Odżywianie w ciąży: tran bogaty w kwasy Omega-3

2011-05-25 13:37 Iwona Podolska
Dieta w ciąży: tran bogaty w kwasy Omega-3
Autor: photos.com

Tran jest bogaty w kwasy Omega-3. Tradycyjnie stosowany był u dzieci w celu zapobiegania krzywicy. Gdy odkryto w nim kwasy omega-3, poznano jego ogromne znaczenie dla zdrowia dorosłych, zwłaszcza ciężarnych i mam karmiących piersią. Zwyczaj picia tranu pochodzi z Norwegii. Tam zaleca się każdej osobie codzienne spożywanie tranu (dzieciom już od 4. tygodnia życia!), co ma zapewnić odpowiednie ilości witaminy D oraz kwasów omega-3. Może właśnie dlatego mieszkańcy Norwegii należą do najzdrowszych narodów w Europie (najwięcej osób dożywa tam stu lat)?

Tran jest bogaty w kwasy omega-3 i dlatego stanowi ważny składnik diety w ciąży. Faktem jest, że Norwedzy przestrzegają reguł zdrowej diety, m.in. regularnie jadają ryby morskie – ponad 4-krotnie częściej niż Polacy! I piją tran od dziecka.

Tran jest bogaty w kwasy omega-3

Tran to olej z wątroby dorsza, produkt w pełni naturalny, o wielu właściwościach zdrowotnych. Obok mięsa tłustych ryb morskich tran jest najbogatszym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 (EPA i DHA), które mają ogromne znaczenie dla funkcjonowania organizmu, zwłaszcza układu nerwowego i mózgu. Kwasy omega-3, głównie DHA, potrzebne są do prawidłowego rozwoju i dojrzewania kory mózgowej (co decyduje o zdolności uczenia się), a także siatkówki oka (co wpływa na ostrość widzenia). Dlatego spożywanie tranu w ciąży jest szczególnie istotne, zwłaszcza w III trymestrze, kiedy DHA gromadzi się w mózgu płodu.

Przeczytaj również: Minerały w ciąży: 9 składników niezbędnych w diecie ciężarnej

Dobrze wiedzieć

Zalecana dzienna dawka kwasów omega-3 dla ciężarnych i kobiet karmiących piersią to 1–1,5 grama.
Zalecane dzienne spożycie witaminy A dla kobiet ciężarnych wynosi: 800–1300 mcg, a dla kobiet karmiących piersią: 1300 mcg.

Także w czasie karmienia piersią w diecie mamy nie powinno zabraknąć kwasów omega-3. Trafiają one do organizmu dziecka wraz z mlekiem matki. A im  więcej DHA w mleku, tym lepszy rozwój intelektualny dziecka. Kwasy omega-3 mają też niebagatelne znaczenie dla młodej mamy, zmniejszają bowiem  podatność na depresję poporodową.

Przeczytaj także: TRAN: na czym polega jego fenomen? Czy warto dawać tran dzieciom?

Tran w ciąży: czy można przedawkować?

Tran jest także bogatym źródłem witamin: A, D i E. Pojawia się więc pytanie, czy u kobiety ciężarnej nie istnieje groźba przedawkowania witaminy A i jej szkodliwego wpływu na płód (takie ryzyko dotyczy I trymestru ciąży, kiedy formują się narządy dziecka). Otóż spożywanie samego tranu w ciąży w dawce dziennej zalecanej dla dorosłych – 5 ml – jest bezpieczne. Warto jednak wybrać taki tran, który ma obniżoną zawartość witaminy A (250 mcg w dawce) albo stosować go dopiero w drugiej połowie ciąży. Oczywiście codzienne zażywanie tranu w ciąży i innego preparatu witaminowego powinno być skonsultowane z lekarzem prowadzącym ciążę.

Przeczytaj również: KWAS FOLIOWY w ciąży. Dawkowanie kwasu foliowego

Polecamy wideo: W jaki sposób najlepiej suplementować witaminę D? Posłuchaj naszego eksperta - lek. med. Joanny Pietroń z Centrum Medycznego Damiana

miesięcznik "M jak mama"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, jaki wpływ na zdrowie mamy i dziecka ma cesarskie cięcie oraz jakie jest ryzyko ciąży po 40. roku życia. Przeczytaj również, jak wybrać najlepsze krzesełko do karmienia i jak skompletować eko-wyprawkę

Kup dostęp od 2,50 zł
okładka 10/19
KOMENTARZE