Zmieniono listę kamieni milowych rozwoju niemowląt. Jest spory szok

2023-01-04 16:06

Amerykańskie Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom (CDC) opublikowały poprawioną wersję listy kamieni milowych rozwoju. Główne zmiany to późniejszy wiek, w którym, zgodnie z normami, powinno osiągnąć dziecko określone umiejętności. Ale to, co szokuje najbardziej, to usuniecie z listy raczkowania jako kamienia milowego.

raczkujące niemowlę w jasnym pokoju
Autor: Getty images Zmieniono listę kamieni milowych rozwoju niemowląt. Z tabeli wypadło raczkowanie!

Listy kamieni milowych stosowane do oceny rozwoju dziecka na całym świecie dotyczą motoryki dużej, motoryki małej, języka i rozwoju społecznego dziecka. Pokazują ramy wiekowe, w których dziecko powinno osiągnąć określone umiejętności.

Amerykańska lista kamieni milowych została zmodyfikowana na początku ubiegłego roku, pierwszy raz od blisko 20 lat. Do dziś słychać echa tych zmian na całym świecie, ponieważ CDC, które odpowiada za listę, jest instytucją, której zalecenia mają charakter międzynarodowy. Nie znaczy to jednak, że wszyscy się z nimi zgadzają.

Zmiany w liście kamieni milowych niepokoją rodziców oraz pediatrów, którzy nie rozumieją idei zmian, a także krytykują te najważniejsze, jak np. usunięcie z listy raczkowania. Czy raczkowanie nie jest istotne w rozwoju i dlaczego wypadło z listy kluczowych umiejętności rozwoju motorycznego?

Czytaj również: Kiedy dziecko powinno zacząć raczkować? Sprawdź, w jakim wieku niemowlęta czworakują

"Na rannego", "fokę", na pupie. Czy raczkowanie twojego dziecka wymaga kontroli u specjalisty?

Spis treści

  1. Dlaczego zmieniono listę kamieni milowych?
  2. Dlaczego raczkowanie wypadło z listy kroków milowych?
  3. Raczkowanie jest bardzo ważne dla rozwoju dziecka
Rozwój dziecka w 1. roku życia

Dlaczego zmieniono listę kamieni milowych?

Lista kamieni milowych jest powszechnie wykorzystywane przez pediatrów i rodziców do oceny, czy ogólny rozwój dziecka przebiega prawidłowo. Przez ostatnie 18 lat można było wyczytać z niej np. że dziecko zaczyna chodzić w wieku 12. miesięcy, a w wieku 24. - wypowiada ok. 50 słów. 

Od zeszłego roku ramy wiekowe na liście zmieniły się. Poprzednio lista jako normę opierała podawała wiek, w którym daną umiejętność osiągnęło 50% dzieci. Nowa lista kontrolna koncentruje się na wieku, w którym kamień milowy osiągnęło 75% dzieci.

Jak podaje CDC wprowadzone zmiany mają na celu wcześniejsze rozpoznanie problemów rozwojowych i szybszą interwencję. Chodzi głównie o rozpoznanie autyzmu, który jest coraz częstszym zaburzeniem neurologicznym wśród dzieci.

Jednak rodzice nie rozumieją tej intencji. Jak czekanie do 15. miesiąca życia na pierwsze słowo dziecka ma pomóc lekarzom wcześniej zidentyfikować autyzm? – pytają.

A eksperci odpowiadają: porównując umiejętności w wieku, w którym 75% dzieci rozwinęło tę umiejętność, łatwiej będzie zidentyfikować, kiedy dzieci są opóźnione. Na przykład: poprzedni wiek nauki chodzenia wynosił 12 miesięcy (zaczyna chodzić wówczas 50% dzieci), ale obecnie normą jest 15. miesiąc życia (kiedy zaczyna chodzić 75 procent z nich). 

Jeszcze rok temu, gdy roczne dziecko nie chodziło, większość pediatrów to lekceważyła, bo z doświadczenia wiedzieli, że większość dzieci nie jest w stanie osiągnąć wtedy tego kamienia milowego. Teraz maluchy, które nie chodzą w wieku 15 miesięcy, mogą być bardziej konsekwentnie kierowane na fizjoterapię.

Dlaczego raczkowanie wypadło z listy kroków milowych?

Dla rodziców i specjalistów trudniejsza do zaakceptowania jest inna zmiana, mianowicie usuniecie raczkowania z listy kamieni milowych. To bardzo ważna umiejętność motoryczna, jednak CDC tłumaczy, że raczkowanie wypadło z listy ze względu na brak badań, które potwierdzałyby, że to niezbędny element rozwoju dziecka. 

Zdaniem CDC brak danych dotyczących tego, kiedy ten kamień milowy powinien zostać osiągnięty przez 75% dzieci. Maluchy raczkują zazwyczaj w wieku od 6. do 11. miesiąca życia, a to zdaniem instytucji zbyt duży zakres, aby brać go pod uwagę przy wyznaczaniu norm.

Innymi słowy, chociaż raczkowanie jest uwzględnione w uznanych narzędziach ewaluacyjnych, nie ma dowodów na to, że 75% dzieci raczkuje. Ale czy istnieją dowody na to, że 75% 9-miesięcznych dzieci siedzi? - pytają zaskoczeni fizjoterapeuci.

Raczkowanie jest bardzo ważne dla rozwoju dziecka

Wielu z nich zachęca więc rodziców, aby potraktowali zmiany dotyczące raczkowania z przymrużeniem oka i nadal motywowali swoje dzieci do raczkowania. Jeśli widzisz, że malec ma z tym problemy, powiedz o tym pediatrze i ustal, dlaczego dziecko nie raczkuje oraz dowiedz się, jak je do tego zachęcić.

Badania pokazują że raczkowanie jest bardzo ważną umiejętnością dla dzieci:

  • sprzyja treningowi równowagi i koordynacji ruchowej
  • stanowi podstawę przyszłych umiejętności, takich jak wspinanie się, poruszanie się po schodach, skakanie itp.
  • uczy dziecko używać mięśni brzucha do poruszania się
  • wzmacnia obręcz barkową, ponieważ niemowlęta wykorzystują ramiona do przenoszenia ciężaru w pozycji raczkowania
  • uczy świadomości przestrzenną i percepcji głębi
  • jest jednym z pierwszych sposobów, w jaki dziecko może odkrywać swoje otoczenie
  • rozwija połączenia neuronowe w mózgu
  • wpływa na sposób, w jaki dziecko trzyma ołówek w wieku 5 lat
  • uczy prawidłowej postawy ciała
  • poprawia pamięć.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza