Regres snu, czyli powrót do nieprzespanych nocy

2020-04-01 17:01 Sonia Młodzianowska
Regres snu, czyli powrót do nieprzespanych nocy
Autor: Getty Images Regres snu to chwilowe pogorszenie snu u dziecka, które samoczynnie ustępuje po kilku tygodniach.

Wraz z rozwojem dziecka zmienia się także jego sen. Nierzadko następuje wówczas regres snu, który chociaż zwykle mija w ciągu kilku tygodni, to przez rodziców wspominany jest jako uciążliwy okres. Czy istnieją skuteczne sposoby na regres snu u malucha?

Spis treści:

    1. Co to jest regres snu?
    2. Dlaczego u dziecka pojawia się regres snu i kiedy może wystąpić?
    3. Co robić, gdy wystąpi regres snu u niemowlaka?
    4. Jak skutecznie poradzić sobie z regresem snu u dwulatka?
    5. Jakie sposoby musi znać rodzic, by poradzić sobie z regresem snu u czterolatka?

Co to jest regres snu?

Regresem snu specjaliści nazywają chwilowe pogorszenie snu dziecka, w wyniku którego maluch częściej budzi się w nocy, ma trudności z zasypianiem, a także nie chce spać w ciągu dnia. Zwykle taki okres trwa od kilku dni do kilku tygodni i samoczynnie ustępuje, a oprócz zaburzeń snu często towarzyszy im większa niż dotychczas płaczliwość malucha, brak apetytu, apatia, a także większa chęć bliskości (maluch ciągle chce być noszony na rękach).

Dlaczego u dziecka pojawia się regres snu i kiedy może wystąpić?

Zwykle regres snu łączy się z wejściem w kolejne etapy rozwoju dziecka, czyli tzw. skokami rozwojowymi, którym towarzyszy nauka nowych umiejętności.

Chociaż w pierwszym roku dziennie dziecko przesypia łącznie około 14-18 godzin, to w tym czasie może doświadczać kilku okresów zwanych regresami snu. Pierwsze z nich mogą pojawiać się już w pierwszych trzech miesiącach życia, gdyż skoki rozwojowe występują wtedy często i zwykle w 2, 4, 8 i 12 tygodniu życia.

Tym samym sen może być wtedy krótszy, częściej przerwany, a dziecko może grymasić. Kolejny, duży skok rozwojowy pojawia się około 4 miesiąca życia i wtedy u malucha może pojawić się częstsza potrzeba karmienia (więcej niż 1-4 razy), może nieregularnie się wybudzać i mieć długą przerwę w nocnym śnie. Kolejne regresy snu mogą pojawić się między 8. a 10. miesiącem życia oraz 10. a 12. miesiącem życia, gdy dziecko zaczyna się samodzielnie przemieszczać.

Chociaż skoki rozwojowe, którym towarzyszy regres snu najczęściej mają miejsce do ukończenia 1. roku życia, to tego typu zaburzenia snu mają miejsce także później. Zwykle rodzice wspominają o nich około 18. miesiąca życia, a także u dwulatków i czterolatków.

Sprawdź: Kalendarz rozwoju dziecka

Co robić, gdy wystąpi regres snu u niemowlaka?

Chociaż marzeniem każdego rodzica jest to, by ich maluch jak najszybciej przesypiał całe noce, to należy przede wszystkim pamiętać, że zapotrzebowanie na sen jest kwestią indywidualną i zależy nie tylko od uwarunkowań genetycznych, ale także temperamentu i umiejętności zasypiania dziecka. Rodzice powinni zdawać sobie sprawę, że chociaż ich dziecko nauczyło się już ładnie spać, to szykując się do tzw. skoku rozwojowego, który jest niebywałym przełomem w jego rozwoju, jego umiejętności mogą się wycofać i maluch będzie potrzebował większego wsparcia w zasypianiu, jak i bliskości w tym momencie.

Tym samym, by wspomóc malucha w skokach rozwojowych występujących do 12 tygodnia życia, warto podczas zasypiania włączać jednostajne dźwięki, kołysać maluszka, spowijać, a także korzystać ze smoczka. Z kolei, gdy regres snu następuje około 4 miesiąca życia, warto wspomóc się zabawkami typu przytulanki (np. gdy dziecko często się wybudza i chce się bawić), a także dużo je nosić, bo w tym okresie maluch jest bardzo ciekawy świata.

Regres snu występujący około 8 miesiąca może mieć związek z lękiem separacyjnym, dlatego wtedy skutecznym sposobem na zasypianie, a który niekoniecznie podoba się rodzicom, jest wspólne zasypianie w jednym łóżku. Z kolei regres snu występujący u dziecka około 1. roku życia wymaga wprowadzenia rytuałów, gdyż dziecko w tym wieku rozumie już sekwencję zdarzeń.

Warto zapewnić mu wtedy spokój skutkujący lepszym snem np. poprzez wprowadzenie rytuału snu. Można np. rozpocząć go od kąpieli, następnie wykonać masaż, nałożyć piżamę, a następnie czytać bajki, przytulać, śpiewać kołysanki i dopiero później podjąć próbę snu.

Czytaj: Higiena snu – jak zadbać o prawidłowy sen niemowlęcia?

Jak skutecznie poradzić sobie z regresem snu u dwulatka?

W tym czasie najważniejsze jest to, by spokojnie wysłuchać potrzeb malucha. Jeśli nie chce spać, to warto pozwolić mu na zabawę, jeśli chce przekąskę, to dać mu ją – ostatecznie chodzi o to, by podczas regresu snu nie zmuszać dziecka do zasypiania. Chociaż może być to trudne dla rodzica, to warto pamiętać, że jeśli dziecko nie chce, to i tak nie zaśnie.

W takim momencie można spróbować włączyć wyciszające aktywności – zabawę w półmroku, z delikatną muzyką itp. Ponadto w tym okresie zwykle dziecko zaczyna spać w dużym łóżku i nierzadko pojawiają się też koszmary nocne, dlatego należy nie tylko zadbać o ładne otoczenie kącika, gdzie dziecko zasypia, ale także o to, by z dzieckiem porozmawiać o jego snach.

Dwulatek zwykle jest już komunikatywny, dlatego można z nim porozmawiać i pokazać, że nie ma żadnego potwora pod łóżkiem, że smok, który ugryzł go podczas snu, wcale nie zrobił mu krzywdy itd. Przydatne w tym okresie może być także wprowadzenie nagród za ładnie przespaną noc np. naklejek na specjalnym arkuszu.

W tym wieku maluch rozumie już w pełni rytuały, dlatego w trudnym okresie regresu sennego warto informować malucha o porze snu na około 30 minut przed nim. Zaleca się też unikać w tym czasie oglądania telewizji czy bajek na telefonie, a także włączenie malucha w przygotowania do snu i tak np. można umożliwić mu wybór piżamy, bajki do czytania itp.

Sprawdź: Teksty popularnych kołysanek dla dzieci

Kiedy lanugo występuje u starszych dzieci i młodzieży?

Jeśli czterolatka czeka skok rozwojowy i już wiadomo, że zapowiada się regres snu, to warto, by na kilka godzin przed snem spędzić z dzieckiem czas na świeżym powietrzu. Niech biega, jeździ na rowerze itd. – taka aktywność zwiększy prawdopodobieństwo, że chętniej zaśnie. Przed snem warto zadbać także o spokojną atmosferę, dlatego nie warto wywoływać dużych emocji. Istotne jest także, aby przed snem czterolatek zjadł lekkostrawną kolację, co z pewnością ułatwi mu zasypianie i polepszy ogólną jakość snu.

O autorze
Sonia Młodzianowska
Sonia Młodzianowska
Dziennikarka, redaktorka, copywriter. Publikuje w czasopismach i na portalach o tematyce zdrowotnej i parentingowej. Należy do Stowarzyszenia Dziennikarze dla Zdrowia.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych – czytaj już za 3 zł!

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE