1 trymestr ciąży – co jeść w ciąży, aby malec rósł zdrowo?

2019-07-26 13:19 Anna Kuliberda
co jeść
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com 1 trymestr ciąży - co jeść? Produkty bogate w witaminy i składniki odżywcze.

Co jeść w ciąży? To ważne pytanie, ponieważ odżywianie w okresie oczekiwania na dziecko ma ogromne znaczenie dla jej przebiegu – nie tylko z perspektywy płodu, ale i matki. Jest to szczególnie ważne w 1 trymestrze ciąży, kiedy kształtują się wszystkie narządy i układy dziecka. Podpowiadamy, co jeść w 1 trymestrze ciąży.

10 absolutnie zakazanych rzeczy. Posłuchaj, czego nie wolno robić w 1 trymestrze ciąży. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami

Oczekujesz dziecka i chcesz dla niego jak najlepiej, dlatego pewnie nie raz zastanawiasz się, co jeść w ciąży, aby malec rósł zdrowo. Odpowiednie odżywianie w ciąży ma wpływ nie tylko dla samopoczucia mamy, ale przede wszystkim na prawidłowy rozwój dziecka i jego zdrowie.

Spis treści:

  1. Co jeść w 1 trymestrze ciąży, aby malec rósł zdrowo?
  2. Ile jeść w 1 trymestrze ciąży?
  3. Ile pić w 1 trymestrze ciąży?
  4. Jakie składniki są wskazane w 1 trymestrze ciąży?
  5. Czego nie jeść w 1 trymestrze ciąży?

Co jeść w 1 trymestrze ciąży, aby malec rósł zdrowo?

To, co jesz w ciąży, jest szczególnie ważne w 1 trymestrze, czyli w okresie organogenezy. W tym czasie powstają wszystkie najważniejsze narządy wewnętrzne dziecka, kształtują się układy, w tym najważniejszy - centralny układ nerwowy.

Prawidłowa organogeneza w dużej mierze zależy od tego, co jesz w ciąży. To jak przebiegnie, będzie miało wpływ na całą ciążę i życie dziecka po porodzie. Najwięcej wad wrodzonych powstaje właśnie podczas 1 trymestru ciąży, dlatego każda przyszła mama powinna być wyjątkowo ostrożna na tym etapie i dbać o to, co je.

Mądrze ułożony jadłospis wzmocni też odporność ciężarnej, doda jej siły, sprawi, że nie straci na atrakcyjności i zmniejszy uciążliwość objawów ciążowych, np. zaparć, mdłości.

Dziecku zaś dostarczy niezbędnych wartości odżywczych (witamin, minerałów, pierwiastków) i ograniczy ryzyko wystąpienia niektórych komplikacji ciążowych. Niektóre produkty są bowiem zakazane do spożywania w trakcie ciąży, bo mogą być źródłem chorób zagrażających życiu dziecka.

Czytaj:

Dolegliwości ciążowe w 1 trymestrze

Zaparcia w ciąży: 10 sposobów na zatwardzenie w ciąży

Ile jeść w 1 trymestrze ciąży?

Jadłospis w ciąży wielu osobom kojarzy się z jedzeniem za dwoje. To błąd. Zapotrzebowanie na kalorie w ciąży jest tylko niewiele większe niż normalnie, a w 1 trymestrze ciąży w ogóle nie różni się od zapotrzebowania przed ciążą.

Nie należy więc objadać się, tłumacząc to swoim wyjątkowym stanem. Najważniejsze jest rozsądne odżywianie w ciąży, wykluczające puste kalorie. W 1 trymestrze ciąży kobieta powinna przytyć maksymalnie około 2 kilogramów.

Czytaj: Pierwsze objawy ciąży - wczesne oznaki, że będziesz mamą

Ile pić w 1 trymestrze ciąży?

Woda jest podstawą w jadłospisu w ciąży. Zapobiega odwodnieniu i umożliwia m. in. utrzymanie wód płodowych w odpowiedniej ilości. Ponadto jest niezbędna dla dziecka – płód składa się nawet w 94 procentach z wody!

Woda poprawia również samopoczucie ciężarnej – zapobiega wzdęciom, zmniejsza mdłości. Zaleca się, by przyszła mama wypijała co najmniej 3 litry wody dziennie, już od 1 trymestru ciąży.

Oczywiście wliczając w to również wodę znajdującą się w owocach, zupach czy innych napojach. Choć to woda nisko zmineralizowana jest najzdrowszym napojem w ciąży, przyszła mama może pić również wodę źródlaną, soki, herbaty ziołowe i owocowe.

Czytaj: O czym powinnaś pamiętać w 1 trymestrze ciąży?

Jakie składniki są wskazane w 1 trymestrze ciąży?

1 trymestr ciąży - co jeść? Niezbędne jest przyjmowanie kwasu foliowego, by ograniczyć ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej u dziecka. Kwas foliowy znajduje się w wielu produktach, których spożywanie w 1 trymestrze ciąży powinno być większe. Są to: zielone warzywa, pomarańcze, orzechy, bób, słonecznik.

Dobrze jest jeść duże ilości mięsa, głównie z powodu żelaza, które zawierają. Żelazo znajduje się także w jajkach, produktach zbożowych i niektórych warzywach (szpinak, natka, buraki).

W diecie przyszłej mamy muszą znaleźć się warzywa i owoce. Głównie ze względu na cenne źródło witamin, szczególnie witaminy C.

Sprawdź, jak rozwija się płód w kolejnych tygodniach ciąży

Czego nie jeść w 1 trymestrze ciąży?

W 1 trymestrze ciąży, jak i w kolejnych jej miesiącach, warto się wystrzegać jedzenia produktów, które mogą zaszkodzić ciąży i dziecku. Z jadłospisu w ciąży należy wykluczyć:

  • surowe jajka (np. kogel mogel, lody) – istnieje ryzyko zarażenia się salmonellą,
  • używki (narkotyki, dopalacze, mocna kawa, alkohol, papierosy),
  • fast foody – puste kalorie, które nie dostarczają wartości odżywczych. Mogą być przetworzone i sztuczne, a więc szkodliwe dla zdrowia,
  • surowe mięso, ryby, owoce morza  - istnieje ryzyko zarażenia się toksoplazmozą,
  • produkty z mleka niepasteryzowanego (np. sery pleśniowe).

Czytaj: Kawa w ciąży - czy można pić kawę w ciąży?

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE