Czy pozytywny test ciążowy oznacza pożegnanie z aktywnością fizyczną? Sprawdź to

2022-04-29 14:09
Czy pozytywny test ciążowy oznacza pożegnanie z aktywnością fizyczną? Sprawdź to
Autor: Getty images Czy pozytywny test ciążowy oznacza pożegnanie z aktywnością fizyczną? Sprawdź to

Przebieg pierwszych tygodni ciąży jest bardzo ważny. Już wtedy musisz dbać o siebie i starać się stworzyć swojemu dziecku jak najlepsze warunki do rozwoju, między innymi przez aktywność fizyczną. Pozytywny test ciążowy nie oznacza pożegnania z ćwiczeniami.

Już od początku ciąży powinnaś nauczyć się dbać o siebie i swoje dziecko. By ciąża była dla ciebie wspaniałą życiową przygodą, warto włożyć trochę wysiłku: zażywać ruchu, dobrze się odżywiać, umiejętnie omijać ciążowe pułapki i radzić sobie ze stresem.

Pamiętaj: już od pierwszych miesięcy ciąży dzięki aktywności fizycznej możesz zadbać o to, by mieć sprawny poród, łagodniejszy połóg, lepszą laktację i szybszy powrót do dawnej kondycji.

Rodzisz w roku 2023? Szukasz wsparcia innych przyszłych mam, chcesz wymienić się z nimi swoimi doświadczeniami? Dołącz do grupy na FB "Rodzę w 2023 roku!"

Spis treści

  1. Jak dbać o siebie w pierwszych tygodniach ciąży?
  2. Aktywność fizyczna jest potrzebna
  3. Jak ćwiczyć w pierwszych tygodniach ciąży?
Wczesne objawy ciąży

Jak dbać o siebie w pierwszych tygodniach ciąży?

Wiele kobiet, gdy tylko dowiaduje się, że jest w ciąży, natychmiast chce iść na zwolnienie lekarskie i zaczyna prowadzić kanapowo-komputerowy styl życia. To błąd!

Dziecko w twoim brzuchu nie lubi stagnacji i bezruchu. Gdy chodzisz, rozmawiasz z ludźmi, przemieszczasz się z miejsca na miejsce, pociecha otrzymuje mnóstwo bodźców, dzięki którym lepiej się rozwija! To szczególnie ważne na początku ciąży, gdy kształtuje się u dziecka mózg i układ nerwowy.

Czytaj również: 1 trymestr ciąży. Czego nie wolno ci robić w 1 trymestrze? 10 absolutnie zakazanych rzeczy

Kalendarz badań w ciąży

Aktywność fizyczna jest potrzebna

Dzięki twojej aktywności usprawnia się u płodu zmysł równowagi i rozwój ruchowy. Dzieci mam, które podczas ciąży mało się ruszają, mogą nieprawidłowo układać się przed porodem (nie obracają się główką w dół).

Mogą też mieć w pierwszych miesiącach życia problemy z integracją sensoryczną, np. później niż rówieśnicy przekręcać się na bok, pełzać, chodzić. Dlatego jeśli nie ma wskazań lekarskich, nie uciekaj na zwolnienie. Bo ciąża to nie choroba.

Jak ćwiczyć w pierwszych tygodniach ciąży?

Już od początku ciąży pilnuj wizyt wyznaczonych przez ginekologa, wykonuj skrupulatnie wszystkie badania, które ci zleci. Spytaj go koniecznie o to, czy możesz ćwiczyć - czasami zagrożenie poronieniem wymaga ograniczenia aktywności fizycznej.

  1. Zapisz się na gimnastykę dla kobiet w ciąży. Nie tylko poćwiczysz pod okiem fachowca, ale też nauczysz się prawidłowych zasad: jak wstawać z łóżka (nagłe zrywanie się do pionu może powodować zawroty głowy i omdlenia), nachylać się, kucać. Dzięki temu unikniesz wielu ciążowych dolegliwości, nie tylko na początku ciąży, ale także w kolejnych miesiącach.
  2. Codziennie idź na intensywny, co najmniej półgodzinny spacer. Szybkość marszu dostosuj do kondycji i samopoczucia. Jeśli z jakiegoś powodu, np. anemii, robi ci się słabo – spaceruj wolniej. Marsz na świeżym powietrzu zrelaksuje cię i dotleni, a dziecku pozwoli lepiej się rozwijać.
  3. Jeśli nie masz skłonności do grzybic, przynajmniej raz w tygodniu wybierz się na basen. Pływanie pozwala zachować formę, doskonale rozluźnia i odciąża kręgosłup.
  4. Jeśli twoja ciąża jest zagrożona i lekarz zalecił ci prowadzenie oszczędzającego trybu życia, kup sobie hamak albo fotel bujany i korzystaj z niego kilka razy dziennie, po 10–15 minut. To będzie dla twojego dziecka niezbędna dla prawidłowego rozwoju porcja ruchu.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza