10 rzeczy, które musisz zrobić, gdy dowiesz się o ciąży

2022-02-18 15:27

Pierwsze tygodnie ciąży wymagają wprowadzenia w życiu pewnych zmian. Przeczytaj, co zrobić, gdy dowiesz się, że będziesz mamą i poznaj plan na pierwsze tygodnie ciąży.

10 rzeczy, które musisz zrobić, gdy dowiesz się o ciąży
Autor: Getty images 10 rzeczy, które musisz zrobić, gdy dowiesz się o ciąży

Pierwsze tygodnie ciąży są okresem o szczególnym znaczeniu, bo wtedy kształtują się wszystkie organy płodu. Przyszła mama może ten proces mądrze wspierać. Przeczytaj, co warto zrobić, gdy podejrzewasz, że jesteś w ciąży albo już o tym wiesz. Oto plan na pierwsze tygodnie ciąży, czyli 10 rzeczy, które musisz zrobić, gdy test ciążowy pokaże dwie kreski. 

Spis treści

  1. Przyjmuj kwas foliowy
  2. Zrezygnuj z picia alkoholu
  3. Rzuć palenie
  4. Nie bierz leków bez porozumienia z lekarzem
  5. Lepiej się odżywiaj
  6. Uzupełniaj dietę suplementami
  7. Pij mniej kawy i czarnej herbaty
  8. Idź ginekologa
  9. Staraj się unikać infekcji
  10. Więcej odpoczywaj
Badania w 1. miesiącu ciąży

Przyjmuj kwas foliowy

W pierwszych tygodniach ciąży suplementuj kwas foliowy. To jedno z najważniejszych zaleceń: codziennie przyjmuj 400 μg kwasu foliowego w tabletkach. Stosuj go od razu, nawet bez konsultacji z lekarzem, bo korzyści znacznie przewyższają ryzyko.

Kwas foliowy (witamina B9) zapobiega wystąpieniu u dziecka tak poważnych wad wrodzonych cewy nerwowej jak rozszczep kręgosłupa, przepuklina mózgowo-oponowa i mózgowo-rdzeniowa, rozszczep wargi i podniebienia, wady serca.

Zrezygnuj z picia alkoholu

Zrezygnuj z picia alkoholu. Ma on wyjątkowo szkodliwy wpływ na rozwój mózgu nienarodzonego dziecka: może poczynić w nim duże i nieodwracalne zmiany.

Rzuć palenie

Paląca mama funduje swemu dziecku „komorę gazową” – jak to sformułował jeden z lekarzy. Palenie powoduje, że płód ciągle jest narażony na niedotlenienie, a w związku z tym jest mniejszy i gorzej się rozwija. Nałóg zwiększa też ryzyko przedwczesnego porodu i nagłej śmierci łóżeczkowej.

Czytaj również: Wino i papierosy zanim dowiedziałaś się o ciąży - czy mogłaś zaszkodzić dziecku?

Wady wrodzone płodu - przyczyny najczęstszych wad rozwojowych

Nie bierz leków bez porozumienia z lekarzem

Nie stosuj żadnych leków bez porozumienia z lekarzem. W pierwszych tygodniach ciąży nawet niewinne na pozór tabletki mogą okazać się bardzo groźne. Jeśli stale przyjmujesz leki na jakąś chorobę przewlekłą (np. cukrzycę, padaczkę, choroby serca), musisz porozmawiać z prowadzącym cię lekarzem specjalistą, czy nie trzeba zmodyfikować leczenia.

Lepiej się odżywiaj

Zrezygnuj z fast foodów i dań zawierających produkty surowe (mięso, ryby, produkty z niepasteryzowanego mleka). Jedz dużo warzyw i owoców. W twojej diecie nie powinno też zabraknąć: chudego mięsa, ryb, nabiału, węglowodanów złożonych (gruboziarniste kasze i pieczywo, makarony) oraz ziaren (pestki słonecznika, dyni) i orzechów.

Uzupełniaj dietę suplementami

Oprócz kwasu foliowego jest jeszcze kilka innych bardzo ważnych składników diety w okresie ciąży: DHA, witamina D3, jod i żelazo. Niestety sama dieta nie jest w stanie zaspokoić zwiększonego zapotrzebowania na te składniki, dlatego konieczna jest ich suplementacja. O dokładnych dawkach porozmawiaj ze swoim lekarzem.

Pij mniej kawy i czarnej herbaty

Napoje te zawierają kofeinę, która w nadmiarze może zaszkodzić dziecku. Możesz bezpiecznie wypijać dziennie dwie filiżanki kawy lub herbaty.

Czytaj również: Pierwsza wizyta u ginekologa w ciąży - kiedy, jakie badania, o co pytać?

Kalendarz badań w ciąży [PDF do wydruku]

Idź ginekologa

Po stwierdzeniu ciąży idź, do lekarza, który skieruje cię na wiele badań, być może będzie też miał dla ciebie jakieś specjalne wytyczne związane z twoim zdrowiem albo sytuacją życiową. Skrupulatnie ich przestrzegaj.

Staraj się unikać infekcji

Na początku płód jest najmniej odporny na działanie wirusów i bakterii, dlatego unikaj „okazji” do nabawienia się infekcji. Zakażeniom sprzyja: przebywanie w dużych grupach osób, korzystanie z komunikacji publicznej, kontakty z małymi dziećmi.

Więcej odpoczywaj

Zrezygnuj z nocnych imprez, znajdź czas na długie spacery i dużo śpij.

miesięcznik "M jak mama"