Kaszki mleczne czy bezmleczne - jakie wybrać? [WSZYSTKO O KASZKACH]

2020-01-07 15:30 Katarzyna Hubicz
Kaszki mleczne czy bezmleczne
Autor: Getty images

Kiedy warto sięgać po kaszki mleczne, a kiedy lepsze będą bezmleczne? Czym się różnią od siebie te dwa rodzaje kaszek niemowlęcych? Wyjaśniamy i rozwiewamy wątpliwości.

Pierwsze kaszki można podać niemowlęciu już na początku rozszerzania diety – w przypadku malucha karmionego sztucznie dozwolone jest to po ukończeniu 4. miesiąca życia, natomiast dzieciom karmionym naturalnie wolno je podać po 6. miesiącu.

To, że warto, nie podlega dyskusji, bo kaszki są posiłkiem wartościowym z punktu widzenia ilości składników odżywczych, jakie dostarczają. Kwestia tylko, które wybrać.

Decyzji, jakich trzeba będzie podjąć przed zakupem, jest kilka, bo trzeba postanowić, czy damy dziecku kaszkę ryżową, pszenną czy z dodatkami smakowymi. Kolejne, ważne  pytanie brzmi: czy wybrać kaszkę mleczną, czy bezmleczną. Czym różnią się od siebie te dwa rodzaje i dla których maluchów są przeznaczone?

Czytaj: Przewodnik po kaszkach dla niemowląt i dzieci

Kaszki dla niemowląt: jak wprowadzać kaszki do diety niemowlaka?

Kaszki mleczne

W sklepach jest ich zdecydowanie najwięcej. Jak sugeruje nazwa, w ich składzie jest mleko modyfikowane. Ze względu na zawartość mleka kaszki tego typu są dobrą propozycją dla maluchów karmionych sztucznie i niemających alergii na białka mleka ani nietolerancji laktozy.

Rodzaj mleka zależy od wieku, od jakiego dozwolona jest kaszka – zwykle producenci piszą, że jest ono odpowiednie dla maluchów od momentu ukończenia 4. miesiąca życia aż do skończenia 3 lat. Nie w każdym przypadku jest to jednak takie samo mleko modyfikowane jak to, którego używa się, karmiąc malca sztucznie (o rodzaj mleka można zapytać na infolinii danej firmy).

Podobnie jak w przypadku dań gotowych w słoiczkach, kaszki mleczne dobiera się do wieku malucha, kierując się oznaczeniami na opakowaniach. Dla najmłodszych dzieci przeznaczone są produkty bezglutenowe, które po przygotowaniu maja bardzo drobną konsystencję i zawierają dodatek owoców, które do diety dziecka wprowadza się na początku rozszerzania diety, np. jabłka.

Zwykle są to kaszki ryżowe. Im starsze dziecko, tym skład kaszek jest bogatszy – przykładowo w kaszkach dla maluchów po 6. miesiącu są truskawki, a dla dzieci po 12. miesiącu pomarańcze, a w składzie podstawowym znajdują się różne rodzaje zbóż.

Czytaj: Kaszki dla niemowląt: dlaczego warto podawać niemowlakowi kaszki?

Rozszerzanie diety niemowlaka a nietolerancja glutenu: jak wprowadzać gluten do diety dziecka?

Kaszki bezmleczne

Mogą być oznaczone symbolem SL – sine lacte, czyli bez mleka, ale najczęściej producenci piszą po prostu „bezmleczne”, albo „produkt nie zawiera mleka”. Można podawać je zarówno dzieciom karmionym piersią, mieszając proszek z uprzednio odciągniętym własnym pokarmem, jak i dzieciom karmionym sztucznie, łącząc kaszkę z mlekiem modyfikowanym, jakie malec pija na co dzień.

Kaszki tego typu są również dobrym wyborem dla dzieci uczulonych na białka mleka krowiego albo nietolerujących laktozy, bo – po upewnieniu się, że w składzie kaszki nie ma niczego, na co organizm małego człowieka źle reaguje – można je zmieszać z preparatem mlekozastępczym, jaki przepisał dziecku lekarz.

Niektórzy producenci na etykietach dopuszczają użycie wody, inni tego nie zalecają, przynajmniej oficjalnie. Powód jest prosty – kaszka po zmieszaniu z produktem mlecznym jest dla dziecka posiłkiem bardziej wartościowym niż zmieszana tylko z wodą.

Wiele jednak zależy od konkretnego produktu – jeśli masz wątpliwości, jak jest w przypadku wybranej kaszki, zawsze warto skontaktować się z infolinia producenta i wypytać o szczegóły.

Kaszki bezmleczne również dobiera się do wieku dziecka. Ich wybór nie jest tak duży jak kaszek, które mleko zawierają. Podobnie jak w przypadku kaszek mlecznych, tu również obowiązuje zasada, że im starsze dziecko, tym kaszka ma bogatszy skład.

Mogą być one przygotowane na bazie ryżu i innych zbóż, np. owsa, mogą mieć dodatek kaszy gryczanej, producenci wzbogacają je owocami, np. jabłkami, malinami.

Czytaj: Rozszerzanie diety niemowlaka: co może jeść dziecko w 4. miesiącu, a co w kolejnych miesiącach życia

Nowy schemat żywienia niemowląt: co radzą specjaliści? [PDF DO POBRANIA]

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE