Grill w ciąży: czy w ciąży można jeść dania z grilla?

2021-04-20 11:24 Joanna Anczura
W ciąży wcale nie musisz się wystrzegać dań pieczonych na ruszcie.
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com

Grill w ciąży jest dozwolony - to dobra wiadomość dla wszystkich miłośniczek grillowania. Ciężarnej na pewno nie zaszkodzą takie dania, pod warunkiem, że będą odpowiednio przyrządzone. Zobacz jakie dania z grilla wybierać, kiedy jesteś w ciąży.

Pokutuje pogląd, że dania z grilla są ciężkostrawne i niezdrowe. Być może z tego względu odradzano ci uczestnictwo w grillowych ucztach. Lecz jeśli lubisz je urządzać lub chodzić na przyjęcia pod chmurką, w ciąży wcale nie musisz się wystrzegać dań pieczonych na ruszcie. Mogą być nawet zdrowsze niż te przyrządzone np. na patelni. Wszystko zależy od tego, jakie produkty wybierzesz, a także od właściwej techniki grillowania.

Czytaj: Potrawy prosto z rusztu: jakie zrobić?

Zdrowe odżywianie w ciąży: jak powinna wyglądać dieta ciężarnej?

Spis treści:

  1. Grill w ciąży: odpowiednio przygotowany grill i paliwo
  2. Grill w ciąży: jakie danie z grilla dla ciężarnej
  3. Grill w ciąży: w jaki sposób przygotować dania?

Grill w ciąży: odpowiednio przygotowany grill i paliwo?

Grill powinien być dokładnie wyczyszczony, aby resztki zanieczyszczeń pozostałych z poprzedniego grillowania nie przywierały do grillowanych produktów i nie przypalały się, wydzielając szkodliwe substancje.

Dla większości z nas cały urok grillowania polega na tym, by mięso skwierczało na gołym ruszcie, warto jednak zaopatrzyć się w folię aluminiową oraz aluminiowe, perforowane lub żłobione tacki do grillowania.

Dlaczego? Chodzi o to, by produkty zawierające tłuszcz oddzielić od żaru. Jeśli położymy je na tacce lub owiniemy w folię, wytopiony tłuszcz nie będzie skapywać do paleniska i palić się, wydzielając szkodliwe węglowodory aromatyczne, które unosząc się wraz z dymem, przenikają do grillowanych produktów.

Nie bez znaczenia jest także rodzaj paliwa. Optymalny jest specjalny węgiel drzewny – w sezonie bez problemu kupisz go w każdym supermarkecie czy na stacji benzynowej.

Można też palić dobrze wysuszonym drewnem, ale tylko z drzew liściastych, gdyż drewno z drzew iglastych zawiera dużo żywicy, która spalając się, może uwalniać szkodliwe substancje.

Czytaj: Czy trzeba spożywać tłuszcze?

Dieta w ciąży bez soli: przyprawy, którymi zastąpisz sól w diecie

Grill w ciąży: jakie danie dla ciężarnej

Opinia o szkodliwości dań z rusztu wzięła się być może stąd, że klasycznym polskim zestawem na grill jest karkówka, udka kurczaka i kiełbasa. Są to produkty dość tłuste i przez to ciężkostrawne; ponadto kiełbasa, podobnie jak peklowane mięsa, zawiera środki konserwujące – azotany i azotyny, które mocno podgrzewane, przekształcają się w toksyczne substancje.

Dlatego, jeśli jesteś w ciąży, wybieraj do grillowania chude, niepeklowane mięsa (pierś indyka, królika czy kurczaka). Nie wymagają długiego pieczenia; z tego samego względu doskonałe na ruszt jest także delikatne mięso ryb, nie tylko chudego pstrąga czy sandacza – bardzo dobry dla ciebie jest łosoś, bogaty w kwasy omega-3.

Ryby warto piec w folii aluminiowej. Grillować można także warzywa (paprykę, bakłażany, cukinię, cebulę, pomidory), a nawet owoce (np. plastry ananasa). Owinięte w folię, nie stracą prawie nic z zawartych w nich witamin i minerałów. Mięsa warto – nie tylko dla smaku – namoczyć w marynacie z dodatkiem soku z cytryny, wina lub octu winnego; białko w zamarynowanych produktach będzie łatwiej strawne.

Ponadto mięso skruszeje i można je będzie piec krócej, nie narażając go na przesuszenie czy wpływ szkodliwych substancji zawartych w dymie. Pamiętaj też, że plastry mięsa czy kawałki ryby upieką się szybciej, gdy nie będą zbyt grube (maksimum 2–3 cm).

Czytaj: Dieta kobiety w ciąży powinna być bogata w ryby

Grill w ciąży: w jaki sposób przygotować dania?

Zanim położysz produkty na ruszcie, rozpal grill i odczekaj, aż płomień zgaśnie, a węgiel pokryje się żarem. Ograniczaj do minimum użycie rozpałki i nigdy nie dodawaj jej w trakcie pieczenia. Jeśli podczas grillowania musisz dorzucić węgla, najpierw zdejmij z rusztu upieczone produkty, a kolejną partię połóż, dopiero gdy węgiel ponownie się rozżarzy.

Przygotowane do pieczenia mięso czy ryby wyjmuj z lodówki na krótko przed położeniem na ruszt, gdyż w upale szybko mogą się w nich rozwinąć bakterie. Produkty osącz z marynaty. W połowie pieczenia odwróć je na drugą stronę.

Do odwracania najlepsze będą łopatki i szczypce; lepiej unikać przewracania mięs widelcem, gdyż nakłuwając mięso w trakcie pieczenia, sprawiasz, że wycieka z niego sok, co może spowodować jego przesuszenie.

Zanim zdejmiesz z rusztu mięso, pod koniec pieczenia zawsze sprawdzaj, czy jest dobrze dopieczone, nakłuwając je patyczkiem do szaszłyków. Jeśli z mięsa wycieka przezroczysty jasny sok, jest gotowe i można przystąpić do ucztowania. Smacznego – i na zdrowie!

Czytaj: 1 trymestr ciąży – co jeść? Jadłospis w ciąży

Produkty zakazane w ciąży: zobacz, czego nie wolno ci jeść

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE