Jakie witaminy i minerały są potrzebne w 3 trymestrze ciąży?

czy brac witaminy w ciazy
Autor: _photos.com

Witaminy i minerały w trzecim trymestrze ciąży są nadal potrzebne, mimo że nie ma już ryzyka powstania wad wrodzonych. Ale dziecko intensywnie rośnie, dlatego nadal potrzebujesz dużo witamin i minerałów. Sprawdź, na jakie witaminy i minerały zwrócić uwagę w 3 trymestrze ciąży.

Witaminy i minerały w 3 trymestrze ciąży są potrzebne dla prawidłowego wzrostu nienarodzonego dziecka. W okresie ciąży, także w 3 trymestrze, wzrasta u kobiety zapotrzebowanie nie tylko na kwas foliowy, ale również na inne witaminy, takie jak witamina D, witamina E, witamina C i witaminy z grupy B.

Sprawdź, jakie witaminy są niezbędne do prawidłowego rozwoju płodu i jaką należy zastosować suplementację. Poznaj naturalne źródła witamin i potencjalne zagrożenia dla płodu, wynikające z ich przedawkowania.

Witaminy i minerały w 3 trymestrze ciąży

  • Witaminy

Ostatnie trzy miesiące ciąży to intensywny wzrost płodu, musisz więc nadal dbać o odpowiednią ilość witamin. Zwróć uwagę na witaminę C, która jest niezbędna do syntezy kolagenu. Proces ten jest bardzo istotny w ostatnich miesiącach ciąży, ponieważ kolagen zwiększa odporność błon płodowych na rozerwanie.

Także witamina E zmniejsza ryzyko przedwczesnego pęknięcia błon płodowych i przedwczesnego porodu. Jej niedobór może wiązać się z wystąpieniem zatrucia ciążowego – poważnego schorzenia objawiającego się nadciśnieniem tętniczym, obrzękami, białkomoczem.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E w ciąży wynosi 15–19 mg. Jej źródłami są m.in.: oleje roślinne, warzywa liściaste i strączkowe, produkty zbożowe, masło, mleko, jaja. Do końca ciąży kontynuuj suplementację witaminy D3.

Czytaj: 15 warzyw i owoców, które służą ciąży i przyszłej mamie

Kalendarz ciąży - sprawdź, jak rozwija się dziecko w brzuchu mamy

  • Kwas DHA, jod

Przez cały trzeci trymestr należy kontynuować również suplementację jodu oraz kwasu DHA. Istnieją dowody naukowe, że ten ostatni zapobiega porodom przedwczesnym, dlatego kobiety, u których występuje takie ryzyko, mogą przyjmować nawet 1000 mg DHA dziennie.

  • Magnez

Jeśli dokuczają ci częste skurcze mięśni nóg, prawdopodobnie brakuje ci magnezu, który reguluje przewodnictwo nerwowo-mięśniowe i zwiększa gęstość mineralną kości. W ciąży zapotrzebowanie na magnez wzrasta niemal o połowę.

Główne źródła tego pierwiastka to: kakao, kasza gryczana, orzechy, fasola, groch, płatki kukurydziane i owsiane, razowe pieczywo, banany. W stanach niedoboru wskazana jest suplementacja.

Czytaj: Superważne kwasy Omega-3 w ciąży

Jakie suplementy w ciąży powinno się przyjmować?

Warto wiedzieć

SUPLEMENTACJA witamin i minerałów w 3 trymestrze ciąży:

  • DHA - od 600 do 1000 mg dziennie
  • jod - 250 μg dziennie
  • witamina D3 - od 1500-2000 iU
  • magnez - od 200 do 1000 mg na dobę
  • żelazo - 30–120 mg dziennie (w razie potrzeby)
Suplementy diety w ciąży - witamina D3

Czytaj:

Jakie witaminy i minerały są potrzebne w 2 trymestrze ciąży?

Jakie witaminy i minerały są potrzebne w 1 trymestrze ciąży?

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE