Jakie witaminy i minerały są potrzebne w 3 trymestrze ciąży?

2020-07-21 14:19 Agnieszka Roszkowska
czy brac witaminy w ciazy
Autor: _photos.com

Witaminy i minerały w trzecim trymestrze ciąży są nadal potrzebne, mimo że nie ma już ryzyka powstania wad wrodzonych. Ale dziecko intensywnie rośnie, dlatego nadal potrzebujesz dużo witamin i minerałów. Sprawdź, na jakie witaminy i minerały zwrócić uwagę w 3 trymestrze ciąży.

Witaminy i minerały w 3 trymestrze ciąży są potrzebne dla prawidłowego wzrostu nienarodzonego dziecka. W okresie ciąży, także w 3 trymestrze, wzrasta u kobiety zapotrzebowanie nie tylko na kwas foliowy, ale również na inne witaminy, takie jak witamina D, witamina E, witamina C i witaminy z grupy B.

Sprawdź, jakie witaminy są niezbędne do prawidłowego rozwoju płodu i jaką należy zastosować suplementację. Poznaj naturalne źródła witamin i potencjalne zagrożenia dla płodu, wynikające z ich przedawkowania.

Witaminy i minerały w 3 trymestrze ciąży

  • Witaminy

Ostatnie trzy miesiące ciąży to intensywny wzrost płodu, musisz więc nadal dbać o odpowiednią ilość witamin. Zwróć uwagę na witaminę C, która jest niezbędna do syntezy kolagenu. Proces ten jest bardzo istotny w ostatnich miesiącach ciąży, ponieważ kolagen zwiększa odporność błon płodowych na rozerwanie.

Także witamina E zmniejsza ryzyko przedwczesnego pęknięcia błon płodowych i przedwczesnego porodu. Jej niedobór może wiązać się z wystąpieniem zatrucia ciążowego – poważnego schorzenia objawiającego się nadciśnieniem tętniczym, obrzękami, białkomoczem.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E w ciąży wynosi 15–19 mg. Jej źródłami są m.in.: oleje roślinne, warzywa liściaste i strączkowe, produkty zbożowe, masło, mleko, jaja. Do końca ciąży kontynuuj suplementację witaminy D3.

Czytaj: 15 warzyw i owoców, które służą ciąży i przyszłej mamie

Kalendarz ciąży - sprawdź, jak rozwija się dziecko w brzuchu mamy

  • Kwas DHA, jod

Przez cały trzeci trymestr należy kontynuować również suplementację jodu oraz kwasu DHA. Istnieją dowody naukowe, że ten ostatni zapobiega porodom przedwczesnym, dlatego kobiety, u których występuje takie ryzyko, mogą przyjmować nawet 1000 mg DHA dziennie.

Czytaj: Superważne kwasy Omega-3 w ciąży

  • Magnez

Jeśli dokuczają ci częste skurcze mięśni nóg, prawdopodobnie brakuje ci magnezu, który reguluje przewodnictwo nerwowo-mięśniowe i zwiększa gęstość mineralną kości. W ciąży zapotrzebowanie na magnez wzrasta niemal o połowę.

Główne źródła tego pierwiastka to: kakao, kasza gryczana, orzechy, fasola, groch, płatki kukurydziane i owsiane, razowe pieczywo, banany. W stanach niedoboru wskazana jest suplementacja.

Czytaj: Jakie suplementy w ciąży powinno się przyjmować?

miesięcznik "M jak mama"

Warto wiedzieć

SUPLEMENTACJA witamin i minerałów w 3 trymestrze ciąży:

  • DHA - od 600 do 1000 mg dziennie
  • jod - 150 μg dziennie
  • witamina D3 - od 1500-2000 iU
  • magnez - od 200 do 1000 mg na dobę
  • żelazo - 30–120 mg dziennie (w razie potrzeby)
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Nowy numer magazynu Dziecko Zakupy i My już w sprzedaży! A w nim ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży a także inspiracje i porady dla całej rodziny! 164 strony za 4,99 zł.

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE