Jak dbać o siebie w pierwszych tygodniach ciąży?

Już w pierwszych tygodniach ciąży dbaj o siebie i staraj się nie zawieszać swojej aktywności. Przebieg pierwszych tygodni ciąży jest bardzo ważny. Początek ciąży nie musi oznaczać końca twojej aktywności. Wprost przeciwnie.

Już od początku ciąży powinnaś nauczyć się dbać o siebie i swoje dziecko. By ciąża była dla ciebie wspaniałą życiową przygodą, warto włożyć trochę wysiłku: zażywać ruchu, dobrze się odżywiać, umiejętnie omijać ciążowe pułapki i radzić sobie ze stresem.

Pamiętaj: już od pierwszych miesięcy ciąży możesz zadbać o to, by mieć sprawny poród, łagodniejszy połóg, lepszą laktację i szybszy powrót do dawnej kondycji.

Spis treści:

Pierwsze objawy ciąży WIDEO

Jak dbać o siebie w pierwszych tygodniach ciąży

Aktywność fizyczna w pierwszych tygodniach ciąży

Co jest ważne w pierwszych tygodniach ciąży

Rodzisz w roku 2021? Szukasz wsparcia innych przyszłych mam, chcesz wymienić się z nimi swoimi doświadczeniami? Dołącz do grupy na FB "Rodzę w 2021 roku! Największa grupa dla mam"!

Pierwsze objawy ciąży WIDEO

Jak dbać o siebie w pierwszych tygodniach ciąży

Wiele kobiet, gdy tylko dowiaduje się, że jest w ciąży, natychmiast chce iść na zwolnienie lekarskie i zaczyna prowadzić kanapowo-komputerowy styl życia. To błąd!

Dziecko w twoim brzuchu nie lubi stagnacji i bezruchu. Gdy chodzisz, rozmawiasz z ludźmi, przemieszczasz się z miejsca na miejsce, pociecha otrzymuje mnóstwo bodźców, dzięki którym lepiej się rozwija! To szczególnie ważne na początku ciąży, gdy kształtuje się u dziecka mózg i układ nerwowy.

Czytaj:

1 trymestr ciąży: dolegliwości na początku ciąży

Morfologia krwi: najważniejsze badanie w ciąży

Kalendarz badań w ciąży

Aktywność fizyczna w pierwszych tygodniach ciąży

Dzięki twojej aktywności usprawnia się u płodu zmysł równowagi i rozwój ruchowy. Dzieci mam, które podczas ciąży mało się ruszają, mogą nieprawidłowo układać się przed porodem (nie obracają się główką w dół).

Mogą też mieć w pierwszych miesiącach życia problemy z integracją sensoryczną, np. później niż rówieśnicy przekręcać się na bok, pełzać, chodzić. Dlatego jeśli nie ma wskazań lekarskich, nie uciekaj na zwolnienie. Bo ciąża to nie choroba.

Co jest ważne w pierwszych tygodniach ciąży

  1. Pilnuj wizyt wyznaczonych przez ginekologa, wykonuj skrupulatnie wszystkie badania, które ci zleci. Wybierz się do stomatologa – w ciąży częściej pojawia się próchnica, a nieleczone ubytki mogą być przyczyną poważnych stanów zapalnych. Nie widać jeszcze brzuszka, więc musisz poinformować dentystę, że jesteś w ciąży – dobierze leczenie czy znieczulenie bezpieczne dla ciebie i dziecka.
  2. Zapisz się na gimnastykę dla kobiet w ciąży. Nie tylko poćwiczysz pod okiem fachowca, ale też nauczysz się prawidłowych zasad: jak wstawać z łóżka (nagłe zrywanie się do pionu może powodować zawroty głowy i omdlenia), nachylać się, kucać. Dzięki temu unikniesz wielu ciążowych dolegliwości, nie tylko na początku ciąży, ale także w kolejnych miesiącach.
  3. Codziennie idź na intensywny, co najmniej półgodzinny spacer. Szybkość marszu dostosuj do kondycji i samopoczucia. Jeśli z jakiegoś powodu, np. anemii, robi ci się słabo – spaceruj wolniej. Marsz na świeżym powietrzu zrelaksuje cię i dotleni, a dziecku pozwoli lepiej się rozwijać.
  4. Jeśli nie masz skłonności do grzybic, przynajmniej raz w tygodniu wybierz się na basen. Pływanie pozwala zachować formę, doskonale rozluźnia i odciąża kręgosłup.
  5. Jeśli twoja ciąża jest zagrożona i lekarz zalecił ci prowadzenie oszczędzającego trybu życia, kup sobie hamak albo fotel bujany i korzystaj z niego kilka razy dziennie, po 10–15 minut. To będzie dla twojego dziecka niezbędna dla prawidłowego rozwoju porcja ruchu.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych!

Pobierz
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE