieta
  4. Oddychanie i medytacja - sposób na nerwicę
  5. Kąpiel pomaga na ataki nerwicy
  6. Kojąca muzyka jako sposób na nerwicę 
  7. Uspokajająca herbatka na stres  i nerwy

Nerwica – jej przyczyną może być stres

Stres jest odpowiedzialny za blisko 70 procent wizyt u lekarzy. Osoby dotknięte nerwicą muszą wiedzieć, że stres może być przyczyną wielu poważniejszych chorób somatycznych. Długotrwałe działanie stresu skraca życie, dlatego warto znać sposoby walki z nadmiernymi emocjami.

Objawy nerwicy

Ludzie znerwicowani zmagają się z licznymi dolegliwościami fizycznymi, tj. biegunką, tikami, problemami z zasypianiem i bezsennością, jąkaniem, suchością w ustach, a nawet z trudnościami w oddychaniu.

Jeśli osoba znerwicowana jest permanentnie wystawiona na działanie czynników stresogennych, zaburzenia mają charakter przewlekły, a w konsekwencji mogą doprowadzić do napadu stanów lękowych i ataków paniki trwających nawet do kilku godzin!

Domowe sposoby na nerwicę i stres - dieta

Wbrew pozorom bardzo w leczeniu nerwicy ważna jest dieta. Już wiele lat temu lekarze dostrzegli u osób znerwicowanych poważne braki magnezu, dlatego uzupełnianie jego niedoboru powinno wejść każdemu w nawyk. Magnez wspomaga rozwój mięśni, a także zapewnia prawidłowe działanie układu nerwowego. Dzienna dawka tego cennego pierwiastka to 300-400 mg.

Produkty zawierające magnez:

  • pieczywo z pełnego przemiału
  • kasza gryczana
  • brązowy ryż
  • płatki owsiane
  • brokuły
  • kapusta
  • sałata
  • cykoria
  • pietruszka
  • seler naciowy
  • kiełki
  • fasola

Czytaj także: Zespół lęku uogólnionego, czyli gdy martwisz się cały czas

Nerwica u dzieci - objawy i leczenie nerwicy u dzieci

Oddychanie i medytacja - sposób na nerwicę

To prosty, a skuteczny sposób na opanowanie nerwów. Stań przy lekko otwartym oknie lub usiądź wygodnie w fotelu. Wyprostuj się, rozluźnij mięśnie całego ciała, od twarzy po stopy. Zamknij oczy. Weź głęboki wdech przez nos, zatrzymaj na chwilę i powoli wypuść powietrze przez usta.

Wyobrażaj sobie, że wraz z wydechem uchodzą z ciebie cały stres i złość. Zrób dziesięć takich spokojnych, głębokich, równych oddechów. Możesz też wypróbować trening autogenny Schultza (niżej znajdziesz film z instrukcją, jak to zrobić).

Lubisz medytować? Usiądź po turecku, wyprostuj plecy; możesz się oprzeć o ścianę. Zamknij oczy. Oddychaj swobodnie, obserwując swój wdech i wydech. Skup się wyłącznie na tej czynności. Poczuj, jak powietrze przepływa przez nozdrza.

Robiąc wydech, maksymalnie rozluźnij mięśnie całego ciała. Staraj się o niczym nie myśleć, niczego sobie nie wyobrażaj. Jeśli ci się to nie udaje, powtarzaj wielokrotnie w myślach jedno słowo, np. mama. Już pięć minut takiego wyciszenia pozwoli ci opanować zdenerwowanie. 

Trening autogenny Schultza (mp3)
Warto wiedzieć

Czego unikać przy nadmiernym stresie?

Przede wszystkim używek, które powodują wzmożone wytwarzanie hormonu stresu oraz zaburzają stężenie glukozy we krwi. Należą do nich: kofeina, papierosy, napoje energetyczne, alkohol, cukier i narkotyki.

Kąpiel pomaga na ataki nerwicy

Podczas domowej walki ze stresem nie możemy zapominać o właściwym relaksie, np. w ziołowej kąpieli. Także olejki eteryczne, głównie lawendowy, mogą pozytywnie wpłynąć na samopoczucie, a jeśli jego działanie połączymy z relaksującą muzyką to efekt gwarantowany. Dodatkowo możesz zapalić aromatyczne świece, których zapach także podziała kojąco.

Woda w wannie powinna być przyjemnie ciepła, a nie gorąca. Taka kąpiel znakomicie odpręża i wycisza emocje. Na bieżąco dolewaj wody, tak by cały czas miała stałą temperaturę.

Kojąca muzyka jako sposób na nerwicę 

Włącz płytę relaksacyjną z muzyką i odgłosami przyrody. Jeśli takiej nie masz, niech to będzie po prostu ulubiona spokojna muzyka – ważne, by dźwięki ci się podobały, bo w przeciwnym razie płyta, zamiast uspokoić, będzie cię drażniła.

Wyłącz telefon, poproś domowników, by przez 30 minut ci nie przeszkadzali. Połóż się wygodnie, przykryj kocem, zamknij oczy. Oddychaj powoli, spokojnie.

Uspokajająca herbatka na stres  i nerwy

Zioła powinno się przyjmować również w postaci herbatek ziołowych. Najlepszy w wypadku nerwicy jest rumianek, który koi nerwy lepiej niż farmaceutyki oraz melisa o przyjemnym, lekko słodkawym smaku.

Gdy czujesz wewnętrzne napięcie i niepokój, dobrze ci też zrobi wypicie filiżanki herbatki ziołowej. Działanie odprężające i lekko nasenne mają rumianek i melisa. Dobra wiadomość: te zioła możesz pić bez obaw w czasie ciąży.

Zrób quiz i sprawdź: Jak reagujesz na stres?

Źródło: www.mowimyjak.se.pl

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE