Przesilenie wiosenne - jak radzić sobie z wiosennym osłabieniem organizmu

2017-04-03 11:35 Małgorzata Wójcik

Przesilenie wiosenne objawia się zmęczeniem i brakiem energii, zwłaszcza w czasie ciąży. Choć za oknem słońce, czujesz się chora i zniechęcona? To typowe objawy wiosennego osłabiebnia organizmu, któremu jednak można zaradzić.

Osłabienie organizmu po zimie skutkuje nie tylko brakiem energii, koncentracji czy poddenerwowaniem, ale również spadkiem odporności. A to w ciąży – gdy nie można przyjmować wielu leków – może stanowić problem. Dlatego w myśl zasady „lepiej zapobiegać, niż leczyć” zrób wszystko, aby wiosną nie zachorować. Sposobów na wzmacnianie odporności i minimalizację skutków przesilenia wiosennego jest wiele. Oto kilka metod idealnych dla przyszłej mamy.

Ruch na przesilenie wiosenne

Organizm, który często poddawany jest zmianom temperatury, lepiej sobie radzi z ewentualnym chłodem lub przegrzaniem. W czasie aktywności zwiększa się też liczba białych krwinek, odpowiedzialnych za walkę z wirusami i bakteriami, a w skórze syntetyzuje się witamina D, która zapobiega spadkom nastroju. Dlatego pamiętaj, by każdego dnia przynajmniej przez 30 minut spacerować w parku lub lesie. Jeśli dobrze się czujesz, postaw na aktywny wypoczynek (np. nordic walking lub siłownie plenerowe): w trakcie wysiłku wyzwalają się endorfiny.

Poznaj 10 przykazań dobrego snu

Odpowiednia dieta na przesilenie wiosenne

Zimą dieta jest zawsze uboższa w owoce i warzywa. Chociaż łykasz suplementy ciążowe, powinnaś zadbać teraz o menu, które wzmocni odporność. Najważniejsza jest witamina C: pij soki pomarańczowe, na śniadanie zjedz sałatkę z brokułów, a do obiadu – surówkę z kapusty kiszonej. Odporność zależna jest też od żelaza i cynku, dlatego jedz zielone liściaste warzywa. Do każdej potrawy, zwłaszcza do sałatek, dodawaj czosnek, który jest naturalnym antybiotykiem. Jeśli czujesz się osłabiona na wiosnę, spożywaj energetyczne węglowodany złożone: mięso zjedz z kaszą, a jogurt – z muesli.

Jakie witaminy na zmęczenie i senność

Nawet w ciąży możesz sięgać po preparaty apteczne, które wzmocnią twój układ immunologiczny. Jako przyszła mama szukaj zwłaszcza tych zawierających: czarny bez, maliny i dziką różę (skarbnice witaminy C), porost islandzki i czosnek (mają działanie antybakteryjne i antywirusowe). Wspomogą organizm również w czasie infekcji, jeśli nie udało ci się przed nią uchronić.

Relaks i sen wzmocnią organizm

Nadmiar stresu szkodzi, ponieważ zmniejsza odporność na choroby – to skutek działania kortyzolu, który osłabia układ immunologiczny i wpływa negatywnie na rozwój płodu. Dlatego, choć ciąża sprzyja nerwom, unikaj sytuacji stresowych i nie zamartwiaj się bez potrzeby o dziecko. W chwilach kryzysowych wizualizuj sobie waszą fantastyczną przyszłość, by zatopić się w marzeniach i zapomnieć o rzeczywistości. Albo połóż się do łóżka z dobrą książką lub komedią na DVD. Doskonałym sposobem na skołatane nerwy jest też rozmowa z przyjaciółką lub randka z partnerem.

Sen zmniejsza ryzyko zachorowania, ponieważ organizm wytwarza wówczas substancje zwalczające drobnoustroje. Im dłuższy wypoczynek nocny, tym jest ich więcej. Staraj się dbać o to, aby przesypiać 8–9 godzin na dobę. Kup poduszkę ciążową, która ułatwi ci przyjęcie wygodnej pozycji, spaceruj przed snem, wietrz pokój. Jeśli nie możesz zasnąć w nocy, ucinaj sobie drzemki w dzień.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych – czytaj już za 3 zł!

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE