Oceny z zachowania - jak jest oceniane zachowanie ucznia w szkole?

2019-06-05 9:27 Joanna Święcicka
oceny z zachowania
Autor: Redakcja

Na jakich zasadach wystawia się oceny z zachowania? Ocena z przedmiotu bywa rzeczą oczywistą, taką, której uczeń i jego rodzice po prostu spodziewają się. Uczył się dobrze, raczej przykładał się do nauki, dostawał w przewadze same czwórki, to i czwórkę ma na koniec roku szkolnego. Z oceną z zachowania powinno być zatem podobnie, lecz często tak nie jest. Dlaczego?

Ocenę z zachowania wystawia uczniowi wychowawca, który uwzględnia zarówno własne obserwacje, zachowania ucznia, jego aktywność i zaangażowanie w życie szkoły, ale przede wszystkim kieruje się zasadami przyjętymi w statucie szkoły.

Spis treści:

  1. Jak nauczyciel ocenia zachowanie uczniów?
  2. Czy zachowanie dziecka w domu może różnić się od jego zachowania w szkole?
  3. Od czego zależą oceny z zachowania?
  4. Co wpływa na ocenę z zachowania?
  5. Ocena z zachowania: wzorowa
  6. Ocena z zachowania: bardzo dobra
  7. Ocena z zachowania: dobra
  8. Ocena z zachowania: poprawna
  9. Ocena z zachowania: nieodpowiednia
  10. Ocena z zachowania: naganna

Jak nauczyciel ocenia zachowanie uczniów?

Ocena z zachowania często bywa kontrowersyjna w szczególności jeżeli to samo zachowanie różne strony widzą nieco inaczej. Na przykład, uczeń jest przekonany, że w danym roku szkolnym bardzo dobrze wywiązywał się ze swoich obowiązków, bezinteresownie pomagał innym, nie ulegał żadnym pokusom, ani nałogom i w ogólne wydaje się być osobą godną naśladowania, a tu tylko ocena bardzo dobra na koniec roku szkolnego. Można by powiedzieć, jak to, przecież taki obowiązkowy, wzorowy.

Otóż aby zasłużyć sobie na miano ucznia wzorowego należy, jak w ocenach przedmiotowych być nieco lepszym od innych, robić to coś, czego inni nie osiągają, np. wzorowo wywiązywać się ze swoich obowiązków, ale i realizować chętnie inne, dodatkowe zadania powierzone przez nauczyciela, uczestniczyć czynnie w życiu szkoły, ale i reprezentować ją godnie i z sukcesami na zewnątrz, np. poprzez uczestnictwo w olimpiadach, różnego rodzaju konkursach. Zatem, jeżeli tak spojrzymy na naszego ucznia, to faktycznie zasługuje on na ocenę bardzo dobrą, a nie wzorową.

Czy zachowanie dziecka w domu może różnić się od jego zachowania w szkole?

Może się wydarzyć, że w domu dziecko zachowuje się wzorowo, rodzice nie mają z nim żadnych problemów wychowawczych, jest uczynny, pomocny, zawsze na czas wraca do domu, ma powierzone obowiązki, z których wywiązuje się bez proszenia i namawiania, pomaga w domu, jest posłuszny, odpowiedzialny i wydawałoby się wzorowy, gdyby to rodzice mieliby mu wystawić ocenę z zachowania.

Natomiast w szkole to samo dziecko może być pod tak silną presją otoczenia, że będąc namawiany do złego, robi to, aby zaimponować kolegom i aby pokazać również swoją drugą naturę. W takiej sytuacji wychowawca może jedynie wahać się nad oceną nieodpowiednią, a naganną, bo o poprawnej niestety nie ma mowy. Zatem jak widać na powyższych przykładach ocena za zachowania to dość kontrowersyjna sprawa, należałoby się wgłębić nieco w jej strukturę, przeznaczenie i prawa jakimi się kieruje, aby zrozumieć dlaczego nasze dziecko jest tak odbierane i oceniane z zachowania przez wychowawcę, a nie inaczej.

Czytaj: Skarga na nauczyciela

Od czego zależą oceny z zachowania?

Ocena z zachowania to między innymi stopień przestrzegania przez ucznia zasad współżycia, współdziałania społecznego, w grupie rówieśniczej i norm etycznych w szkole. Nie może mieć ona żadnego wpływu na stopnie z przedmiotów nauczania. Ocena z zachowania brana jest pod uwagę podczas przyznawania stypendium za wyniki w nauce. A decyzję o niej podejmuje wychowawca klasy, lecz nie tylko on.

Wychowawca działa przede wszystkim bazując na własnych, subiektywnych obserwacjach i przemyśleniach i np. pisemnej samoocenie samego ucznia. Może jednak lub też powinien wziąć również pod uwagę opinie bardziej obiektywne, np.: opinię klasy, co do danego ucznia. Wychowawca powinien także skonsultować się z pedagogiem szkolnym, psychologiem, reedukatorem lub może logopedą i wysłuchać ich racji, opinii nauczycieli uczących ucznia, jak i tych nieuczących, w tym dyrektora, wicedyrektora, bibliotekarza lub innych pracowników szkoły, jeżeli zgłaszają jakieś wątpliwości bądź sugestie.

Czytaj: Kryteria oceniania dla klas 4-6

Co wpływa na ocenę z zachowania?

Ocena z zachowania uwzględnia między innymi następujące obszary:

  • godne wywiązywanie się z obowiązków i respektowanie norm wynikających ze Statusu Szkolnego,
  • dbałość o frekwencję i punktualność – ilość godzin opuszczonych, w tym liczba godzin usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych i spóźnień,
  • dbałość o piękno i estetykę mowy ojczystej,
  • okazywanie szacunku i pomocy innych osobom,
  • postępowanie zgodnie z dobrem społeczności przede wszystkim klasowej, ale i szkolnej,
  • troska o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów,
  • dbałość o honor i tradycję szkoły,
  • patriotyzm lokalny.

Ocena z zachowania: wzorowa

Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria z oceny bardzo dobrej i dobrej, a ponadto:

  • zawsze wzorowo wywiązuje się ze swoich obowiązków szkolnych, naukowych i pozaszkolnych, jak i tych wynikających ze Statutu Szkolnego,
  • godnie, z oddaniem i pasją reprezentuje szkołę w obszarze między klasowym, międzyszkolnym, dzielnicowych, miastowym, wojewódzkim, itd. w trakcie występów artystycznych, sportowych, jak i olimpiadach naukowych, konkursach przedmiotowych, wykładach, debatach i konferencjach,
  • zawsze dba o honor, mienie i tradycje szkolne,
  • czynnie uczestniczy, reprezentuje szkołę w różnego rodzaju imprezach, wydarzeniach, inicjatywach, pomaga organizować imprezy szkolne i pozaszkolne, promuje szkołę, dba o dobre jej imię, zwyczaje i normy w niej panujące,
  • posługuje się poprawną polszczyzną, nie używa słów, zwrotów wulgarnych, daje przykład swoją postawą, m.in. wyglądem zewnętrznym, szkolnym ubiorem schludnym, czystym, fryzurą zadbaną, itd,
  • prezentuje wzorowe postawy moralne, godne naśladowania i postawy społeczne, pomaga innym, w szczególności słabszym,
  • kieruje się dobrym usposobieniem, zachowaniem i wysoką kulturą osobistą,
  • dba o siebie i innych, nie naraża siebie i innych na utratę zdrowia bądź też życia,
  • nie ulega nałogom, prowadzi zdrowy tryb życia,
  • jest wzorem zachowania i naśladowania dla innych, swoją postawą pokazuje innym jak należy postępować, bezinteresownie pomaga innym,
  • zawsze z szacunkiem i kulturą osobista odnosi się do nauczycieli, pracowników szkoły i kolegów i koleżanek.

Ocena z zachowania: bardzo dobra

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria z oceny wzorowej, lecz wykonuje to wszystko nie w stopniu wzorowym, lecz nie co słabiej, bo w stopniu bardzo dobrym, lecz wymagania od takiej osoby są identyczne jak na ocenę wzorową. To również uczeń, któremu sporadycznie zdarzyć mogą się godziny nieusprawiedliwione do trzech godzin i spóźnienia.

Ocena z zachowania: dobra

Ocenę dobrą z kolei otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie postulaty, jak osoba pretendująca do oceny wzorowej i bardzo dobrej, ale nie musi reprezentować szkoły na różnego rodzaju konkursach, olimpiadach, zawodach, wydarzeniach artystycznych ani uczestniczyć w organizacji ważnych wydarzeń, imprez szkolnych i pozaszkolnych. Sporadycznie zdarzyć mu się mogą godziny nieusprawiedliwione do pięciu godzin i spóźnienia.

Ocena z zachowania: poprawna

Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:

  • stara się wywiązywać ze swoich obowiązków szkolnych, naukowych i tych wynikających ze Statusu Szkolnego. Zdarzają mu się godziny nieusprawiedliwione i spóźnienia do dwudziestu w półroczu;
  • prawie zawsze stara się prezentować poprawną postawę społeczno-moralną, dba o mienie szkoły, nie ulega nałogom i uzależnieniom;
  • jego wygląd zewnętrzny, strój szkolny budzą czasami zastrzeżenia;
  • odnosi się z odpowiednim szacunkiem do nauczycieli, jak i kolegów i koleżanek z klasy, nie naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo utraty zdrowia i życia w szczególności;
  • używa poprawnej polszczyzny.

Czytaj: Agresja w szkole: jak pomóc dziecku?

Ocena z zachowania: nieodpowiednia

Ocenę nieodpowiednią, otrzymuje uczeń, który:

  • nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych. Ma dużo godzin nieusprawiedliwionych, powyżej dwudziestu godzin w półroczu, oraz liczne spóźnienia.
  • nie przestrzega podstawowych zasad współżycia społecznego w grupie, nie uczestniczy w życiu klasy ani szkoły.
  • używa wulgaryzmów i niewłaściwych sformułowań, lub też czynów w stosunku do innych.
  • naraża innych i siebie samego na niebezpieczeństwo utraty zdrowia a nawet życia.
  • nieodpowiednio zachowuje się w stosunku do nauczycieli i kolegów i koleżanek z klasy i szkoły, a nawet do innych pracowników szkoły.
  • nie dba o mienie szkolne, ulega nałogom, uzależnieniom, a jego strój szkolny i wygląd zewnętrzny budzą zastrzeżenia.

Czytaj: Co robić, gdy dziecko wagaruje?

Ocena z zachowania: naganna

Ocenę naganną natomiast otrzymuje uczeń, który, zachowuje się podobnie jak uczeń pretendujący do oceny nieodpowiedniej, lecz jednak jeszcze gorzej wypada na jego tle. To dziecko zagrożone niedostosowaniem społecznym, z wieloma problemami nie tylko natury wychowawczej, ale często i szklonych i emocjonalnych. Nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych, szkodzi dobremu imieniu szkoły, jego zachowanie i postawa są powodem wielu skarg tak na terenie szkoły, jak i po za nią. Niszczy mienie szkolne, ulega licznym nałogom i uzależnieniom, nie dba zupełnie o siebie i innych, ma za nic dobre rady i słowa, wchodzi często w konflikty z prawem.

Czytaj: Jak poznać, że dziecko bierze narkotyki?

Wychowawca klasy wystawiając ocenę z zachowania stara się być przy jak najbardziej sprawiedliwy, chce aby jego uczniowie, kiedyś absolwenci i dorośli ludzie wynieśli ze szkoły jak najlepsze wartości. Chce, aby w dorosłym życiu jak najlepiej i najmądrzej funkcjonowali, np.: byli świadomymi Polakami i Europejczykami, korzystali z dóbr kultury i środowiska naturalnego, potrafili podejmować odpowiedzialne decyzje i wyciągali z nich wnioski, potrafili poruszać się w skomplikowanym świecie techniki i realiach gospodarczych, traktowali zdrowie jako wartość najwyższą, dokonywali samokształcenia i korzystali z różnych źródeł wiedzy, znali języki obce, byli twórczy i kreatywni, aktywni i samodzielni, jak również potrafili cieszyć się sukcesami i z godnością znosić porażki.

Czytaj: Dopalacze - jak ustrzec przed nimi nastolatka?

Uczeń i jego rodzice – prawni opiekunowie mają prawo nie zgodzić się z proponowaną oceną końcową z zachowania i odwołać się do dyrektora szkoły nie później jednak niż na trzy dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Rodziców, tylko wtedy gdy wychowawca ustali ocenę niezgodnie z przepisami prawa. Odwołanie od proponowanej oceny składa się na piśmie. Komisja powołana przez dyrektora ustala ostateczną ocenę z zachowania w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Ustalona przez komisję ocena nie może być niższa od ustalonej pierwotnej oceny, od której uczeń i rodzice odwołują się. Komisja sporządza protokół zawierający wszystkim wynik głosowania, skład komisji i termin posiedzenia.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, czy w ciąży można zaszczepić się przeciwko grypie oraz jakie pozycje porodowe przyspieszają przejście dziecka przez kanał rodny. Przeczytaj również o tym, co przysługuje studiującej mamie i kiedy dziecko jest gotowe do siadania

Kup dostęp od 2,50 zł
mjm 11/19
KOMENTARZE