WEGETARIANIZM w CIĄŻY: czy powinno się jeść mięso w ciąży?

Wegetarianizm w ciąży
Autor: thinkstockphotos.com Wegetarianizm w ciąży jest bezpieczny, pod warunkiem, że dieta jest zbilansowana.

Kiedyś przekonanie, że wegetarianka w ciąży powinna jeść mięso, było dość powszechne. Dziś to się już wprawdzie zmieniło, ale nadal można spotkać osoby, które twierdzą, że dieta wegetariańska jest w ciąży niewskazana, a nawet szkodliwa. A jak jest naprawdę z jedzeniem mięsa w ciąży?

Czy powinno się jeść mięso w ciąży? Specjaliści od żywienia już dawno stwierdzili, że mięso nie jest obowiązkowym elementem menu przyszłej mamy, ponieważ wszystkie niezbędne składniki odżywcze znajdują się w innych pokarmach roślinnych.

Spis treści:

  1. Czy mięso w ciąży jest niezbędne?
  2. Czy wegetarianizm w ciąży jest dobry dla płodu?
  3. Dieta wegetariańska w czasie ciąży
  4. Jakie produkty roślinne dostarczają białka?
  5. Jakie produkty roślinne dostarczają żelaza?

Czy mięso w ciąży jest niezbędne?

Rozwój płodu, a także zdrowie dziecka w przyszłości zależy od diety ciężarnej kobiety – to fakt potwierdzony naukowo. Zdaniem dietetyków, nie oznacza to jednak, że wegetarianka w ciąży powinna zrezygnować ze swych przekonań i upodobań dla dobra dziecka.

Prawidłowo zbilansowana dieta wegetariańska jest zdrowa i korzystna dla człowieka na każdym z etapów jego życia, włącznie z okresem życia płodowego i karmienia.

Potwierdzają to również badania: brak mięsa w menu nie wpływa na zmniejszoną masę urodzeniową dziecka ani na wystąpienie wad rozwojowych. Nie jest też przyczyną anemii u kobiety.

Niedokrwistość w ciąży  jest częstym problemem. Powód to niedobór żelaza, a za jego najlepsze źródło tradycjonaliści uważają właśnie mięso (żelazo z mięsa lepiej się wchłania niż żelazo pochodzenia roślinnego).

Jednak obecnie wielu specjalistów uważa, że żelazo pochodzenia roślinnego wcale nie wchłania się gorzej, a nawet jeśli tak jest, to wystarczy zwiększyć jego ilość w diecie, jedząc dużo takich produktów, jak otręby pszenne, nasiona roślin strączkowych, pestki dyni, szpinak, natkę pietruszki, pokrzywę czy drożdże piwne.

Wegetarianie podkreślają, że anemię mogą też powodować niedobory kwasu foliowego, a tego akurat wegetarianki mają pod dostatkiem, bo jedzą dużo warzyw. Mięso to także bardzo dobre źródło białka, ale nie jest to źródło jedyne.

Czytaj: Dieta bogata w żelazo w ciąży – produkty bogate w żelazo

15 warzyw i owoców, które służą ciąży

Czy wegetarianizm w ciąży jest dobry dla płodu?

Dieta bez mięsa nie zaszkodzi nienarodzonemu dziecku. Istnieje jednak pewien warunek: przez cała ciążę (a najlepiej jeszcze wcześniej) należy dostarczać organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych. Jadłospis musi być więc właściwie zbilansowany, różnorodny i wartościowy odżywczo.

Przyszłe mamy mają zwiększone zapotrzebowanie na wiele składników odżywczych, ale dobrze zaplanowane posiłki wegetariańskie mogą je w dużym stopniu pokryć. Warto jednak w ciąży być pod opieką dietetyka, który pomoże ustalić właściwy jadłospis, w zależności od rodzaju stosowanej diety.

Bo jest wiele rodzajów wegetarianizmu: laktoowowegetarianie żywią się produktami roślinnymi oraz mlekiem i jajami, laktowegetarianie rezygnują z jaj, ale spożywają nabiał i produkty roślinne, weganie jedzą wyłącznie produkty pochodzenia roślinnego.

Tak więc samo niejedzenie mięsa nie jest dużym problemem, bo mleko i jaja z powodzeniem je zastępują, dostarczając pełnowartościowego białka.

Najlepiej więc, aby menu przyszłej mamy zostało zaplanowane i rozpisane, a przynajmniej kontrolowane przez specjalistę od żywienia. Tylko wtedy będziemy mieć pewność, że spełnia powyższe wymogi.

Warto też, aby ciężarna wegetarianka powiedziała o swojej diecie ginekologowi prowadzącemu ciążę – w internecie można też znaleźć położników, którzy specjalizują się w opiece nad ciężarnymi wegetariankami.

Czytaj: Dieta w ciąży: co jeść, by nie przytyć nadmiernie w ciąży

Dieta wegańska w ciąży. Sprawdź, czy weganizm w ciąży jest bezpieczny?

Dieta wegetariańska w czasie ciąży

Jeżeli jednak przyszła mama stosuje bardziej restrykcyjną dietę i nie je żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, ryzyko niedoborów pokarmowych jest większe. Takiej ciężarnej może grozić niedobór białka, żelaza, witamin (zwłaszcza D i B12), wapnia i bardzo ważnego w ciąży kwasu DHA.

Skonstruowanie przez specjalistę indywidualnego jadłospisu jest istotne, ponieważ w ciąży kobieta potrzebuje większej ilości niektórych składników, zwłaszcza tych dostarczanych zwykle w mięsie. 

Dieta wegetariańska przyszłej mamy musi uwzględniać też większe zapotrzebowanie na energię i składniki mineralne (wapń, żelazo, cynk, jod). Tylko taka gwarantuje zdrowie i prawidłowy rozwój dziecka.

Ale to też nie oznacza, że lekarz czy dietetyk będzie namawiał tę mamę do zmiany diety. W pierwszej kolejności należy skomponować optymalny dla niej jadłospis. I tak białka dostarczą rośliny strączkowe, wapnia – ziarna sezamu, tofu, brokuły i suszone figi, a cynku, magnezu i innych minerałów – dużo odpowiednich warzyw, owoców i zbóż.

Ostatecznie zawsze pozostaje suplementacja. W przypadku niektórych składników jest ona niezbędna: wszystkie mamy weganki muszą suplementować witaminę B12 i kwas DHA. Ale mięsa jeść nie muszą.

Czytaj: Produkty zakazane w ciąży: zobacz, czego nie wolno ci jeść

Dobrze wiedzieć

Rośliny strączkowe to doskonały zamiennik mięsa

mgr Hanna Stolińska, dietetyk kliniczny, Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie

Według raportu Amerykańskiego Towarzystwa Dietetycznego i dietetyków z Kanady odpowiednio zbilansowana dieta wegetariańska może być stosowana w okresie ciąży i karmienia piersią.

Wprowadzenie mięsa nie jest konieczne, a nawet niewskazane, ponieważ zmiany w diecie mogą negatywnie wpływać na rozwój dziecka. Mięso należy do produktów zakwaszających organizm i jest ciężkostrawne, co może pogarszać samopoczucie przyszłej mamy.

Wszystkie składniki odżywcze, witaminy i składniki mineralne znajdujące się w mięsie można dostarczyć, spożywając jaja, nabiał oraz wszystkie produkty pochodzenia roślinnego.

Aby zapobiec niedoborom pokarmowym podczas ciąży, kobieta na diecie wegetariańskiej musi szczególnie zwrócić uwagę na prawidłowe spożycie białka, wielonienasyconych kwasów omega-3, żelaza, witamin A, C, B6, B12, folianów, niacyny, jodu i cynku.

Bardzo ważne jest, aby spożywać rośliny strączkowe, które są doskonałym zamiennikiem mięsa. Soczewica, ciecierzyca, groszek, fasolka, soja, bób zawierają białko, na które wzrasta zapotrzebowanie w czasie ciąży, oraz żelazo (ciecierzyca zawiera trzy razy więcej żelaza niż mięso). W przypadku niedoborów witamin i składników mineralnych niezbędna jest suplementacja.

Jakie produkty roślinne dostarczają białka?

Badania pokazują, że w okresie ciąży wzrasta na przykład zapotrzebowanie na białko: o 6 g dziennie. Warzywa (soczewica, fasola), będące podstawą diety wegetariańskiej oraz tofu, orzechy i jaja są doskonałym źródłem protein.

Podobnie jak nasiona roślin strączkowych, bardzo zasobne w białko – warto wybierać ciecierzycę i soczewicę czerwoną. Spożywaj też produkty mleczne, najlepiej te mniej kaloryczne, 2-proc., kefir, naturalne jogurty (bez dodatku cukru), chudy twaróg.

Czytaj: Czy dziecko może nie jeść mięsa?

Jakie produkty roślinne dostarczają żelaza?

W ciągu 9 miesięcy zwiększa się zapotrzebowanie na ten pierwiastek, gdyż organizm produkuje więcej krwi niezbędnej do transportu wszystkich składników odżywczych do łożyska. Jeśli kobieta nie zwiększy ilości spożywanego żelaza, istnieje ryzyko anemii.

Żelazo oczywiście najprościej dostarczyć za pośrednictwem podrobów i czerwonego mięsa. Każda wegetarianka jednak wie, że źródłem tego pierwiastka jest również jarmuż (100 g warzywa zapewnia aż 20 proc. dziennego zapotrzebowania).

Bogate w żelazo są też zielone warzywa liściaste, jak szpinak, suszone owoce, pełne ziarna oraz orzechy, drożdże piwne, pestki dyni, otręby pszenne, kiełki pszenicy, kakao, pokrzywa, soja, żółtka jaj, płatki owsiane.

Czytaj: Poznaj 5 zasad, dzięki którym unikniesz anemii i niedokrwistości w ciąży

Niemowlę na diecie wegetariańskiej: 6 PORAD EKSPERTA

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych!

Pobierz
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE