Grill w ciąży: czy w ciąży można jeść dania z grilla?

2019-08-05 14:44 Joanna Anczura
W ciąży wcale nie musisz się wystrzegać dań pieczonych na ruszcie.
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com

Grill w ciąży jest dozwolony - to dobra wiadomość dla wszystkich miłośniczek grillowania. Ciężarnej na pewno nie zaszkodzą takie dania, pod warunkiem, że będą odpowiednio przyrządzone. Zobacz jakie dania z grilla wybierać, kiedy jesteś w ciąży.

Pokutuje pogląd, że dania z grilla są ciężkostrawne i niezdrowe. Być może z tego względu odradzano ci uczestnictwo w grillowych ucztach. Lecz jeśli lubisz je urządzać lub chodzić na przyjęcia pod chmurką, w ciąży wcale nie musisz się wystrzegać dań pieczonych na ruszcie. Mogą być nawet zdrowsze niż te przyrządzone np. na patelni. Wszystko zależy od tego, jakie produkty wybierzesz, a także od właściwej techniki grillowania.

Czytaj: Potrawy prosto z rusztu: jakie zrobić?

Zdrowe odżywianie w ciąży: jak powinna wyglądać dieta ciężarnej?

Spis treści:

  1. Grill w ciąży: odpowiednio przygotowany grill i paliwo
  2. Grill w ciąży: jakie danie z grilla dla ciężarnej
  3. Grill w ciąży: w jaki sposób przygotować dania?

Grill w ciąży: odpowiednio przygotowany grill i paliwo?

Grill powinien być dokładnie wyczyszczony, aby resztki zanieczyszczeń pozostałych z poprzedniego grillowania nie przywierały do grillowanych produktów i nie przypalały się, wydzielając szkodliwe substancje.

Dla większości z nas cały urok grillowania polega na tym, by mięso skwierczało na gołym ruszcie, warto jednak zaopatrzyć się w folię aluminiową oraz aluminiowe, perforowane lub żłobione tacki do grillowania.

Dlaczego? Chodzi o to, by produkty zawierające tłuszcz oddzielić od żaru. Jeśli położymy je na tacce lub owiniemy w folię, wytopiony tłuszcz nie będzie skapywać do paleniska i palić się, wydzielając szkodliwe węglowodory aromatyczne, które unosząc się wraz z dymem, przenikają do grillowanych produktów.

Nie bez znaczenia jest także rodzaj paliwa. Optymalny jest specjalny węgiel drzewny – w sezonie bez problemu kupisz go w każdym supermarkecie czy na stacji benzynowej.

Można też palić dobrze wysuszonym drewnem, ale tylko z drzew liściastych, gdyż drewno z drzew iglastych zawiera dużo żywicy, która spalając się, może uwalniać szkodliwe substancje.

Czytaj: Czy trzeba spożywać tłuszcze?

Dieta w ciąży bez soli: przyprawy, którymi zastąpisz sól w diecie

Grill w ciąży: jakie danie dla ciężarnej

Opinia o szkodliwości dań z rusztu wzięła się być może stąd, że klasycznym polskim zestawem na grill jest karkówka, udka kurczaka i kiełbasa. Są to produkty dość tłuste i przez to ciężkostrawne; ponadto kiełbasa, podobnie jak peklowane mięsa, zawiera środki konserwujące – azotany i azotyny, które mocno podgrzewane, przekształcają się w toksyczne substancje.

Dlatego, jeśli jesteś w ciąży, wybieraj do grillowania chude, niepeklowane mięsa (pierś indyka, królika czy kurczaka). Nie wymagają długiego pieczenia; z tego samego względu doskonałe na ruszt jest także delikatne mięso ryb, nie tylko chudego pstrąga czy sandacza – bardzo dobry dla ciebie jest łosoś, bogaty w kwasy omega-3.

Ryby warto piec w folii aluminiowej. Grillować można także warzywa (paprykę, bakłażany, cukinię, cebulę, pomidory), a nawet owoce (np. plastry ananasa). Owinięte w folię, nie stracą prawie nic z zawartych w nich witamin i minerałów. Mięsa warto – nie tylko dla smaku – namoczyć w marynacie z dodatkiem soku z cytryny, wina lub octu winnego; białko w zamarynowanych produktach będzie łatwiej strawne.

Ponadto mięso skruszeje i można je będzie piec krócej, nie narażając go na przesuszenie czy wpływ szkodliwych substancji zawartych w dymie. Pamiętaj też, że plastry mięsa czy kawałki ryby upieką się szybciej, gdy nie będą zbyt grube (maksimum 2–3 cm).

Czytaj: Dieta kobiety w ciąży powinna być bogata w ryby

Grill w ciąży: w jaki sposób przygotować dania?

Zanim położysz produkty na ruszcie, rozpal grill i odczekaj, aż płomień zgaśnie, a węgiel pokryje się żarem. Ograniczaj do minimum użycie rozpałki i nigdy nie dodawaj jej w trakcie pieczenia. Jeśli podczas grillowania musisz dorzucić węgla, najpierw zdejmij z rusztu upieczone produkty, a kolejną partię połóż, dopiero gdy węgiel ponownie się rozżarzy.

Przygotowane do pieczenia mięso czy ryby wyjmuj z lodówki na krótko przed położeniem na ruszt, gdyż w upale szybko mogą się w nich rozwinąć bakterie. Produkty osącz z marynaty. W połowie pieczenia odwróć je na drugą stronę.

Do odwracania najlepsze będą łopatki i szczypce; lepiej unikać przewracania mięs widelcem, gdyż nakłuwając mięso w trakcie pieczenia, sprawiasz, że wycieka z niego sok, co może spowodować jego przesuszenie.

Zanim zdejmiesz z rusztu mięso, pod koniec pieczenia zawsze sprawdzaj, czy jest dobrze dopieczone, nakłuwając je patyczkiem do szaszłyków. Jeśli z mięsa wycieka przezroczysty jasny sok, jest gotowe i można przystąpić do ucztowania. Smacznego – i na zdrowie!

Czytaj: 1 trymestr ciąży – co jeść? Jadłospis w ciąży

Produkty zakazane w ciąży: zobacz, czego nie wolno ci jeść

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, jaki wpływ na zdrowie mamy i dziecka ma cesarskie cięcie oraz jakie jest ryzyko ciąży po 40. roku życia. Przeczytaj również, jak wybrać najlepsze krzesełko do karmienia i jak skompletować eko-wyprawkę

Kup dostęp od 2,50 zł
okładka 10/19
KOMENTARZE