Jak rozwiązać problem nietrzymania moczu po porodzie?

2020-08-24 14:41 Joanna Zielewska
Pęcherz po porodzie pod kontrolą, czyli jak rozwiązać problem nietrzymania moczu?
Autor: _photos.com|photos.com

Nietrzymanie moczu po porodzie to częsty problem. Istnieje jednak wiele sposobów walki z nietrzymaniem moczu. Systematyczne wzmacnianie mięśni Kegla, odpowiednia gimnastyka, elektrostymulacja dna miednicy, biofeedback bądź nawet farmakologia pomagają kobietom pozbyć się tej krępującej przypadłości podczas połogu.

Nietrzymanie moczu po porodzie zdarza się bardzo często. Wystarczy, że kichniesz, zakaszlesz albo głośno się zaśmiejesz i to, co jeszcze przed chwilą znajdowało się w pęcherzu, już jest na zewnątrz. Czasem kilka kropli, ale bywa, że dużo więcej. Nic dziwnego, że czujesz się niekomfortowo: popuszczanie moczu nie ułatwia ani zajmowania się maleństwem, ani kontaktów towarzyskich, które i tak są teraz mocno ograniczone.

Spis treści

  1. Skąd bierze się nietrzymanie moczu po porodzie?
  2. Kiedy nietrzymanie moczu po porodzie minie?
  3. Jak ćwiczyć mięśnie Kegla?
  4. Dlaczego warto ćwiczyć mięśnie Kegla?
  5. Jak radzić sobie z nietrzymaniem moczu po porodzie?
  6. Jak leczy sie nietrzymanie moczu?

Skąd bierze się nietrzymanie moczu po porodzie?

Wszystkiemu winne są zmiany, które w ciąży i w czasie porodu osłabiły mięśnie dna miednicy (tzw. mięśnie Kegla). To one podtrzymują wszystkie narządy znajdujące się w  jamie brzusznej, a w okresie ciąży to przecież kilka kilogramów więcej – tyle waży powiększająca się macica wraz z płodem.

Po porodzie często następuje rozluźnienie oraz zwiotczenie mięśni oraz więzadeł podtrzymujących dolny odcinek układu moczowego i rodnego. Wśród mięśni dna miednicy ważny jest szczególnie jeden, tzw. łonowo-guziczny, który zamyka cewkę moczową; kiedy mięsień jest rozluźniony, wycieka mocz.

Na dolegliwości narzekają przede wszystkim kobiety, które urodziły duże, ważące ponad 4 kg dziecko, mają za sobą kilka porodów, a także te, u których zastosowano podczas porodu kleszcze lub próżniociąg. W każdym z takich wypadków może dojść do naciągnięcia krocza, a nawet do uszkodzenia mięśni. Jeśli w ciąży miałaś zaparcia, przypadłość ta także jest bardziej prawdopodobna.

Czytaj: Próżnociąg i kleszcze położnicze: do czego służą w czasie porodu?

Dobrze wiedzieć

Nietrzymanie moczu po porodzie: zapobieganie jest łatwe
Już w ciąży warto zacząć treningi wzmacniające i uelastyczniające mięśnie dnia miednicy. Dzięki codziennym ćwiczeniom, skorzystają mięśnie (będą mniej narażone na nadmierne rozciągnięcie), ale także cały poród przebiegnie sprawniej. A ryzyko nietrzymania moczu po urodzeniu dziecka będzie zdecydowanie mniejsze.

Kiedy nietrzymanie moczu po porodzie minie?

Nietrzymanie moczu dłużej utrzymuje się i częściej występuje u mam z nadprogramowymi kilogramami. Staraj się więc kontrolować swoją wagę. Zazwyczaj dolegliwość ustępuje w czasie połogu. Ale nie każdy organizm regeneruje się w tym samym tempie. Wiele też zależy od powrotu do dawnej aktywności. Jeśli będziesz dużo się ruszać (spacery, codzienna gimnastyka), mięśnie, w tym także miednicy, będą lepiej odżywiane.

Czytaj: Jak wrócić do formy po porodzie? 6 porad, dzięki którym szybko poczujesz się lepiej

Jak ćwiczyć mięśnie Kegla?

Zamiast czekać, aż samo przejdzie, warto zacząć trenować siłę tych najważniejszych mięśni – mięśni Kegla – wkrótce po porodzie, świadomie napinając je i rozluźniając na przemian. Dobrze jest to robić o każdej porze dnia, w każdej pozycji.

Pierwsze dni zwykle nie przynoszą poprawy. Możesz mieć wrażenie, że nie masz żadnej kontroli nad układem moczowym, ale się nie zrażaj. Zapewne już miesiąc od rozpoczęcia ćwiczeń zauważysz, że jest lepiej. Najważniejsza jest tutaj systematyczność.

Jeśli nie wiesz, które mięśnie należy ćwiczyć, podczas wizyty w toalecie zatrzymuj strumień moczu – to właśnie te. Ale potem ćwicz już na sucho, bo trening w toalecie utrudnia opróżnianie pęcherza i sprzyja infekcjom. Pracując nad siłą mięśni, pamiętaj, aby niepotrzebnie ich nie obciążać. Przez parę tygodni po porodzie unikaj dźwigania i przestrzegaj diety bogatej w błonnik, by nie dopuścić do zaparć. A gdy forma już ci na to pozwoli, pomyśl o intensywniejszych ćwiczeniach (pływanie, szybkie marsze, pilates, rower).

Dlaczego warto ćwiczyć mięśnie Kegla?

Nie rezygnuj z trenowania mięśni Kegla również wtedy, kiedy sytuacja wróci do normy. One pozostaną mocne, dopóki systematycznie pracują. A sprawne mięśnie miednicy to kapitał na lata – unikniesz nietrzymania moczu w kolejnej ciąży i wielu dolegliwości w wieku dojrzałym.

Jak radzić sobie z nietrzymaniem moczu po porodzie?

Póki problem nie ustąpi, ułatwiaj sobie życie, unikając krępujących sytuacji.

  • Odwiedzaj toaletę tuż przed wyjściem z domu. Godzinę wcześniej nie pij napojów moczopędnych (kawy, czerwonej herbaty, ziół, np. brzozy, skrzypu).
  • Dbaj o higienę intymną: noś bawełnianą, przewiewną bieliznę. Na wszelki wypadek miej zawsze przy sobie zapasowe majtki oraz wkładki higieniczne i zmieniaj je nawet kilka razy dziennie, jeśli jest taka konieczność. Wilgoć i bakterie sprzyjają bowiem infekcjom okolic intymnych, co oznacza, że problem może się nasilić.
  • Nie ograniczaj picia napojów, szczególnie jeżeli karmisz piersią – grozi to odwodnieniem. Poza tym mniejsza ilość moczu, związana z ograniczaniem płynów, to również o wiele większe ryzyko stanów zapalnych dróg moczowych.
  • Codziennie ćwicz mięśnie Kegla, zaczynając od kilku serii po 10 powtórzeń dziennie, z czasem zwiększając ich częstotliwość i liczbę. Podczas treningu pamiętaj o miarowym oddychaniu (wstrzymywanie oddechu powoduje, że pracujące mięśnie są niedotlenione). Ważne! Mięśnie Kegla ćwiczymy na wydechu – tak jest efektywniej.
  • Jeśli przypadłość zaskakuje cię kilka razy dziennie, obserwuj, po jakim czasie od wypicia napoju zdarza ci się zmoczyć bieliznę. Staraj się uprzedzić bieg wypadków i wcześniej idź do toalety.

Czytaj: Nietrzymanie moczu a seks. Czy unikanie bliskości jest uzasadnione?

Jak leczy sie nietrzymanie moczu?

Aż 2/3 młodych mam ma problem z popuszczaniem moczu w pierwszych tygodniach, a nawet miesiącach po porodzie. Dlatego, jeśli codzienne ćwiczenia nie przynoszą szybko oczekiwanych rezultatów, warto zasięgnąć porady lekarza. Jest wiele terapii – można wybrać jedną z nich, albo stosować kilka jednocześnie.

Lekarz może zalecić elektrostymulację mięśni dna miednicy (pobudzanie do skurczu mięśni poprzez zastosowanie prądu elektrycznego), biofeedback, czyli kontrolowane przez lekarza i pacjentkę ćwiczenie skurczów dna miednicy przy zastosowaniu specjalnej aparatury. Czasami konieczne jest leczenie farmakologiczne.

Można też i warto korzystać z dostępnych w sklepach akcesoriów, ułatwiających mięśniom miednicy powrót do formy sprzed ciąży. Dla młodej mamy najlepsze są takie, których można używać samodzielnie, w domu (np. Stymulator Kegel Plus). Urządzenie tego typu polecane jest zwłaszcza tym kobietom, które nie są pewne, czy ćwiczą właściwe mięśnie – urządzenie pobudza je do skurczu z optymalną częstotliwością i siłą, ucząc je w ten sposób efektywnej i samodzielnej pracy

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych – czytaj już za 3 zł!

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE
Irmina Doniec
|

ja mialam cc a tez popuszczam :( tyle rzeczy probowalam i problem dalej pozostal.. boje sie ze to zostanie mi na zawsze