Stres i nerwy w ciąży. Czy szkodzą dziecku, jak sobie poradzić ze stresem?

2014-04-14 14:50 Marta Nowik

Stres w ciąży szkodzi i tobie, i dziecku. Bo przed dzieckiem niczego nie ukryjesz. Dziecko razem z tobą odczuwa radość i spokój, smutek i zdenerwowanie. To ostatnie szczególnie wam nie służy. Jak pokonać stres w ciąży i odzyskać spokój? Zobacz sposoby na nerwy w ciąży.

Stres w ciąży źle wpływa i na ciebie i na dziecko. Odkąd jesteś w ciąży, częściej zdarza ci się śmiać do rozpuku na banalnej komedii, wzruszać na widok rozkosznego bobasa, ale także zdenerwować z byle powodu. To normalne – przez 9 miesięcy rządzą tobą hormony, wśród których prym wiodą estrogeny i progesteron. Dzięki nim ciąża przebiega prawidłowo, dziecko rozwija się dobrze, a ty wyglądasz kwitnąco. Ale sprawiają też, że emocje odczuwasz intensywniej. Niestety, spotęgowany bywa również stres.

Sprawdź również kalendarz ciąży

Jaki wpływ na dziecko mają stres i nerwy w ciąży?

Ciąża to piękny okres, który dostarcza masę wspaniałych przeżyć. Bywa również obarczona wieloma obawami (jaki będzie poród?), zmartwieniami (czy wystarczy mi pieniędzy na wyprawkę) i troskami dnia codziennego. Kiedy się denerwujesz, dziecko również odczuwa twoje emocje, bo docierają do niego hormony stresu – kortyzol i adrenalina.

O ile chwilowe zdenerwowanie mu nie zaszkodzi, to już permanentny, codziennie powtarzający się stres może zakłócać przebieg ciąży. Zdenerwowanie łączy się ze wzrostem ciśnienia krwi, zwężeniem naczyń krwionośnych, co niekorzystnie wpływa i na twój organizm, i na stan maleństwa w twoim brzuchu.

Nie zamierzamy cię jednak straszyć: poronienie czy wady rozwojowe spowodowane stresem to sytuacje ekstremalne i dotykają nielicznych kobiet. Zależy nam jedynie na tym, byś miała świadomość, że możesz mieć wpływ na reakcje swojego organizmu w stresujących sytuacjach. Chcemy też pokazać ci, że można unikać stresu w ciąży i nauczyć się szybko niwelować jego działanie.

Zobacz także: 

Ból w klatce piersiowej w ciąży - przyczyny. Kiedy do lekarza?

W ciąży unikaj stresu

Najlepszą metodą na zapobieganie stresowi jest unikanie sytuacji, w których się denerwujemy. Dlatego sprawy w urzędach niech załatwia partner, nawet jeśli trzeba tylko złożyć dokumenty (będziesz się niepotrzebnie stresowała, czy wypełniłaś je dobrze). Przełączaj kanał w telewizorze, gdy widzisz, że jest program interwencyjny albo film, który cię denerwuje. Nie wdawaj się w dyskusję z przekonaną o swojej racji i nieznoszącą sprzeciwu koleżanką. Dmuchaj na zimne i lepiej nie sprawdzaj, jak długo wytrzymasz, zanim się nie zdenerwujesz. Kiedy widzisz, że w pracy sytuacja staje się napięta, nie czekaj, aż zrobi się gorąco. Załóż słuchawki na uszy i włącz muzykę relaksującą albo powiedz szefowi, że potrzebujesz łyku świeżego powietrza i wyjdź na parę minut (w twoim stanie wiele ci wolno!).

Jednak się zdenerwowałaś? Usiądź wygodnie i spokojnie oddychaj, skupiając się na każdym wdechu i wydechu. Możesz zamknąć oczy i wyobrazić sobie, że jesteś na leśnej polanie skąpanej w słońcu. Tak wyciszysz szybki i płytki oddech, który towarzyszy zdenerwowaniu, uspokoisz bicie serca. Warto też wiedzieć, że reakcją na stres może być nagłe zmęczenie. Nie walcz z nim, lecz utnij sobie drzemkę. W ciąży wszystko ci przystoi, nawet sen od 12 w południe do 12 w nocy. Wywietrz porządnie sypialnię, wyłącz telefon, zasłoń okna. Gwarantujemy, że obudzisz się w lepszym nastroju i nie będziesz pamiętała, co cię zdenerwowało.

Przeczytaj również: Czy przywileje dla kobiet w ciąży są przestrzegane?

Sposoby na stres w ciąży

Nikt nie jest robotem, któremu wystarczy wyłączyć funkcję „denerwowania się”, więc nie uda ci się uniknąć wszystkich sytuacji stresujących. Możesz jednak zminimalizować ich natężenie. Wystarczy, że na co dzień będziesz spokojna, wypoczęta i zrelaksowana. Wtedy byle drobiazg nie wyprowadzi cię z równowagi.

Nie żałuj sobie błogiego lenistwa przed telewizorem i wieczorów z ulubioną książką, nawet jeśli w zlewie piętrzą się nieumyte naczynia. Nic tak nie relaksuje jak ploteczki z przyjaciółkami przy herbacie. Sprawdzoną metodą na rozładowanie napięcia jest aktywność fizyczna. Staraj się regularnie chodzić na spacery, zarówno solo, jak i w towarzystwie. Dobrze zrobi ci basen, zajęcia taneczne lub joga – te aktywności znakomicie poprawią twój komfort fizyczny i psychiczny, a kontakt z innymi ciężarnymi zadziała jak grupa wsparcia.

Kiedy zezłościsz się z jakiegoś powodu, nie duś w sobie zdenerwowania, wyżal się przyjaciółce lub napisz o tym na forum. Gdy masz gorsze dni i nic cię nie cieszy, zafunduj sobie nową fryzurę, modny manikiur, masaż. Zadowolenie z własnego wyglądu od razu poprawi ci humor. Przypomnij też sobie swoje pasje. Posegreguj rodzinne zdjęcia, załóż bloga, ułóż puzzle z tysiąca kawałków. Zajmowanie się tym, co lubimy, to sprawdzona recepta na odreagowanie stresu.

Zobacz: 8 ziołowych herbat na najczęstsze dolegliwości ciążowe

Szybkie sposoby na stres w ciąży

  • Delikatny masaż ramion oraz karku. Specjaliści od stresu mówią, że kumuluje się on w karku, dlatego że w momencie, gdy jesteśmy zdenerwowani, nieświadomie napinamy mięśnie ramion i szyi. To sprawia, że nasz kark staje się sztywny i obolały. Masowanie tych okolic w czasie ciąży jest bezpieczne, dlatego jeśli chcesz się odprężyć i poczuć lepiej, zapisz się do specjalisty na masaż karku. Jeśli nie masz takiej możliwości, spróbuj sama!
  • Odprężająca kąpiel w wannie. Relaks w wodzie to sprawdzony sposób na ból porodowy, ale kąpiel w pachnącej pianie sprawdza się też w okresie ciąży. Woda działa uspokajająco, reguluje oddech, spowalnia tętno. Ciepło wody rozluźnia mięśnie, a zapach olejków czy płynów do kąpieli działa terapeutycznie.
  • Krótka drzemka. W okresie ciąży masz prawo do tego, aby zwolnić tempo życia i odpocząć. Dlatego jeśli jesteś zmęczona, zestresowana i masz wszystkiego dość – prześpij to. Krótki sen,  nawet nie bardzo głęboki, dodaje energii na resztę dnia, ale przede wszystkim odpręża i relaksuje. Zdaniem naukowców drzemki obniżają poziom hormonu stresu, czyli kortyzolu.
  • Trening autogenny Schultza. Nazwa skomplikowana, ale trening prosty! Technika relaksacji opracowana przez niemieckiego psychoterapeutę polega na odprężaniu i rozluźnianiu ciała za pomocą autosugestii. Potrzebujesz miejsca do leżenia i chwili samotności. Zacznij powtarzać sobie w myślach lub na głos polecenia mające na celu rozluźnienie poszczególnych partii ciała. Powiedz sobie: „Moja prawa ręka jest luźna i bardzo ciężka” i naprawdę poczuj, że ciąży ci  i ciągnie ku ziemi. „Moja prawa dłoń jest ciepła i zupełnie bezwładna, moje ramię jest bezwładne...” – wyobraź sobie, że na twoją rękę świecą promienie słońca i staraj się rozluźnić wszystkie jej mięśnie. Następnie zrób tak samo z lewą ręką, nogami, brzuchem, karkiem, głową i twarzą

Polecamy wideo: Sposoby na stres

Nie możemy się od niego całkowicie uwolnić, ale dzięki kilku prostym sposobom będzie nam łatwiej radzić sobie ze stresem w naszym życiu.

miesięcznik "M jak mama"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, jaki wpływ na zdrowie mamy i dziecka ma cesarskie cięcie oraz jakie jest ryzyko ciąży po 40. roku życia. Przeczytaj również, jak wybrać najlepsze krzesełko do karmienia i jak skompletować eko-wyprawkę

Kup dostęp od 2,50 zł
okładka 10/19
KOMENTARZE