Problemy z zębami po ciąży. Jak wzmocnić zęby osłabione po ciąży?

2020-09-30 8:50 Agnieszka Roszkowska
Problemy z zębami po ciąży
Autor: Getty images Jak wzmocnić zęby osłabione po ciąży?

Po ciąży i urodzeniu dziecka mogą pojawić się problemy z zębami. Ciąża zwykle bardzo je osłabia, a dodatkowo wiele kobiet - zupełnie niesłusznie - rezygnuje z wizyt u dentysty w czasie 9 miesięcy ciąży. Zobacz, jak wzmocnić zęby po ciąży oraz jak właściwie pielęgnować zęby po porodzie.

Kobiece zęby mogą być osłabione po ciąży. Skutkuje to silniejszą próchnica, a nawet ukruszaniem się zębów. Dlaczego tak się dzieje? Kiedyś sądzono, że to kwestia "podbierania" wapnia przez rozwijający się płód, dziś wiadomo, że niestety to raczej skutek złej higieny zębów w czasie ciąży i w połogu. 

Po urodzeniu dziecka większość kobiet skupia się właśnie na maluszku, a przecież nie wolno ci zapomnieć o sobie. Musisz dbać o siebie i swoje zdrowie także wtedy, gdy jesteś już młodą mamą. Przypominamy więc, jak ważna jest troska o zęby po ciąży i jak wzmocnić osłabione po ciąży zęby.

Spis treści

  1. Wizyta u stomatologa po porodzie
  2. Higiena jamy ustnej po ciąży
  3. Odwapnienie zębów - niedobór wapnia w czasie laktacji
  4. Co jeść, żeby mieć zdrowe zęby po ciąży?
  5. Co szkodzi zębom w połogu?

Wizyta u stomatologa po porodzie

Tak jak po połogu powinnaś iść na wizytę kontrolną do ginekologa, tak samo po urodzeniu dziecka konieczna jest wizyta u dentysty. Ciąża to bardzo trudny czas dla zębów. Często następuje osłabienie zębów po ciąży, więc są one bardziej podatne na próchnicę.

Po ciąży trzeba więc odwiedzić stomatologa, który oceni stan zębów i zaleci lub wykona niezbędne zabiegi. Wizyty u dentysty powinny odbywać się nie rzadziej niż co sześć miesięcy. Istotne są również wizyty u higienistki stomatologicznej, połączone z usuwaniem kamienia i osadu nazębnego.

Zabieg powinien być wykonywany regularnie, przynajmniej dwa razy w roku – pamiętaj o tym także teraz, gdy masz dużo zajęć przy dziecku. Ale troska o zęby po ciąży to przede wszystkim profilaktyka. Zobacz, co możesz i powinnaś sama robić na co dzień, aby mieć zdrowy i piękny uśmiech.

Higiena jamy ustnej po ciąży

Mycie zębów powinno odbywać się co najmniej dwa razy dziennie, a najlepiej po każdym głównym posiłku. Szczotkowanie zębów powinno trwać 2–3 minuty. Ważna jest odpowiednia technika: zęby należy czyścić ruchami wymiatającymi lub obrotowymi, zaczynając zawsze od krawędzi dziąseł. Pamiętaj też o języku: czyść go odwrotną stroną główki szczoteczki, ruchami od tyłu do przodu.

Wymieniaj szczoteczkę co najmniej raz na trzy miesiące – nowa szczotka może usunąć więcej płytki i kamienia nazębnego niż szczotka o zużytych włóknach. Niezbędne jest również stosowanie nici dentystycznej, która usuwa resztki jedzenia i płytkę nazębną z przestrzeni międzyzębowych, do których nie dociera szczoteczka.

Jak używać nici dentystycznej? Kawałek nici umieść między sąsiadującymi zębami i przesuwaj ją delikatnie w górę i w dół. Ważne jest, aby nie uderzać w brodawkę dziąsłową, a prowadzić nić po powierzchni zębów. Po każdym umyciu zębów płucz usta specjalnym płynem do płukania, który dodatkowo oczyści z bakterii trudno dostępne przestrzenie w jamie ustnej.

Wszystkie wymienione zabiegi pomagają utrzymać zdrowe zęby i dziąsła, zapobiegają powstawaniu stanów zapalnych i krwawieniu dziąseł, wzmacniają szkliwo i odświeżają oddech, jednym słowem wzmacniają osłabione ciążą zęby.

Odwapnienie zębów - niedobór wapnia w czasie laktacji

Wapń to podstawowy składnik mineralny kości i zębów. Sole wapnia wchodzą w skład kośćca i zębów, zapewniając im twardość i wytrzymałość. Kobieta karmiąca piersią powinna dostarczać z dietą 1200–1300 mg wapnia dziennie.

Dobrymi źródłami tego pierwiastka są: mleko i produkty mleczne (żółty ser, jogurt, kefir), sardynki i szproty jedzone z ośćmi, szpinak, jarmuż, suszone figi, ziarna sezamu, migdały i orzechy.

Niedobór wapnia może się odbić negatywnie na zdrowiu twoim i twojego dziecka. Aby temu zapobiec, powinnaś stosować suplementację preparatami zawierającymi wapń. Dotyczy to zwłaszcza kobiet z nietolerancją laktozy lub alergią na białka mleka krowiego.

Wapń jest najlepiej przyswajalny z suplementów zawierających ten pierwiastek w postaci chelatów aminokwasowych, wodorofosforanu, octanu, węglanu, cytrynianu, glukonianu lub mleczanu wapnia.

Co jeść, żeby mieć zdrowe zęby po ciąży?

Warto wiedzieć, że – pomijając kwestię wapnia – pewne produkty spożywcze wpływają na zęby korzystnie, a inne – wręcz przeciwnie. Jedzenie niektórych nawet zdrowych produktów może powodować problemy z uzębieniem. Wiedząc to, możesz je minimalizować, wybierając jedne rzeczy, a ograniczając inne.

Warto jeść surowe jabłka, selera i marchewkę – w naturalny sposób oczyszczają one jamę ustną. Podczas jedzenia tych produktów wydziela się więcej śliny oczyszczającej zęby i wypłukującej resztki z przestrzeni międzyzębowych, co sprzyja usuwaniu płytki nazębnej.

Spróbuj polubić tak egzotyczne produkty, jak wodorosty i olej kokosowy – oba bardzo dobrze wpływają na stan zębów po ciąży. Na powierzchni wodorostów bytują bowiem bakterie, które produkują enzymy chroniące zęby i dziąsła. Z kolei olej kokosowy może hamować rozwój próchnicy, jak również drożdży, które odpowiedzialne są za zakażenia błony śluzowej jamy ustnej.

Czytaj: Poznaj również przyczyny i metody zapobiegania przebarwieniom na zębach u dziecka

Polecamy także: Wypadanie włosów po ciąży

Zobacz także: Higiena jamy ustnej niemowlaka

Dowiedz się jak leczyć próchnicę zębów mlecznych

Co szkodzi zębom w połogu?

Słodycze szkodzą zębom – nie tylko powodują nadwagę, ale też zawarty w nich cukier to największy sprzymierzeniec próchnicy. Kontakt zębów z cukrem powinien być jak najkrótszy, staraj się więc myć zęby zaraz po deserze czy słodkiej przekąsce. Dotyczy to także suszonych owoców, bo nie dość, że zawierają dużo cukru, to jeszcze są lepkie i przyklejają się do powierzchni zębów.

Uważaj także na owoce cytrusowe, bo mogą uszkodzić szkliwo. Zawarte w nich kwasy sprawiają, że szkliwo zębów ulega demineralizacji (kwasowa erozja szkliwa), co zwiększa ryzyko jego mechanicznego uszkodzenia podczas szczotkowania zębów. Dlatego nie powinno się myć zębów zaraz po zjedzeniu cytrusów (lub wypiciu soku) – trzeba odczekać co najmniej pół godziny. Warto też przed myciem przepłukać usta wodą.

Staraj się nie jeść chipsów, popcornu, hamburgerów, bo oblepiają zęby, przez co utrudniają ich naturalne obmywanie przez ślinę. W efekcie w przestrzeniach międzyzębowych stwarza się środowisko przyjazne dla rozwoju bakterii.

Ogranicz kawę, bo upośledza wchłanianie wapnia, a dodatkowo powoduje odkładanie się żółto-brunatnego osadu na zębach. Przebarwienia zębów magą być także skutkiem picia czarnej i zielonej herbaty.

Czytaj: Dentysta w ciąży - scaling w ciąży, piaskowanie, usuwanie kamienia w ciąży

Znieczulenie zębów w ciąży: ciężarna może borować zęby w znieczuleniu dentystycznym

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych – czytaj już za 3 zł!

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE