Jakie witaminy i minerały są potrzebne w 2 trymestrze ciąży?

Jakie witaminy są potrzebne przed ciążą i w kolejnych trymestrach ciąży
Autor: _photos.com|photos.com Jakie witaminy są potrzebne przed ciążą i w kolejnych trymestrach ciąży

Zawartość witamin i minerałów w 2 trymestrze ciąży ma kluczowe znaczenie dla zdrowia rozwijającego się dziecka. Dowiedz się, jakie witaminy i minerały są potrzebne w 2 trymestrze ciąży i jak powinna wyglądać prawidłowa dieta przyszłej mamy.

Zapotrzebowanie na witaminy i minerały w drugim trymestrze wzrasta. Dotyczy to szczególnie witaminy C, witamin z grupy B oraz witamin A i D. Dlatego od początku tego trymestru aż do końca ciąży staraj się zjadać codziennie ok. 500 g warzyw i 400 g owoców.

Pamiętaj o tym, aby nie były to wciąż te same gatunki – urozmaicaj posiłki, by maksymalnie wzbogacić podaż witamin i składników mineralnych. Nadal powinnaś przyjmować kwas foliowy, w takiej samej dawce jak dotychczas – suplementację należy prowadzić do końca drugiego trymestru, choć nie ma to już wpływu na wady wrodzone dziecka. Kwas foliowy poprawia jednak wchłanianie żelaza i zmniejsza ryzyko nadciśnienia indukowanego ciążą.

Witaminy i minerały w II trymestrze ciąży

  • Kwas DHA

Cały czas bardzo ważny jest też kwas DHA, którego gromadzenie w ośrodkowym układzie nerwowym dziecka jest najwyższe po 20. tygodniu ciąży. Dlatego pamiętaj o jedzeniu ryb dwa razy w tygodniu.

Czytaj również: Jakie witaminy i minerały są potrzebne w 3 trymestrze ciąży?

Jakie witaminy i minerały są potrzebne w 1 trymestrze ciąży?

  • Witamina D3

Od początku drugiego trymestru rozpocznij też suplementację witaminy D3. Udowodniono jej bardzo dobry wpływ na rozwój ciąży, a wyniki niektórych badań wskazują, że niedobór witaminy D3 występuje u 100 proc. kobiet i noworodków w Polsce!

Jest ona niezbędna przede wszystkim do prawidłowego rozwoju układu kostnego dziecka, ale wpływa także na proces transkrypcji (przepisywania informacji genetycznej) w ponad 200 genach. Niedobory witaminy D u dziecka przyczyniają się nie tylko do rozwoju krzywicy i niedostatecznej mineralizacji kości, lecz też zwiększają ryzyko m.in. cukrzycy, nowotworów i chorób autoimmunologicznych.

Ok. 80 proc. zapotrzebowania na witaminę D zaspokaja wytwarzanie jej w skórze pod wpływem światła słonecznego. W pożywieniu jej źródłami są: tran, tłuste ryby, jaja, mleko i jego przetwory. Ale wobec tak powszechnych niedoborów, każda ciężarna powinna przyjmować suplementy z witaminą D3.

  • Żelazo

Podczas ciąży aż o 50 proc. wzrasta zapotrzebowanie na żelazo. Niedobór tego pierwiastka powoduje u ciężarnej niedokrwistość (anemię) – we krwi jest wtedy zbyt mało tlenu, a niedotlenienie może być przyczyną porodu przedwczesnego lub zahamowania wzrostu płodu.

Główne źródła żelaza to: drożdże piwne, pestki dyni, otręby pszenne, kakao, soja, żółtka jaj, chude mięso, fasola, groch, figi. Często jednak dieta nie wystarcza i potrzebna jest suplementacja, zwłaszcza w drugim i trzecim trymestrze.

Powinna się ona odbywać pod kontrolą lekarza. Według rekomendacji Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników kobieta ciężarna zagrożona anemią powinna przyjmować 30 mg żelaza dziennie, a ciężarna z już stwierdzoną anemią (hemoglobina poniżej 11 g/dl) – od 60 do 120 mg dziennie.

Warto zapamiętać

SUPLEMENTACJA w 2 trymestrze ciąży

  • kwas foliowy - 0,4 mg dziennie
  • DHA - 200–500 mg dziennie
  • jod - 250 μg dziennie
  • witamina D3 - 1500-2000 iu, czyli 20–25 μg dziennie
  • żelazo - 30–120 mg dziennie (w razie potrzeby)
Suplementy diety w ciąży - kwasy DHA

Czytaj: Jakie suplementy w ciąży powinno się przyjmować?

Jak rozwija się dziecko w brzuchu mamy? Zajrzyj do kalendarza ciąży

Dieta kobiety w ciąży powinna być bogata w ryby

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE