Jak spać w ciąży? Najlepsze pozycje do spania dla przyszłej mamy

2021-10-13 13:33
Spanie w ciąży
Autor: materiały prasowe

Dobry sen w ciąży może okazać się nie lada wyzwaniem. O ile w pierwszym trymestrze kobiety nie odczuwają jeszcze większych zmian, o tyle bezsenność i powiększający się brzuszek dają się we znaki w kolejnych miesiącach. Jak w takim razie radzić sobie w czasie ciąży oraz jaka pozycja będzie najlepsza dla przyszłej mamy i bezpieczna dla maluszka?

Spokojny sen w ciąży może stanowić problem. Duży brzuszek utrudnia wygodne ułożenie się w łóżku, częste pobudki do toalety zakłócają ciągłość nocnego odpoczynku, do tego nerwy, żeby spać w odpowiedniej, czyli bezpiecznej dla dziecka pozycji. Czy rzeczywiście pozycja dospania przyszłej mamy jest tak istotna? Jak spać w ciąży i jakie są najlepsze pozycje do snu w ciąży?

Czytaj również: Czy w ciąży wolno spać na plecach? Czy to szkodzić dziecku?

Spis treści

  1. Dlaczego w ciąży trudno zasnąć?
  2. Na którym boku spać podczas ciąży?
  3. Jaka jest najlepsza pozycja do spania w ciąży?
  4. Jaka jest najgorsza pozycja do spania w ciąży?
M jak mama: Sen w ciąży - jak naprawdę odpocząć w nocy?

Dlaczego w ciąży trudno zasnąć?

Według Amerykańskiej Narodowej Fundacji Snu problem bezsenności i problemów ze snem dotyczy nawet 75% ciężarnych. W początkowym etapie ciąży dolegliwości te nie są zbyt częste i uciążliwe. Sytuacja zmienia się jednak z każdym kolejnym miesiącem, a w III trymestrze bezsenność staje się już bardzo częstym problemem. Jest kilka powodów takiego stanu rzeczy:

  • rosnące w łonie mamy maleństwo i powiększający się brzuch,
  • skurcze przepowiadające i coraz wyraźniejsze ruchy malucha,
  • częste oddawanie moczu spowodowane uciskiem macicy na pęcherz moczowy,
  • zmiany hormonalne,
  • nieodpowiednia dieta, zgaga i refluks.

Sen ma duże znaczenie dla układu nerwowego oraz prawidłowego funkcjonowania organizmu mamy. Niestety, niewyspanie może skutkować rozdrażnieniem, podenerwowaniem, bólami głowy i utratą koncentracji. Dlatego właśnie bardzo ważne jest to, by dbać o dobry sen, a także spać w odpowiedniej pozycji, która będzie wygodna dla ciężarnej i bezpieczna dla dziecka.

Na którym boku spać podczas ciąży?

Rekomendowaną pozycją do spania dla ciężarnych jest układanie się na boku. Często jednak pada pytanie, na którym konkretnie boku można spać w stanie błogosławionym? W prawidłowej, fizjologicznej ciąży nie ma to bardzo dużego znaczenia, a spanie na prawym boku nie jest zakazane.

Warto jednak zwrócić uwagę na to, by więcej czasu spędzać na lewym boku. Dlaczego? Wiąże się to z budową ciała – po lewej stronie znajduje się elastyczna aorta, po prawej – łatwa do uciskania żyła główna dolna. W zaawansowanej ciąży, gdy macica jest już duża, a ciężar dziecka znaczny, może dochodzić do zmniejszania się przepływów krwi.

Spanie na lewym boku zmniejsza ryzyko ucisku żyły, jednak podkreślmy - jeśli nieświadomie w nocy zmienimy pozycje, nie zrobimy dziecku krzywdy!

W ciąży pojawiają się także problemy z układem pokarmowym, które mogą powodować refluks i uporczywą zgagę. Przełyk łączy się z żołądkiem po prawej stronie, dlatego spanie na lewym boku pomoże zniwelować nieprzyjemne dolegliwości.

Nocą dolny zwieracz przełyku rozluźnia się, a co za tym idzie – może dochodzić do zarzucania kwaśnej treści pokarmowej, czego efektem jest zgaga. Dzięki zdecydowaniu się na spanie w prawidłowej pozycji w ciąży, można wyeliminować ten problem.

Nie oznacza to jednak, że spanie na prawym boku w ciąży jest bardzo groźne. Co więcej, badania dowodzą, że zmiana pozycji podczas snu pozytywnie wpływa na rozwój dziecka i zmniejsza ryzyko asymetrii ułożeniowej noworodka.

Warto jednak zwracać uwagę na to, by podczas odpoczynku w ciągu dnia i snu w nocy, częściej leżeć na lewym boku, zwłaszcza w bardzo zaawansowanej ciąży. Wsparciem może być specjalna poducha w kształcie rogala dedykowana ciężarnym.

Jaka jest najlepsza pozycja do spania w ciąży?

W pierwszym trymestrze ciąży, gdy dziecko jest jeszcze malutkie, a brzuch niewielki, ciężarna może spać w każdej pozycji. Wraz z rozwojem ciąży powinno się jednak dbać o to, by spać na boku, a w III trymestrze wybierać ten lewy. Jest to najlepsza pozycja do spania, ponieważ jest bezpieczna dla dziecka i nie zmniejsza przepływów krwi.

Ważne jest jednak nie tylko to jak się śpi, ale i to, na czym się śpi. Niestety, powiększający się brzuch powoduje obciążenie kręgosłupa i stawów, a także uniemożliwia przyjęcie prawidłowej pozycji do spania. Niewygodna kanapa lub twarde łóżko mogą pogłębiać problem bezsenności w ciąży oraz niekorzystnie wpływać na jakość snu.

Warto zadbać o odpowiedni materac, który będzie dostosowywał się do ciała, eliminując punkty nacisku. Prawidłowe podparcie pozytywnie wpłynie na sen, co przełoży się znacząco na jakość życia.

Jednym z najlepszych rozwiązań wykorzystywanych w materacach, jest pianka memory. To materiał o wysokiej elastyczności i termoplastyczności, dzięki czemu idealnie dopasowuje się do kształtu ciała. Ciężar rozkłada się równomiernie, co zapobiega nieprawidłowym naciskom, podnosząc znacząco jakość snu.

Pianka memory powstała podczas badań prowadzonych przez NASA – naukowcy szukali elastycznego materiału, który będzie wrażliwy na nacisk w czasie ogromnych, kosmicznych przeciążeń. Technologię tę wykorzystuje się w materacach i poduszkach marki Tempur, które spełniają najwyższe standardy, zapewniając idealną jakość snu.

Odpowiedni materac pomoże ułożyć się wygodnie, co wyeliminuje częste zmiany pozycji, zwiększy komfort i bezpieczeństwo maleństwa. Pianka memory ma jeszcze jedną zaletę – ciężarna nie poczuje ruchów partnera, które mogą wybudzać ją w nocy. Materace wyższej klasy niwelują drgania na ich powierzchni, tworząc niejako dwie niezależne strefy, zapewniając spokojny sen partnerom.

Czytaj również: 10 korzyści z dobrego snu w ciąży - dlaczego warto wysypiać się w ciąży?

Poduszki do spania w ciąży. Rodzaje, rozmiary, ceny poduszek dla ciężarnych

Jaka jest najgorsza pozycja do spania w ciąży?

Jak nie powinny spać kobiety w ciąży? Zdecydowanie odradza się spanie na brzuchu i plecach – specjaliści wskazują, że może być to niebezpieczne dla mamy i dziecka.

W zaawansowanej ciąży trudno będzie spać na brzuchu, ponieważ jest on już pokaźnych rozmiarów, dlatego ten problem na pewnym etapie eliminuje się w sposób naturalny. Co w takim razie ze spaniem na plecach? Pozycja ta nie jest zalecana i warto jej unikać.

Macica, w której znajduje się dziecko, może powodować ucisk naczyń krwionośnych (aorty i żyły głównej dolnej), co może prowadzić do zmniejszenia przepływów krwi, spadku ciśnienia oraz zawrotów głowy. Może utrudniać też oddychanie i zmniejszać dopływ tlenu do organizmu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza