Jakie witaminy i minerały są potrzebne w 1 trymestrze ciąży?

witaminy i minerały na 1 trymestr
Autor: Getty images

W ciąży potrzebujesz znacznie więcej pewnych witamin i mikroelementów, bo są one niezbędne do prawidłowego rozwoju twojego dziecka. Zobacz, które witaminy i minerały są najważniejsze w pierwszym trymestrze ciąży.

Witaminy i minerały w 1 trymestrze ciąży to ważny element diety przyszłej mamy.  Zróżnicowana i dobrze zbilansowana dieta to w ciąży sprawa niezwykle ważna, bo rozwijające się dziecko potrzebuje bardzo wielu witamin i innych składników odżywczych.

Jednak zapotrzebowanie na niektóre z tych elementów tak znacznie wzrasta, że często nawet przemyślana dieta nie jest w stanie dostarczyć ich przyszłej mamie w odpowiedniej ilości i potrzebna jest suplementacja w ciąży.

Warto wiedzieć, które witaminy i mikroelementy są szczególnie ważne i potrzebne w 1 trymestrze i w kolejnych trymestrach ciąży. A nawet trochę wcześniej. Bo jest taka witamina, o której trzeba pomyśleć już na etapie planowania ciąży. Mowa oczywiście o kwasie foliowym (witamina B9), który jest najważniejszy przed ciążą i w pierwszych jej tygodniach.

Jego niedobór w tym czasie sprzyja powstawaniu u płodu poważnych wad centralnego układu nerwowego (rozszczep kręgosłupa, bezmózgowie, wodogłowie itd.). Dlatego kobiety planujące macierzyństwo powinny mieć nawyk przyjmowania kwasu foliowego w tabletkach.

Czytaj: Dieta w ciąży, czyli odżywianie ciężarnej pod lupą

Planowanie ciąży? 7 wskazówek, jak przygotować się do ciąży

Witaminy i minerały w pierwszym trymestrze ciąży

  • Kwas foliowy

Przez pierwsze trzy miesiące ciąży należy bezwzględnie przyjmować kwas foliowy – w tej samej ilości co dotychczas (a jeśli w przeszłości urodziłaś już dziecko z wadą układu nerwowego, powinnaś przyjmować 4 mg wit. B9 dziennie).

Oczywiście kwas foliowy można też znaleźć w wielu produktach. Zawierają go: ciemnozielone warzywa (szpinak, brokuły, brukselka, szparagi, kapusta włoska), natka i korzeń pietruszki, papryka, owoce kiwi i wiele innych produktów.

Jednak według specjalistów sama dieta rzadko jest w stanie pokryć zapotrzebowanie na ten ważny związek, dlatego suplementacja jest konieczna.

Czytaj: KWAS FOLIOWY w ciąży. Dawkowanie kwasu foliowego

  • Witaminy C i A

Pierwsze 12 tygodni ciąży to okres bardzo intensywnego różnicowania się komórek płodu, które będą wchodziły w skład poszczególnych układów i narządów. Niedobory witamin i składników mineralnych mogą spowodować uszkodzenia w budowie płodu, dlatego tak ważne jest dostarczanie na bieżąco elementów potrzebnych do organogenezy.

Oprócz kwasu foliowego ważne są też działające antyoksydacyjnie witamina C i prowitamina A (beta-karoten), które tworzą system ochrony przed działaniem wolnych rodników. Witamina C wspomaga poza tym wchłanianie żelaza. Aby zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na tę witaminę, powinnaś jeść dużo warzyw i owoców.

Dobrymi źródłami witaminy C są: owoce cytrusowe, kiwi, jabłka, porzeczki, maliny, truskawki, cebula, brokuły, brukselka, pomidory, natka pietruszki, owoce dzikiej róży. Suplementacja witaminy C jest zalecana u kobiet: w ciąży mnogiej, z nadciśnieniem indukowanym ciążą, cukrzycą ciężarnych.

Witamina A reguluje prawidłowe różnicowanie się komórek nabłonkowych, a także bierze udział w procesach widzenia. Jej odpowiednia podaż zabezpiecza przed upośledzeniem wewnątrzmacicznego wzrostu płodu.

Jednak jej nadmiar może być szkodliwy, dlatego w ciąży źródłem witaminy A powinny być głównie: mleko i przetwory mleczne, jaja oraz ryby. Bogate w witaminę A warzywa (marchew, czerwona papryka, dynia) powinny być spożywane w ograniczonych ilościach, natomiast wątróbki lepiej nie jeść w ogóle. Musisz też unikać leków dermatologicznych zawierających retinol.

Czytaj: Cukrzyca ciążowa dieta: jadłospis dla mam z cukrzycą [PDF DO POBRANIA]

Dieta bogata w żelazo w ciąży – produkty bogate w żelazo dla przyszłej mamy

  • Witaminy z grupy B

Jeśli dokuczają ci mdłości i wymioty, jedz produkty z witaminą B6 (mięso, ryby, drób, jaja, mleko, drożdże). Przy silnych wymiotach wskazana jest suplementacja w dawce 2 mg dziennie. Pozostałych witamin z grupy B (B1, B3, B6, B12) powinna ci dostarczyć dieta.

Ich źródłami są: podroby i chude mięso, jaja, drożdże, ryby, mleko, sery. Witaminy te odgrywają ważną rolę w procesie przemiany materii, a ich niedobór wpływa niekorzystnie na układ krążenia i układ nerwowy.

Czytaj: WEGETARIANIZM w CIĄŻY: czy w ciąży powinno się jeść mięso

Warto zapamiętać
Dieta w ciąży: co jeść w ciąży, aby płód rozwijał się prawidłowo? Jakie witaminy są dla kobiety i dziecka niezbędne?

Autor: _materialy_prasowe

SUPLEMENTACJA:

  • kwas foliowy - 0,4 mg dziennie
  • witamina B6 - 2 mg dziennie (przy silnych mdłościach i wymiotach)
  • DHA - 200–600 mg dziennie
  • jod - 150 μg dziennie
  • Jod

Przez całą ciążę, a zwłaszcza w pierwszych tygodniach, bardzo ważna jest również odpowiednia podaż jodu, bo od tego zależy prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. Hormony tarczycy niezbędne są do rozwoju mózgu i kości dziecka. Ich skrajny niedobór może spowodować ciężkie upośledzenie umysłowe płodu (kretynizm), wady układu kostnego, a także przedwczesne odklejenie się łożyska czy poronienie.

Szczególnie ważny jest okres pierwszych 10 tygodni od zapłodnienia, bo wówczas płód nie ma jeszcze własnej tarczycy i jest uzależniony od dostawy hormonów z organizmu matki, a właśnie wtedy najbardziej intensywnie rozwijają się jego wszystkie narządy, w tym mózg.

Zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników każda przyszła mama powinna przyjmować jod w dawce 150 μg na dobę. Pozostałe zapotrzebowanie powinno zostać zaspokojone przez dietę (ryby morskie, owoce morza, jodowana sól kuchenna i woda mineralna).

  • Kwas DHA

W diecie Polek występują też duże niedobory niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, zwłaszcza kwasu DHA, którego głównym źródłem są ryby morskie i owoce morza. Kwas DHA ma bardzo korzystny wpływ na rozwój układu nerwowego i narządu wzroku dziecka.

Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników zaleca suplementację w dawce 200–300 mg DHA dziennie, a w przypadku niskiego spożycia ryb – nawet 600 mg DHA dziennie.

Czytaj: Prawdy i mity o DHA. Co musisz wiedzieć o tym kwasie tłuszczowym w ciąży?

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE